Padají vám vlasy? Možná vaše tělo volá o pomoc! Covid, jiné nemoci, nebo třeba i stres mohou vlasům výrazně uškodit. Co s tím?

Vlasy jsou podle řady lidí korunou krásy. Ti, kdo nemají štěstí na zdravou kštici, se leckdy trápí – ochotni udělat cokoli, aby proces padání alespoň zpomalili. Myslíte si, že pro svou zdravou hřívu děláte opravdu maximum?

Vlasy jako takové si řada lidí spojuje se svým typickým vzhledem: Jsem blondýna! Vždycky jsem měla dlouhé vlasy! Všichni mě poznají jako toho s melírem! Celý život jsem si česal pěšinku nalevo!

Padají vám vlasy? Možná vaše tělo volá o pomoc! Covid, jiné nemoci, nebo třeba i stres mohou vlasům výrazně uškodit. Co s tím?19. 5. 2022

Vlasy jako součást osobnosti

Ke svým vlasům má řada lidí vztah velmi intenzivní. Změna je život, a tak není divu, že se vlasy mění ve chvíli, kdy prožíváme nějaké přelomové období. Obarvit se po rozchodu? Zkrátit vlasy pro jasné znamení nového začátku? Co takhle serióznější sestřih s novou prací? Jsou ti tací, kterým změna dodá elánu do dalších dní či těžkého rozhodnutí.

Dokud máme nad svými vlasy plnou kontrolu a za přešlapy můžeme vynadat tak akorát nesprávně zvolené kadeřnici či přílišnému sebevědomí při domácí úpravě, je všechno zalité sluncem – oproti případům, které nelze ovlivnit zas tak snadno, ne-li vůbec. Smutným doprovodným znakem některých nemocí nebo jejich léčby je právě i padání vlasů, které pacienty samozřejmě může potrápit. Ale není to jen zákeřná rakovina, která je kvůli chemoterapii známá i tímto svým neblahým následkem.

Ve zdraví i nemoci

Ano, ve zdraví i nemoci se lidé chtějí cítit sami sebou. Možná si říkáte – co jsou vlasy oproti uzdravení? A máte naprostou pravdu. Řadě lidí navíc plešatost vyloženě sluší. Jak se říká – takovým (nejen) ženám například opravdu sluší náušnice, které mají šanci nerušeně vyniknout. Muži bez vlasů mohou na potenciální partnery a partnerky působit o to mužněji a šedivé prořídnutí v jistém věku může být stereotypně spojováno i s intelektem a moudrostí. Proto pokud vás trápí, že se vaše vlasy rozhodly vypadat a třeba už nikdy nenarůst, nevěšte hlavu.

Ti, kdo se plně identifikují se svými vlasy a přeci jen by rádi věděli, jak je co nejlépe ochránit, existuje řada doporučení a možností. Ty je dobré si projít především v dnešní době. Jak je vám možná známo, covid má kromě jiných možných následků na seznamu právě i útok na vlasy, které některým pacientům začaly ve větší míře padat. A takové padání není vždy způsobeno jen nákazou jako takovou. Na vině může být i stres, který je s prožíváním nemoci spojen. A právě stres může zavinit plešatění u mužů i žen nejen v souvislosti s covidem. Dostat se můžeme i do opravdu bludného kruhu stresu, padání vlasů a dalšího stresu ze samotného počátku padání.

Co v hlavě, to na hlavě - především pokud jde o stres

Jaká je rada? Doporučit, aby se člověk nestresoval, udržoval si hladinu hormonů a byl zdráv, by bylo tristně jednoduché. Takové věci se dají lusknutím prstu ovlivnit jen velmi těžko. I přesto se ale můžeme vynasnažit alespoň trochu: Starat se o svou duševní hygienu, odpočívat, reflektovat těžká období a nebát se o nich hovořit. Pokud nemáme s kým anebo nám popovídání s blízkým nestačí, není hanba vyhledat odborníka. Psychické zdraví je něco, co je potřeba hlídat stejně poctivě jako to fyzické. Tam, kde odpočinek nestačí, vám může pomoci i odborník. Objednat se na trichologické vyšetření a konzultaci můžete například v Clinical Hair & Health, kde nabízejí řešení pro řadu problémů od maštění vlasů až po lupy. Poradit svedou i s péčí o vlasy prodlužované, jakkoli oslabené nebo s citlivou pokožkou hlavy.

Velkou výzvou je i strava a životní styl, což jsou časté odpovědi na řadu potíží. Dodávejte svému tělu to, co je pro něj dobré a hýbejte se, vyvažujte povinnosti s radostmi a najděte si chvilku pro sebe.

Správný jídelníček, který vlasům pomůže, by měl omezit sladkosti plné „těch špatných“ tuků a cukru. Nejvíce bychom měli konzumovat čerstvé ovoce a zeleninu – například saláty připravené se zdravým olejem. Prospěje nám i žitný chléb nebo brambory ve slupce. Na druhém místě je dobré do jídelníčku zapojit ryby a lehké maso – drůbeží. Doporučují se i vajíčka, tofu nebo mléčné výrobky. Samozřejmě všeho s mírou. Hranici bychom si měli hlídat kromě sladkostí i u obilných produktů.

Pravdou je, že úplně všechno ovlivnit nelze: Síla, hustota a kvalita vlasů závisí kromě jiného i na genetických faktorech. Důležité však je starat se správně o pokožku hlavy, která je velice citlivá. Jedná se totiž společně s očními víčky a mužským přirozením o oblasti lidského těla s nejtenčí kůží. A vlasy jsou jejím přímým produktem. I pokud pokožka třeba produkuje moc mazu, může se jednat o jeden z faktorů, který způsobuje plešatění.

"Válka nebude a za všechno může Západ." Tohle jsou nejvýznamnější válečné lži, které Rusko vysílá do světa14. 3. 2022

Životnost vlasu

O vlasy bychom se měli starat, jelikož si je s sebou nosíme poměrně dlouho. Přestože – jak známo – se vlasy obnovují, zůstává s námi průměrný vlas asi dva až šest let. Poté se uvolní z vlasového lůžka a vypadne. Na jeho místě se začne tvořit vlas nový a takhle pořád dokola. Pokud si vlasy poničíme v jejich délkách, pěkně si počkáme, než nám nové vlasy takto dorostou. Rychlost růstu je individuální, ale průměrně se dá říct, že si přijdeme na centimetr měsíčně. Jak se říká, někdo slyší i trávu růst. Ovšem většina lidí touto schopností nevládne, a tak nezbývá než obrnit se trpělivostí a snažit se pro sebe udělat maximum.

Doporučení si můžete projít například na stránkách Clinical Hair & Health – odborníků na péči o vlasy, kteří za pomocí trichologického vyšetření zjišťují příčiny padání vlasů a navrhují řešení. To jistě ocení nejen ti, kdo pozorují opravdu masivní vypadávání, které po sobě zanechává prázdná místa na hlavě, ale i lidé, kteří bojují s mírně zvýšeným ztrácením vlasů. Ale nebojte se, je normální, že nám vlasy padají. Dokud je to v řádu desítek denně, je všechno v pořádku.

Zdroj: Clinical Hair & Health, tricho.cz