Ubližujeme si víc, než si myslíme: 13 škodlivých návyků dnešní doby, které nám komplikují život

Na jednu stranu se zdá, že nám dnešní pokroková doba svými vymoženostmi v mnoha ohledech dost výrazně usnadňuje každodenní činnosti. Na druhou stranu jsou ale na všechny kladeny hodně vysoké nároky. A to nejenom v práci, ale i v soukromí. Přes svoje nesporné výhody tak život v současnosti má i dost mnohdy nenápadných a plíživých negativ. Která to jsou a jakou paseku můžou nadělat?

Dnešní doba je plná extrémů a protikladů. Jsou chvíle, kdy si připadáme líní a nevýkonní. Vzápětí ale přichází spánková deprivace a nezdravé pracovní nasazení. Ideál je klasicky někde uprostřed, ale tím, jak nevyrovnaně žijeme, si sami hodně škodíme. Co všechno děláme špatně?

Jídlo v nevhodnou dobu 

Možná znáte ten pocit, kdy ledničku berete útokem i v momentě, kdy vlastně vůbec nemáte hlad. A právě to je chyba. Jdete tím v podstatě proti přírodě. A co hůř – můžete si vypěstovat závislost na přejídání. S ním jde ruku v ruce i zvýšené riziko cukrovky a cestičku dláždíte i dalším problémům – například se srdcem. 

Vychází nové vydání EVOLUITION, které se pokouší o redefinici homo homosexualis1. 4. 2022

Zbytečné zákazy

Je v pořádku dát si jednou za čas sladkou tečku – každý na ni má nárok a zaslouží si ji. Když se občas rozmazlíte a dopřejete si nějakou pochutinu, určitě to není důvod k tomu mít výčitky. Musíte na danou věc mít ale opravdu chuť – jde totiž o signál, že ji vaše tělo potřebuje. Pocit nedostatku naopak může vyvolat přejídání. Podobně jako když si nějaké jídlo vědomě zakážete – akorát tím zvýšíte jeho atraktivitu a bude o to těžší odolat. Mít sebekázeň je fajn, ale pravdou je, že v některých případech může mít i opačný efekt.

Nezdravá touha po zdraví

Ani přehnaná snaha o zdravý životní styl není to pravé ořechové a někdy se dost mine účinkem. Třeba pokud jde o nákup rádoby zdravých potravin, které se jako zdravé většinou jen prezentují. Reklama na takové výrobky může znít dost přesvědčivě a zlákat vás může i pěkný obal, ale obvykle jde jen o hodně mazaný marketingový tah. To, že v něčem chybí lepek, tuk nebo sacharidy, nutně nezaručuje, že je to ve výsledku opravdu zdravější volba. Jejich absence je často vyvážena něčím jiným. Není žádným tajemstvím, že ty nejzdravější potraviny v obchodech leží jen tak, jako třeba ovoce a zelenina, protože žádnou další propagaci jednoduše nepotřebují. 

Přemíra fast foodu 

Neznamená to, že se už nikdy nesmíte dotknout hamburgeru nebo hranolek. I tady ale platí staré známé heslo „všeho s mírou“. Kromě toho, že i nadměrná konzumace levného fast foodu často vede k cukrovce a srdečním chorobám, tak navíc snižuje imunitu a mívá i špatný vliv na psychiku. Fast food totiž neobsahuje jenom hodně soli, ale taky tuků a cukru. A to je pak hodně vražedná kombinace, za kterou ani těch pár ušetřených korun nestojí.  

Příliš mnoho sezení

Všichni moc dobře víme, že sezení není zdravé, ale mnohdy nám nic jiného nezbývá. Když ale máte chvíli volna, zvažte, jestli ji budete trávit aktivně, nebo zalehnete na gauč. Nedostatkem pohybu nesměřujete jen k přebytečným kilům a cukrovce 2. typu, ale příliš mnoho sezení může dokonce ovlivnit a pozměnit vaši osobnost.

Přepracovanost 

Je prima, když vás práce baví. Pokud jí ale věnujete až příliš mnoho času i mimo pracovní dobu, moc prospěšné to není. Je důležité jasně si vymezit hranici mezi prací a zábavou tak, abyste na chvíli dokázali vypnout, odpočinout si a věnovat se i jiným aktivitám a také rodině a přátelům. Jinak hrozí, že se časem dostaví syndrom vyhoření.

Moc, nebo málo tekutin

Dodržování pitného režimu je důležité. Neprospívá jen tělesnému, ale i duševnímu zdraví, dobré náladě a paměti, dostatek tekutin pomůže udržet si i potřebnou motivaci. V zimě je pití stejně důležité jako v létě. Měli byste mít ale na paměti, že záleží hlavně na tom, jak fyzicky aktivní zrovna jste. Za den byste ale ani při větší námaze neměli vypít víc než tři litry tekutin.

Nadužívání prášků 

Bolest hlavy, břicha nebo zad může pořádně potrápit. Pokud je ale chvilková a cítíte, že ji dokážete zvládnout i bez prášků, zatněte zuby a zkuste to vydržet. Nadměrné a dlouhodobé užívání zdánlivě neškodných léků na utišení bolesti a sedativ může vyústit v závislost a další problémy. Těmi bývají poruchy trávení, zánět žaludku neboli gastritida, vředy, krvácení do střev a žaludku, ztráta paměti, dezorientace, nadměrná ospalost i tendence k častým pádům. 

Multitasking

Máte toho tolik, že se nemůžete rozhodnout, čím byste měli začít dřív, až nakonec buď prokrastinujete, anebo se rozhodnete všechno dělat najednou? Rozptýlení je ale všude kolem hodně, a tak nakonec nestihnete pořádně udělat nic? Když myslíte na příliš mnoho věcí, vaše produktivita klesá. Zkuste tedy přestat zmatkovat a věci si lépe naplánovat. Až se do nich jednotlivě pustíte, možná zjistíte, že to nakonec nebylo tak děsivé. 

Škodlivé modré světlo a záludné sociální sítě

Na pandemii koronaviru se dá svést hodně věcí a jednou z nich je i omezení osobní komunikace a její přesun do on-line prostoru. Setkání tváří v tvář se nic nevyrovná, a příliš dlouhá izolace od okolního světa negativně působí i na psychiku. Obrazovkám mobilů, počítačů nebo tabletů se logicky vyhnout nelze, ale opatrnost je důležitá. Příliš dlouhá doba strávená u displejů a monitorů má negativní dopad jak na psychickou pohodu, tak i na kognitivní schopnosti. Zhoršovat se může i kvalita spánku – zejména tehdy, když do mobilu člověk kouká těsně před tím, než se (marně) bude snažit usnout. Podobně neprospívají ani sociální sítě. Sledování neznámých "dokonalých" lidí je totiž vlastně jen forma mučení sebe sama. Realita přitom mnohdy bývá úplně jiná...

Porno

Když vidíme nějaký film nebo seriál, může se nám stát, že bychom si rádi vyměnili život s nějakou z postav. Jen málokdy jsou ale tyto projekty věrné skutečné realitě, a to samé platí i o pornu. Když ho budete sledovat příliš často, je dost pravděpodobné, že odsoudíte k záhubě svůj vztah - například totiž můžete začít mít nesplnitelná očekávání.

Sluchátka jako zkáza ušních bubínků 

Teď vám to možná tak nepřijde, ale ani sluchátka vaše zdraví z dlouhodobého hlediska šetřit nebudou. Až si příště zase budete chtít pustit váš oblíbený song na plné pecky, nezapomeňte, že kromě sluchu dáváte zabrat i mozku. V pozdějších letech se pak může objevit třeba Alzheimerova choroba nebo mozková atrofie. 

Jak sociální sítě ovlivňují mužské vnímání těla? Překvapivě podobně negativně jako to ženské, vysněný „tělesný ideál“ má jen jiné parametry23. 2. 2022

Informační zahlcenost 

Touha po vědění je chvályhodná, ale obzvlášť v dnešní době je dost náročné ještě zůstat v obraze a umět rozlišit pravdivé informace od těch lživých. Klíčové je udělat si pořádek v tom, co je opravdu zásadní, a co naopak můžete s klidným svědomím vypustit. To se vztahuje i na každodenní úkoly. Budete pak méně vystresovaní, a tím pádem klidnější a spokojenější.

Už jsme si tak nějak z nutnosti navykli na zběsilé tempo dnešní doby. Někdy je ale dobré trochu zvolnit a uvědomit si, co všechno vlastně děláme a jaké důsledky to může mít. V často mylné představě o tom, že si usnadňujeme život, si naopak spoustu věcí komplikujeme.

Zdroj: Medicinenet.com, Eatingwell.com, Thehealthy.com, Instyle.com, Menshealth.com, Psychologytoday.com, Thecut.com, Standardmedia.co.ke, Webmd.com, Healthline.com