Povečeřte snídani, oblečte si ponožky a snažte se být vzhůru aneb Řada bláznivých (ale funkčních) tipů, jak rychle usnout
Straight friendly
Zdroj: iStock

Povečeřte snídani, oblečte si ponožky a snažte se být vzhůru aneb Řada bláznivých (ale funkčních) tipů, jak rychle usnout

Bezesnou noc občas v životě zažije každý – třeba kvůli stresu a mnoha starostem. Problém ale nastává, pokud se podobné bezesné noci opakují častěji, než je zdrávo. A právě tehdy vstupují do hry různé tipy, jak „efektivně usnout“. Řadu z nich určitě znáte – třeba pití teplého mléka s medem nebo eliminaci vystavení se modrému světlu. Ale to už je docela nuda… Proč tedy nevyzkoušet něco nového – a trošku bláznivého?
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
28. 12. 2022

Spánek naše tělo nutně potřebuje, právě když spíme, celý náš organismus se regeneruje. Pokud se nám ale (dostatečně) spát nedaří, je jasné, že nadcházejícího rána budeme unavení, rozmrzelí a také méně výkonní. Nedej bože, aby podobných nocí za sebou následovalo víc. Chronický nedostatek spánku totiž v důsledku vede ke zvýšenému stresu, snížené bdělosti, a dokonce i ke zhoršení kognitivních funkcí. I když se tedy potřeba spánku člověk od člověka liší (zatímco někomu stačí hodin sedm, jiný jich potřebuje i devět), právě rozptyl sedmi až devíti hodin spánku každý den je ideální normou. Pokud se ale někdy zase budete potýkat s neschopností usnout, můžete pro jednou zkusit zapomenout na počítání oveček a otestovat některé z následujících – nepochybně dost netradičních, ale ověřených – triků pro rychlejší usnutí.

<Path> TIP LUI: Řekněte si "dobrou noc" stylově, s vtipem a česky! Představujeme vám ta nejluxusnější česká pyžamaZdroj: Archiv značky

Snažte se být vzhůru

Paradox, že? Vlastně je to paradox naprosto doslova – odborníci totiž v této souvislosti hovoří o tzv. paradoxu spánkovém. To v praktické rovině znamená, že když se budete soustředit na to, že nesmíte usnout (budete si to stále dokola opakovat a také se budete snažit s očima dokořán „hypnotizovat“ strop), svým způsobem oklamete mozek. „Mozek špatně zpracovává negativa, takže to naopak interpretuje jako pokyn ke spánku,“ vysvětluje tedy psychoterapeutka Julie Hirst.

Technika 4-7-8

Jedná se o dechový trik inspirovaný jógou – a prý lidem pomáhá usnout během pouhých 60 vteřin, jelikož právě specificky řízené dýchání funguje pro nervový systém jako velmi uklidňující. Podle průkopníka této metody, dr. Andrewa Weilla, je tato metoda naprosto jednoduchá, časově nenáročná a je možné provádět ji kdekoliv. A jak na věc? Před zahájením dýchání posuňte špičku jazyka na patro těsně nad zuby a tam ji po celou dobu držte. Pak silně vydechněte ústy. Ústa v následujícím kroku zavřete a tiše – po dobu 4 vteřin – nasávejte vzduch nosem. Poté dech zadržte a napočítejte do sedmi. Další fází je výdech ústy, který by měl trvat osm vteřin. Následuje opětovný nádech – a opakování celého cyklu třikrát za sebou. Pravidlem pak je, že všechny nádechy musí být tiché a nosem, zatímco všechny výdechy hlasité a ústy.

Ponožky

Názory lidí na to, co přesně na sobě mít, když míříme do postele, se samozřejmě různí. Někdo preferuje při spánku kompletní nahotu, někdo nedá dopustit na klasické pyžamo. Někdo spí jen ve spodním prádle. A pro někoho jsou nedílnou součástí postelového outfitu také ponožky. I když spaní v ponožkách bývá nezřídka vysmívané, minimálně pro urychlení usnutí jsou ponožky na nohách naprosto skvělé. Podle jednoho z výzkumů zaměřeného na spánek jsou totiž teplé nohy (ale i ruce) nejlepším předpokladem pro rychlý spánek. I když jít do postele s rukavicemi je už hodně střelené, vyzkoušet ponožky byste v případě usínacích potíží rozhodně mohli.

Zdroj: Giphy

Dejte si k večeři snídani

Tedy, pokud snídáte kávu, tak na tu samozřejmě zapomeňte. Ale povečeřet to, co se obvykle snídá, vlastně dává hluboký smysl – banány, vejce, toasty, to vše jsou totiž přímo uspávací potraviny. Konkrétně banány obsahují draslík, který přispívá k uvolnění svalů a spánek usnadňuje. Vejce zase obsahují bílkoviny, které slouží k podpoře přirozeného usínání. A v toastu jsou obsaženy sacharidy, které v důsledku regulují hladinu cukru v krvi. Kromě toho ale můžete zkusit ještě špenát, kiwi, popcorn či nízkotučný tvaroh. To vše jsou totiž potraviny, které v organismu mohou vyvolat různé procesy, které usnutí usnadní.

<Path> Co všechno přinášejí maličkosti do vztahu? A proč často znamenají více než velká gesta? Máme pro vás tipy, jak ohromit svého partneraZdroj: psychcentral.com

Ponořte obličej do ledové vody

I když ruce a nohy by měly být v teple, ponoření obličeje do studené vody v těle vyvolá velmi zvláštní reakci, jež obvykle souvisí s potápěním. „Ponoření obličeje do misky se studenou vodou spouští mimovolní jev označovaný jako savčí reflex potápění, který snižuje srdeční frekvenci a krevní tlak,“ shrnula, v čem tkví celé tajemství, Sara Schwartz. A jak že by voda měla být studená? Měla by prý být vždy chladnější než okolní vzduch.

Bílý šum

O síle bílého šumu jste pravděpodobně slyšeli v souvislosti s miminky – některá z nich totiž dokážou uklidnit konstantní zvuky, třeba zapnutý fén či vysavač. Ačkoliv dospělí lidé pro uklidnění mysli spíše poslouchají hudbu, i ta může být rozptylující. Bude to znít možná bláznivě, ale pokud bydlíte třeba na rušnější křižovatce, odkud k vám neustále doléhá hluk, je to vlastně ideální. Díky hlukovým podnětům z okolí se mysl dokáže uvolnit a upadnout do spánku. V tomto případě ale platí, že bílý šum nefunguje na každého, za zkoušku však jistě stojí.

Zdroj: ncbi.nlm.nih.gov, sleepfoundation.org, bustle.com, goodhousekeeping.com, drweil.com, bilysum.cz, ideas.ted.com, entrepreneur.com, nature.com

Populární
články

Celý život se hnát kupředu a pak ani nemít čas na drobné radosti? To dnešní mladí lidé nechtějí
LIDÉ

Mileniálové odmítají žít jako „křečci v kole“. Jejich řešením nesmyslnosti tvrdé práce je „měkký život“, jenž se vrací k dávným hodnotám

Autor: Mirka Dobešová
Budou roušky opět „v kurzu“?
LIDÉ

Jak bude vypadat příští pandemie? Přijít může dřív, než si myslíme, varují vědci

Autor: Martin Lyko
Semeno sice jako mlíčko trochu vypadá, konzumace mléka se na jeho chuti ovšem podepisuje negativně
HOT!

Slané, hořké, nasládlé: Na chuť semene má vliv strava, ale taky nemoci. Experimenty zkušených dokazují, co se na šmaku podepisuje nejvíc

Autor: Martin Lyko
Učitelka mu nejen nepomohla situaci zvládnout, ještě přilila olej do ohně
LIDÉ

„Doufám, že jednou naše školství dojde do bodu, kdy učitelé budou umět pracovat s dětmi, jako jsem byl já. Mám trauma,“ říká mladík

Autor: Irena Piloušková
Zásnuby jsou sice romantická záležitost, na sociální sítě ale informace o vašem vztahu nepatří
STYL

Proč nepatří milostný status na sociální sítě aneb 8 věcí, které byste podle expertů neměli sdílet online

Autor: Martin Lyko
Udělat si sem tam nějaký rituál nebo meditaci ničemu neškodí, pozor byste si měli dát ale na to, když vás někdo přesvědčuje o vaší důležitosti pro celý svět
TĚLO & MYSL

Esoterika je jako droga. Při výjimečném použití vás nakopne, dlouhodobé „užívání“ vám ale může zničit život

Autor: Michal Černý
Elektro-sex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická
HOT!

Elektrosex? Co dříve patřilo drsnějším povahám, je dnes už rozšířenou praktikou, která navzdory mýtům může být i velmi romantická

Autor: Irena Piloušková
Řada mužů trpí duševními problémy, ale z mnoha důvodů nevyhledá pomoc
LIDÉ

„Muži se bojí projevit slabost. Než jsem šel na terapii, 10 let jsem trpěl,“ popisuje Adam. Obával se i nálepky „cvoka“

Autor: Mirka Dobešová
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Misionářská poloha není jen pro heteráky
HOT!

Jak mají gayové sex? Povědomí, které mají heteráci, je přinejlepším zkreslené. Kdo si dovádění mezi muži vyzkoušel, zná rozdíl

Autor: Martin Lyko

E-Shop