Chcete po Vánocích začít hubnout? Vyměňte cukr za přírodní sladidla! Ale pozor, ne všechna jsou ideální

Po roce jsou zase tady – milované i nenáviděné Vánoce. Mnozí z nás se kromě příjemného času stráveného s rodinou nebo přáteli ale těší také na jídlo a pití. Cukroví, vánočka nebo nápoje jako svařák či punč k vánočním svátkům neodmyslitelně patří stejně jako pohádky, dárky nebo koledy. Pokud ve vás ale už teď hlodají výčitky a pomalu začínáte plánovat strategii povánočního hubnutí, tak zvolněte. Svých oblíbených pochutin se nemusíte vzdávat jen proto, že hodláte skoncovat s cukrem. Stačí na to totiž jít trochu jinak.

To, že cukr ve velkém množství škodí, není nic nového. Jestli s ním chcete skoncovat i vy, ale bojíte se, že se budete muset nadobro vzdát i vánočních specialit, jste na omylu. Alternativ ke slazení cukrem je v dnešní době opravdu hodně. Ne všechny jsou ale tak zdravé, jak se na první pohled snaží tvářit. Čím se tedy vyplatí cukr nahradit a čemu je naopak lepší se obloukem vyhnout?

„Seriál TBH jsem sama chtěla vidět, když mi bylo patnáct,“ říká jeho režisérka Lucia Kajánková3. 3. 2022

Ve stylu z bláta do louže 

Agávový sirup, vysoce fruktózový kukuřičný sirup, melasa, palmový a kokosový cukr, fruktóza, javorový sirup, nebo dokonce med. Možná to je překvapivé, ale všechna tahle zmíněná alternativní sladidla byste jako každodenní náhradu za cukr používat určitě neměli. Maximálně tak na příležitostné pečení, nebo v případě medu jako prevenci před nachlazením. Uvedená sladidla se sice jako zdravá tváří, ale ve skutečnosti mají na tělo podobný účinek jako právě cukr. Obsahují totiž velké přebytky sacharidů, jako je fruktóza a glukóza nebo jednoduché cukry, které se v těle raz dva přemění na glukózu a prakticky okamžitě putují do krve. Když cukr v krvi rychle stoupne, začne se stejně prudce vyplavovat taky inzulín. V důsledku toho pak dojde většinou k výraznému poklesu cukrů v krvi, což se projevuje velkým hladem, nebo chutí na další sladké. Tělo se cukr pokouší zpracovat, ale když se ho v něm nahromadí nadbytek, začne se ukládat do zásob v podobě tukové tkáně. A to je přesně to, čemu chceme zabránit. 

Jakou cestu zvolit? 

Vypadá to, jako by už moc dalších možností nezbývalo. To ale není tak docela pravda – pořád je z čeho vybírat. Zdravá jsou sladidla, která obsahují minerální látky a složité cukry, které se v těle rozkládají pomaleji než ty jednoduché, a tím pádem se do krve nedostanou tak rychle. Velké oblibě se v poslední době těší třeba rostlina jménem stévie, která v sobě skrývá přirozeně sladce chutnající glykosidy. Její velkou výhodou je, že neobsahuje žádnou glukózu, fruktózu, ale ani sacharózu (skládá se z fruktózy a glukózy) a nemá v sobě ani žádné kalorie. Když se ale rozhodnete koupit si stévii jako už hotové sladidlo, hrozí, že jakožto průmyslově upravený produkt bude obsahovat zbytkové chemikálie. Ideální je proto pěstovat ji doma jako pokojovou rostlinu. 

Dobrou volbu představují také obilné slady (často můžete narazit i na název sladěnka) a sirupy, které jsou bohaté na minerální látky jako hořčík, vápník, železo, zinek, draslík, měď nebo fosfor. Příjemná je také jejich konzistence, která připomíná starý známý med. Nepraktické je to, že obilné slady a sirupy nemají tak sladkou chuť, což potom může nutit k tomu sladit ve větším množství. 

Sirupy a pečení 

V případě, že byste chtěli místo cukru například během pečení použít nějaký ze sirupů, dejte si pozor na dvě věci. Jednou z nich je chuť. Některé sirupy jako agávový, kukuřičný, pšeničný nebo třeba rýžový chutnají neutrálně, takže se hodí v podstatě do čehokoliv. Naopak jiné sirupy (švestkový, datlový, javorový, kokosový, špaldový…) se vyznačují specifickou chutí, která se do výsledného výtvoru může promítnout. Mějte na paměti také zbarvení sirupu. To totiž může ovlivnit barvu těsta. A jestli se ptáte, kolik sirupu vlastně použít, myslete na to, že musíte navíc k sirupu přidat ještě sypkou ingredienci – kupříkladu mouku, ale dobře poslouží i mleté ořechy. 

Tady vychováme potomka a spolu zestárneme, říká Luboš Procházka o domě, který partner Lukáš koupil jako překvapení29. 4. 2022

Nenápadní pomocníci 

Často ho jíme samotné nebo v salátech, ale i ovoce může prokázat dobrou službu jakožto náhrada za cukr. Podobně je to i s datlemi, rozinkami nebo různým kořením, to vše jídlu dodá příjemnou a zajímavou chuť i bez velkého slazení. Nedávno bylo navíc vědecky dokázáno, že třeba taková typicky vánoční skořice dokáže snížit hladinu glukózy v krvi. 

Jak je vidět, některá sladidla jsou opravdu dobrou i zdravou alternativou cukru. Rozhodně ale ne všechna, a tak bychom ani v tomto směru neměli slepě věřit jenom jednomu úhlu pohledu. Místo toho je důležité mít oči otevřené a zjistit si dostatek informací předtím, než se upneme na něco nového, ale o nic moc lepšího. 

Zdroj: Healthline.com, Medicinenet.com, Cs.medlicker.com, Jimejinak.cz, Express.co.uk, Ncbi.nlmh.nih.gov