Zabroukejte si! Jak na snadnou techniku zlepšení nálady, imunity i celkového zdraví?

Byť se mohou zdát nevýznamné, mohou mít docela zásadní dopad na naše zdraví, a to zdraví duševní. Řeč je o nespočtu technik, které nezřídka lidem vyvolávají spíše úsměv na rtech, třeba hlazení trávy, objímání stromů či chlazení genitálií. A jednou z těchto praktik je nepochybně také „bzučení“, neboli vydávání souvislého zvuku „hmmm“ při výdechu nosem, či prosté broukání. Díky tomu lze přitom dokonce posilovat nejen zdraví duševní, ale i fyzické...

V prvé řadě je třeba objasnit, co je vlastně „bzučením“ míněno. Jedná se konkrétně o výdech nosem při vytváření specifických vibrací, které zní jako by v zadní části vašeho hrdla uvízla (vzteklá) včela. Rozhodně se přitom nejedná o žádný moderní výdobytek – jde totiž o součást jogínské tradice označované jako pránájáma, což je vlastně specifický typ regulace dechu. Jogíni tedy tuto praxi užívají k uklidnění a uvolnění nervového systému.  Ne náhodou tak lidé obvykle vydávají onen bzučivý zvuk při meditacích apod. – jak navíc naznačují odborníci, s touto praxí lze spojovat hned několik zdravotních přínosů: od zmírnění stresu přes zlepšení nálady až po detoxikaci těla, lepší odolnost vůči nemocím a také pomoc při střevních potížích.

Zahoďte mýdlo i sprchové gely. Dnešní hygienické návyky neodpovídají naší potřebě a přílišná čistotnost spíše škodí zdraví1. 12. 2022

„Když člověk poprvé uslyší, že jen ´bzučení´ má celou řadu výhod, jasně ho musí napadnout, jak směšné to je. Když se ale podíváme pod pokličku lidského těla, začneme teprve chápat, proč je tato technika užívána po staletí a proč se na ni nyní začíná zaměřovat i věda,“ vysvětlil pro magazín Vice specialista na dechové techniky, Brian Lai. Ovšem pak je tu ještě jeden způsob, jak této techniky využít, a to klidně i bez meditace. Bohatě postačí, když si zabroukáte.

Koukej, se mnou si píseň broukej…

Vydávání onoho „hmmm“ skutečně nemusí být nutně spojeno jen s chvilkami koncentrované relaxace, aby mělo kýžený účinek. Toho lze totiž dosáhnout třeba i jen tím, že si při jakékoliv jiné běžné činnosti budete broukat nějakou vaši oblíbenou písničku. I v takovém případě totiž tělo zaznamená příznivé účinky vibrací – při výdechu dojde k podpoře cirkulace čerstvého vzduchu bohatého na dusičnany v nosních dutinách, což vede ke vzniku lepšího prostředí, jež pomáhá chránit před patogeny. „Pokud si budete po dobu deseti vteřin broukat, veškerý vzduch se vymění,“ tvrdí přímo lékař a výzkumník Eddie Weitzberg s tím, že při normálním dýchání tato výměna trvá půl hodiny až hodinu.

Weitzberg zároveň v rámci jednoho ze svých souvisejících výzkumů zjistil, že lidé, kteří si broukali, zatímco nepřetržitě vydechovali nosem, zvýšili množství oxidu dusnatého v těle, a tak se ho také dostalo více do plic. Oxid dusnatý přitom pomáhá buňkám v těle při likvidaci patogenů (mimochodem, dokonce i koronaviru), pomáhá rozšiřovat cévy a také roztahovat dýchací cesty. To v důsledku znamená zlepšení krevního oběhu a nakonec i lepší imunitu.

Jak na to?

Možná, že vás sice výhody onoho „bzučení“ či „broukání“ navnadily, ale stále tápete v tom, jak na tvorbu oné správné „vibrace“. Je to přitom přesně tak snadné, jak to zní. Stačí, když vyslovíte slovo „BRUM“ a závěrečnou vibraci, která samovolně vznikne u písmene „M“, prodloužíte. Bzučet i broukat si tedy může skutečně téměř každý, nevyžaduje to totiž naprosto žádné zvláštní dovednosti. Základním pravidlem je tedy jen nádech nosem se zavřenými ústy a výdech nosem při vydávání výše popsaného bzučivého zvuku, kdy klíčový je především vznik vibrace. Vibrace v okolí nosu a rtů přitom vzniká samovolně. A jak často se této nenáročné aktivitě věnovat? Podle Faisala Tabusally, instruktora funkčního dýchání a pohybového trenéra, je vhodné toto specifické dechové cvičení opakovat po dobu pěti až deseti minut, ideálně pak dvakrát až čtyřikrát denně. Je pak jen a pouze na vás, zda se budete plně soustředit, nebo se během dechového cvičení budete věnovat i jiným aktivitám

Zadržujete kýchnutí, močení či nějaký ten pšouk? Když nedáte tělesným projevům průchod, počítejte se znepokojivými důsledky2. 12. 2022

Bzučte i broukejte „co to dá“

Ať už ale zvolíte jogínské „bzučení“ nebo si prostě budete pobrukovat, můžete si být jisti, že pozitivní účinky se dostaví, a to u celé řady tělesných funkcí. Daná praxe totiž stimuluje tzv. bloudivý nerv, který je hlavní složkou parasympatického nervového systému. „Protože bloudivý nerv prochází hltanem a hrtanem, daná vibrace jej stimuluje a zlepšuje jeho funkci,“ vysvětluje také Brian Lai. A jelikož právě bloudivý nerv přenáší informace do a z mozku směrem k mnoha orgánům v těle, ovlivňuje tak i smyslové a motorické funkce, náladu, srdeční frekvenci či trávení. Byť tedy třeba nejste zrovna hudebně nadaní, rozhodně se nebojte občas dát nějaké příjemné melodii v podobě broukání průchod. Co na tom, že třeba okolí vyhodnotí váš výkon jako hodný vašeho zařazení do pověstné „Hvězdné pěchoty“, vždyť vy si budete pobrukovat pro zdraví!

Zdroj: bostrongfoundation.org, vice.com, shape.com, atsjournals.org