Posílit imunitu je dnes důležitější než kdy dřív. Jak v období řádících viróz a chřipek nastartovat tělo, aby bylo „neprůstřelné“?

O posilování imunity se v poslední době hovoří zejména v souvislosti s koronavirovou pandemií. A oním „posílením“ je v tomto případě vakcína. Ovšem podzimní období, kdy se masivně šíří nejen koronavirus, ale také řada dalších respiračních onemocnění, obecně vyžaduje, aby se organismus nežádoucím virům a infekcím dokázal bránit. Pro to, aby tělo bylo silné a obranyschopné, je ale možné udělat mnohem více, než jen zamířit k lékaři pro injekci nebo do lékárny pro balík vitamínů a doplňků stravy…

Ačkoliv vakcíny proti chřipce (a dnes tedy i koronaviru) jsou samozřejmě nesporným pomocníkem pro nastartování těla k boji s nežádoucími onemocněními, doslova „nakopnout“ svou imunitu může úplně každý, tedy i ti, kteří zrovna různým očkováním nefandí. Imunitní systém je totiž přirozenou obranou těla proti vstupu jakékoliv infekce a de facto jej lze označit za klíč ke zdraví. Ačkoliv samozřejmě neexistuje žádná univerzální pilulka, která by dokázala imunitu nastartovat jako mávnutím kouzelného proutku, existuje celá řada snadných způsobů, jak imunitní systém posílit tak, aby byl prakticky „neprůstřelný“.

Myslíte si, že jste krásní? Vědci zjistili, jak takoví lidé doopravdy vypadají. Jsou vám podobní?26. 11. 2021

Jídlo jako „štít“

Prvním krokem tedy může být poměrně snadná změna jídelníčku. Ten by měl zohlednit snižující se venkovní teploty, a tak by v něm neměl scházet dostatek teplých jídel bohatých na bílkoviny (rostlinné i živočišné) a také sezónního ovoce a zeleniny, klidně i tepelně upravené. A pokud bychom měli jmenovat krále mezi „chřipkobijci“, byl by to česnek. Právě jeho pravidelná konzumace nejenže posiluje imunitní systém, ale také významně snižuje počet dní bez nachlazení nebo chřipky! Ovšem změna jídelníčku by měla zahrnout také vyloučení určitých potravin – těmi jsou v tomto případě především rafinované cukry a mouka, jelikož dokonce imunitu podkopávají.

Tělu je samozřejmě možné pomoci i prostřednictvím různých vitamínů apod. (např. vitamínu C a D, přičemž zdrojem druhého jmenovaného je mj. sluníčko, takže pokud vysvitne, rychle ven!), ovšem řada lidí upřednostní spíše přírodní cestu. K posílení imunity je tedy možné využít řadu běžně dostupných bylinek a koření, kromě již zmiňovaného česneku skvěle funguje zázvor. Ten ostatně výborně zabírá i v případě nachlazení již probíhajícího – pokud jej nastrouháte najemno a přidáte med a citron, sice vám výsledná směs prakticky „vypálí krk“, ovšem kromě něj vypálí i vše nežádoucí, takže i bacily se budou pakovat rychlostí světla.

A v souvislosti se stravou by stranou nemělo zůstat ani zdraví zažívacího systému, který  s obranyschopností organismu také úzce souvisí. Vedle doplnění probiotik např. prostřednictvím konzumace jogurtů skvělou službu odvedou také fermentované potraviny jako kefír či zelenina – a to od kysaného zelí až třeba po exotičtější kimchi. Tento typ potravin nejenže přispívá k fungování střevní mikroflóry, ale samozřejmě také obsahuje řadu důležitých vitamínů, které přijdou tělu vhod.

Spánek a pohyb

Klíčem k neprůstřelné imunitě je ale také spánek, tedy, spánek kvalitní a také dostatečně dlouhý. Ačkoliv je to již docela „ohraná písnička“, že by člověk měl spát alespoň 7-8 hodin denně, je jistě namístě tuto informaci opakovat. I když každý člověk je jiný a univerzální kritéria tak nelze považovat za úplně platná, je vhodné naleznout si adekvátní délku spánku tak, aby člověk ráno nevstával z postele ve stavu, jako by za sebou měl 12hodinovou šichtu v dole. Navíc platí, že aby tělo v noci správně regenerovalo, měla by být ložnice zatemněná (příp. řešením jsou také „masky“ na spaní) a teplota v ní by neměla překročit 20 stupňů. A aby byl spánek opravdu vydatný, samozřejmě je namístě také pohyb – ať už v podobě svižné procházky, joggingu nebo třeba klasických prací na zahradě. Jednoduše řečeno, pohyb na čerstvém vzduchu zdravě vyčerpá, takže následný spánek bude o to lepší. Přitom platí, že i rekreační sportovci jsou obecně vůči různým typům onemocnění odolnější – dle studie Americké fyziologické společnosti je tak riziku podzimních viróz a chřipek vystaveno jen 22 % rekreačních sportovců ve srovnání se 44 % těch, kteří svůj životní styl označili za převážně sedavý. Důvodem pak je i to, že cvičení způsobuje snížení hladin norepinefrinu a kortizolu, tedy tzv. stresových hormonů.

A když už je řeč o stresu, ani ten imunitě rozhodně nijak neprospívá. Ačkoliv zejména v dnešní době rozhodně není snadné vyvarovat se řadě každodenních stresových situací, je možné volit různé způsoby, jak je minimalizovat – a to od provádění různých meditačních technik přes jógu až po zařazení činností, které vás jednoduše přivedou na jiné, příjemnější myšlenky.

Zkuste si letos Vánoce užít a přípravu sváteční tabule nechte na profesionálech9. 12. 2021

Udělejte něco pro sebe

Pro vybudování podzimní odolnosti je ale třeba zapracovat i v rovině ryze tělesné. Skvělým nápadem je tak např. lymfodrenáž, kterou každý zvládne v pohodlí vlastního domova. Masáž suché pokožky krouživými pohyby před sprchováním je v podstatě esencí zdraví. Měli byste postupovat od rukou směrem k pažím a axilárním lymfatickým uzlům, které se nachází v podpaží, a srdci, a také od dolní části nohou směrem vzhůru k tříslům a trupu, příp. přidat také jemné kartáčování od krku směrem k srdci. Když k tomu navíc doplníte pobyt v sauně, která pomáhá k vyplavování toxinů z těla, ale také stimulaci krevního oběhu a relaxaci, vaše imunita bude pro nežádoucí návštěvníky zvenčí prakticky neprostupná.

Zdroj: Urbanwellnessclinic.com.au, houseofwellness.com.au, huffingtonpost.co.uk, Americká fyziologická společnost