„Madla lásky“ nejsou jen ženský problém. Co je příčinou hromadění břišního tuku u mužů a jak se jej zbavit?
Straight friendly
Zdroj: iStock

„Madla lásky“ nejsou jen ženský problém. Co je příčinou hromadění břišního tuku u mužů a jak se jej zbavit?

OTP – okrasný tukový prstenec, ale i madla lásky, to jsou slovní spojení běžně užívaná pro tuk nahromaděný v břišních partiích. A ačkoliv „faldy“ nad pasem kalhot mohou být možná patrnější v případě žen (což je obecně dáno jiným typem postavy), rozhodně to neznamená, že by madla lásky muže netrápila. Proč se ale tuk hromadí právě v partii břicha? A jak s ním efektivně zatočit?
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
22. 12. 2021

Hned v úvodu je třeba říci, že svalovat vinu na klasické faktory, jako jsou špatné geny nebo hormonální problémy, je přístup velmi alibistický. Podobně jako tvrdit, že důvodem je věk. Ne. Odpověď je mnohem snadnější – „pneumatika“ kolem břicha je způsobena nadměrným množstvím tělesného tuku. A ten je výsledkem neadekvátní stravy a nedostatku pohybu. Když člověk nabírá na váze, tuk se prostě a jednoduše začíná hromadit v určitých částech těla více než v jiných – a ačkoliv platí, že v případě žen se tuk hromadí spíše v oblasti boků a stehen a v případě mužů spíše ve střední části těla, ve výsledku k „madlům“ dospějí všichni. Ano, geny a další aspekty skutečně mohou nějakou rozdílnost znamenat – takže některým mužům se „pneumatika“ vytvoří rychleji než jiným – příp. se některým mužům může kolem pasu ukládat více tuku než jiným. Ovšem zcela neoddiskutovatelnou pravdou je, že štíhlí lidé madla lásky nemají. Jak tedy na sobě zapracovat?

<Path> I muži trpí kvůli hmotnosti. Jejich problémy s váhou jsou stejně nebezpečné jako ty, které tíží ženy, mužům ale neškodí jen kila navícZdroj:

Jídlo, jídlo, jídlo

Ano, u jídla vlastně začíná úplně každá dieta. A není tomu jinak ani v případě snahy o zbavení se tuku v oblasti břicha. Jídlo = energie. Tedy, jídlo samozřejmě člověk potřebuje, aby mohl běžně fungovat a být aktivní. Ovšem je-li jídla nadbytek, tělo jej/energii nevyužije a veškeré přebytky se začnou měnit do podoby tělesného tuku. Ten se ukládá v různých částech těla – ovšem tou nejčastější je právě břicho (pak následuje obličej a také hrudník). A čím více roste množství ukládaného tuku, tím více na objemu nabývají také madla lásky. Tento proces ale není jen „jízdou jedním směrem“ – lze jej totiž naštěstí zvrátit – a skvělé je, že docela „snadno“. Postačí snížit příjem potravy a zvýšit aktivitu. Díky tomu začne tělo využívat své energetické zásoby – a tuk z těla začne postupně mizet. Jakmile se vám tedy podaří dosáhnout regulace energetického příjmu, postupně zmizí i nenáviděný tuk kolem břicha. Pokud je ale „snížení energetického příjmu“ příliš abstraktní, pojďme na to konkrétněji…

 „Dieta“ není žádná věda

Vlastně je to opravdu evergreen – jezte zdravě, omezte průmyslově zpracované, smažené, tučné a příliš sladké potraviny. Pokud totiž netrpíte obezitou, mělo by shození pár nadbytečných kil být poměrně bezproblémové a měly by postačit úplně základní zásady zdravého stravování. Jíst byste tedy měli pravidelně a váš jídelníček by měl být tvořen libovým masem, nízkotučnými mléčnými výrobky, luštěninami, neměla by scházet zelenina, ovoce (ale pozor na to, které obsahuje velké množství cukru) apod.

Pohyb jako alfa a omega

I když změna ve stravování je skutečně klíčová, nelze čekat změnu, pokud budete stále vysedávat na sedačce a čekat na zázrak. V podstatě by se dalo říci, že pokud se chcete dočkat výsledku svého snažení, kromě změny jídelníčku byste měli trošku změnit i životní styl. Není potřeba hned se hlásit do fitka, v obecné rovině totiž platí, že jakákoliv forma aktivity se počítá. Pohyb spaluje extra kalorie a usnadňuje redukci tělesného tuku. Pokud je vaším cílem prostě jen shodit pár kilo, bude úplně stačit, když denně vyrazíte třeba na delší svižnou procházku nebo si vyjedete na kole. Důležitá je ale důslednost – a to i proto, že lehké kardio, a tedy i chůze, vede ke spalování méně kalorií za daný čas než třeba intenzivní trénink ve fitku (kam se ale málokdo donutí chodit pravidelně).

Zdroj: Giphy

Ti odhodlanější ale samozřejmě mohou zkusit i konkrétní cviky zaměřující se na břišní svaly – pravdou ale je, že „varující“ je v tomto případě slovo „svaly“. Cvičení se totiž zaměřuje právě na ně, ne na tuk. Ten postupně budete shazovat také, ale tohoto efektu je možné dosáhnout prakticky jakoukoliv jinou fyzickou aktivitou. Redukce tuku je totiž ovlivněna množstvím spálené energie a specificky trénink břicha není tak energeticky náročný jako některá jiná cvičení. Samozřejmě, že to neznamená, že byste neměli trénovat břišní svaly – ostatně, díky cvikům, které se na ně zaměří, při trošce úsilí dosáhnete třeba i six packu. Nutné to ale není.

I ve spánku se hubne

Možná vás to překvapí, ale spánek je stejně důležitý (ne-li důležitější) jako vhodná strava a pohyb. Většina tělesných procesů regenerace probíhá právě v době, když spíme. Pokud se ale tělu spánku nedostává, na jeho správné fungování můžete rovnou zapomenout. Pokud budete spát dostatečně, veškeré vaše pohybové a stravovací úsilí se tak zdvojnásobí. Naopak pokud spojíte nedostatek spánku se špatnými stravovacími návyky a nedostatkem pohybu, na problém máte zaděláno. Muži by tedy ideálně měli spát cca 7,5 hodiny, ovšem v některých situacích mohou spát i 9-10 hodin (pokud pracují manuálně či intenzivně trénují).

<Path> Prasácký den je taky v pořádku! Jak dosáhnout sexy postavy podle trenéra a Gaymana 2021 Kevina Drábka? Rady, tipy a triky pro vysněnou formuZdroj: Kevin Drábek

Jelikož podobně negativní dopady jako nedostatek spánku má také stres, mělo by být v zájmu každého snažit se mu vyvarovat. To se však snáze říká, než dělá. V bezstresovém prostředí navíc asi aktuálně žije málokdo – i proto by ale měl být důraz kladen také na duševní hygienu. V každém případě však stres proces hubnutí jen komplikuje, neznemožňuje jej.

A kdy čekat výsledky? Rozhodně ne ze dne na den – zbavení se byť jen pár kil vyžaduje určitou míru úsilí, vytrvalosti a také času. Zkratky prostě neexistují a je možné, že zprvu bude změna životního stylu nepříjemná – na druhou stranu, kdyby bylo tak snadné žít zdravě, měli bychom perfektní figuru všichni. Takže pokud po štíhlém těle doposud jen toužíte, zkuste se o něj také aktivně zasadit.

Zdroj: Gq-magazine.co.uk, ahajournals.org, healthline.com, news.com.au

Populární
články

Užívá si, že nemusí nervózně čekat u telefonu, oba preferují aktivní udržování neustálého kontaktu
LIDÉ

„Potřebujeme vidět a slyšet, že nás ten druhý taky chce,“ říká v rozhovoru o lásce muž, který roky bojoval s ghostingem

Autor: Irena Piloušková
Těžko říci, zda změnit přátelství v přátelství se sexem, je zrovna výhra
LIDÉ

Je „přátelství s výhodami“ skutečně výhodné? Podle odborníků nejsou nezávazné vztahy pro každého a často končí špatně

Autor: Mirka Dobešová
Zbiroh je krásné malé městečko vzniklé už ve 13. století. I díky Jamisonovi Youngovi má opět šanci vejít do většího povědomí celé republiky
LIDÉ

Australan spravuje bývalou vlakovou stanici ve Zbirohu. Chce z ní vytvořit velkolepé regionální kulturní centrum

Autor: Michal Černý
Sezení při močení má pozitivní účinky na zdraví i hygienu
TĚLO & MYSL

Při močení si raději sedněte, doporučují lékaři mužům. Aneb proč není tato mužská „výhoda“ záviděníhodná

Autor: Mirka Dobešová
Štěpán Ježek alias DJ Tokátko a Matyáš Sichrovský – duo, které se posledních několik měsíců snaží dát Radosti FX novou tvář
KULTURA

„Aby k nám lidi chodili jen proto, že jde o Radost, to je musíme zase naučit. Tentokrát chceme jít spíše komunitní cestou,“ shodují se majitel hudebního klubu Radost FX Matyáš Sichrovský a produkční Štěpán Ježek

Autor: Michal Černý
Josef Šálek je doslova ztělesněním toho, že když se pro něco skutečně rozhodnete, můžete dokázat „nemožné“
LIDÉ

„Člověk dokáže úplně cokoliv, když se pro to rozhodne a přestane pochybovat,“ říká Josef Šálek, pokořitel několika světových rekordů

Autor: Michal Černý
Ikonické boty, které se pro mnohé staly životním stylem
STYL

Měsíc hrdosti je vždy bohatý na nové kolekce, ani výrobce ikonických tenisek letos nezahálel

Autor: Michal Černý
Mladí LGBTQ+ lidé mají ve spojení s klimatickou změnou z více než poloviny vážné obavy o svoji budoucnost, často i oprávněně
AKTUALITY

Mladí LGBTQ+ lidé se o klima bojí víc než hetero většina, čelí proto i depresím. Klimatická změna totiž vystaví komunitu větším rizikům

Autor: Michal Černý
Ne každý podpatek musí úplně škodit
TĚLO & MYSL

Skutečně podpatky nohám i zádům jen škodí? Vědci nově doložili, že jeden typ podpatků zdraví prospívá. A nosit by je měli i muži

Autor: Mirka Dobešová
Jaroslav Reich Lorman
LIDÉ

„Starší LGBTQ+ lidé jednoduše nejsou tolik vidět, ne že by nebyli,“ myslí si ředitel organizace ŽIVOT 90

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop