Máte nízkou imunitu? Poznáte to podle těchto 8 věcí

Snížená imunita není mýtus – ve skutečnosti naopak trápí mnohem víc lidí, než by se mohlo zdát. Pokud i vy býváte často nemocní, ale obvykle stonání přisuzujete třeba průvanu nebo nedostatečnému množství vrstev oblečení, možná byste měli zpozornět.

Spousta lidí šla během pandemie do sebe a svému zdraví začala věnovat zvýšenou pozornost. A pokud jste to ještě neudělali, měli byste i vy. Jestli totiž následující seznam sedí také na vás, nejspíš máte oslabenou imunitu. 

„Gayové nejsou nastaveni na monogamii,“ myslel si muž, který nyní žije s HIV. Aktuálně doufá, že najde pravou lásku25. 5. 2022

1. Když vás stres vyřadí ze hry 

Je jasné, že stres neprospívá nikomu. Pokud ale máte pocit, že vypjaté stresové situace zvládáte mnohem hůř než ostatní a že končí buď nemocí, nebo v „lepším“ případě aftami, suchou kůží, vyrážkou či pásovým oparem, vaše tělo dost výrazně bije na poplach. Zejména dlouhodobý stres může vést ke snížení imunitní reakce. Ničí totiž bílé krvinky neboli lymfocyty, které mají na správném fungování imunitního systému zásadní podíl.

2. Věční usmrkanci

Rýmě, kašli nebo nachlazení se čas od času nevyhne snad nikdo. Jestli jste ale nemocní každou chvíli, případně hodně dlouho v kuse, něco je špatně. I tady jde o náznak oslabené imunity, protože za normálních okolností byste měli být fit do týdne až 10 dnů.

3. Jako kusy ledu

Máte doma, v kanceláři nebo třeba autě teplo, ale vám je pořád zima? Problém je patrně ve vašich cévách. Pokud jsou zúžené až příliš, může být pro vaše uši, nos a samozřejmě prsty na rukou a na nohou dost výzva udržet se v teple. Příčin může být několik – trable s imunitou, ale třeba taky kouření. 

4. Břišní patálie

Pokud vás často trápí také průjmy, plynatost nebo zácpa, na vině nemusí být jen jídlo. Mnohdy jde o znamení, že vaše imunita nepracuje tak, jak by měla. Až 70 procent imunitního systému se totiž nachází v trávicím traktu, kde žijí prospěšné bakterie a mikroorganismy. Ty nejenže vaše střeva chrání před infekcí, ale podporují i celkovou tělesnou imunitu. Jestli je ale množství těchto užitečných střevních bakterií snížené, můžou vám hrozit nejenom virová onemocnění, ale také chronické záněty a autoimunitní poruchy. 

Zdroj: Giphy

5. Špatné hojení

I proces hojení drobných ranek, škrábanců, popálenin, jizviček nebo třeba popraskaných koutků závisí na správné funkci imunitního systému. Tělo se vzniklé povrchové zranění snaží ochránit a spravit tak, že do něj posílá krev bohatou na živiny, aby došlo ke zvýšení regenerace a tvorbě nové vrstvy kůže. To ovšem nejde bez zdravých imunitních buněk. V případě, že váš imunitní systém pracuje příliš pomalu, stejně pomalá je pak bohužel i regenerace pokožky. Proto veškeré rány na vaší kůži přetrvávají a jen těžko se hojí. 

6. Nikdy nekončící únava

V případě, že za sebou máte nějaký hodně náročný fyzický výkon, pak není divu, že se dostavila únava – vlastně na ni máte plné právo. Jestliže jste však byli v klidu, a dokonce jste i dlouho spali, ale přesto se cítíte zmožení a absolutně bez energie, pak je zřejmě chyba ve vašem imunitním systému. Právě energetická hladina se totiž odvíjí od imunity – když je nízká, pak vám tím vaše tělo říká, že se snaží energii šetřit ve prospěch imunitního systému a jeho obranných funkcí.

7. Rozbolavělé klouby 

Také za bolestí svalů a kloubů se může skrývat důsledek nerovnováhy imunity. A vzhledem k tomu, že narušený imunitní systém může dospět až k autoimunitním onemocněním, může se stát, že vyvolá třeba revmatoidní artritidu. 

„Než bych přišel o rodiče, radši bych se rozešel s partnerem a žil tak, jak se to ode mě očekává,“ bojí se plzeňský maturant13. 4. 2022

8. Nadměrné vypadávání vlasů

Jestli si na polštáři nebo oblečení všímáte chomáčů vlasů a máte dojem, že podobná situace nastává i během česání, i tady je na vině rozhozená imunita. Když je imunitní systém přetížený, může napadat vlasové folikuly a tak způsobit vypadávání vlasů. Rovněž v tomto případě se jedná o autoimunitní poruchu. 

Snížená imunita není žádná výhra – určitě ale nepanikařte. Celkem snadno ji můžete podpořit jak doplňováním vitaminů, tak otužováním a zdravým životním stylem.

Zdroj: Simplypsychology.org, Pennmedicine.org, , Webmd.com, Medicalnewstoday.com, Economictimes.indiatimes.com, Medicinenet.com, Oakwellnessgh.com, Aad.org