Push-upka pro muže? Stahovací spodní prádlo dokáže zvednout nejen sebevědomí, muži se ale za jeho nošení stydí a ženám se zdá směšné
Straight friendly
Zdroj: RoundedBum/se svolením

Push-upka pro muže? Stahovací spodní prádlo dokáže zvednout nejen sebevědomí, muži se ale za jeho nošení stydí a ženám se zdá směšné

O existenci tzv. tvarovacího prádla pravděpodobně slyšel každý. Vlastní zkušenost s ním však mají především ženy – což ale neznamená, že by tvarovací prádlo pro muže neexistovalo. Pojí se k němu ale celá řada (nemístných) předsudků pramenících z řady stereotypních představ o podobě ženství a zejména mužství: Muži prostě stáhnout svá břicha nepotřebují (a kdyby náhodou ano, vlastně by to mohl být konec civilizace…) – přesně to mj. naznačují i reakce českých zákazníků/ic na stahovací boxerky s vysokým pasem, které na trh uvedl jeden z tradičních českých výrobců...
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
30. 9. 2021

Ačkoliv by se mohlo zdát, že prádlo, které tvaruje postavu, je moderním výdobytkem, opak je pravdou. A nutno říci, že v minulosti jej nenosily jen ženy, ale i muži (a dokonce i děti!). „Kalhoty v 18. století byly krátké a končily těsně pod kolenem, takže bylo žádoucí mít pěkné tělesné křivky,“ vysvětluje tak Denis Bruna, kurátor výstavy Fashioning Body zaměřující se právě na to, jak se v minulosti lidé snažili zdokonalit svá těla. „Kolem roku 1820 muži nosili korzety – a to určitě poprvé v celých dějinách oblékání. V tomto období bylo pro muže důležité mít velmi štíhlý a obepnutý pas,“ dodává. Ovšem nejen korzety muži využívali k tomu, aby vypadali lépe. Tzv. dandyové (tedy tradičně muži, kteří dbali zejména na svůj vzhled, kterému věnovali až nadměrnou pozornost) si například oblíbili redingoty, jezdecké kabáty, které byly střižené tak, že podpořily proporce á la přesýpací hodiny. A nezřídka byly tyto kabáty doplněny také o vycpávky tak, aby byl ještě více zdůrazněn objem trupu a štíhlost pasu. Ačkoliv dandyové se stali svého druhu fenoménem, pravdou je, že právě kvůli svému stylu oblékání (ale i životním preferencím) se také stali terčem posměchu. „Jejich styl byl hojně kritizován – dandyové trávili spoustu času před zrcadlem, což bylo považováno za činnost typickou pro ženy. A tak byli dandyové považování za zženštilé,“ vysvětluje také Bruna.  

<Path> Polovina populace si denně nemění spodní prádlo. Hygienu více neřeší muži. Je ale čisté prádlo každý den vůbec nutné?Zdroj: bestlifeonline.com, today.com, news.com.au, tommyjohn.com

Nástup pánského stahovacího prádla na trh

A představa, že prádlo tvarující postavu je pro muže něco nepatřičného, přetrvala. V Americe se mu dnes nejčastěji říká Spanx, a to podle značky, která jej vyrábí – řeč je samozřejmě opět o stahovacím prádle, které však tato firma nejprve vyráběla pro ženy. Když ale v roce 2010 na trh uvedla také pánské verze svých stahovacích produktů, kupodivu se dostavil úspěch. Vlastně se jednalo o nový maloobchodní hit. Již tehdy ale ředitel jednoho z obchodních domů, který začal toto prádlo pro muže nabízet, poznamenal, že „muži si stahovací prádlo kupují, ale raději o tom moc nemluví.“

Někteří pak právě okolo roku 2010 začali hovořit o malé revoluci v pánské módě – na trhu se totiž ještě před stahovacím spodním prádlem pro muže objevila speciální stahovací trika určená zákazníkům z řad mužů. „Pánská trička vylepšující tvar trupu jsou součástí revoluce v pánském prádle, která v poslední době probíhá,“ uvedl tehdy Michael Kleinmann, prezident společnosti Freshpair, která se soustředí na produkci spodního prádla pro ženy i muže. „Dalším populárním, ale tzv. hush-hush produktem je pánské spodní prádlo, které je možné označit jako ekvivalent push-up podprsenky,“ dodal také. Vybrané typy spodního prádla totiž nejenže dokážou podpořit vzhled muskulatury, ale také pozdvihnout (a de facto i zvětšit) vše, co se nachází v intimních partiích.

Ačkoliv ale řada mužů již kouzlu (a efektu) stahovacího prádla propadla, mnozí další se na něj obávají byť jen pomyslet. „Největším problémem je přimět chlapa, aby pochopil, že je to prostě nová kategorie oblečení a je naprosto v pořádku toto prádlo nosit,“ doplňuje tak Kleinmann s tím, že pro muže je to stále tak trošku tabu. A pravdou je, že někdy se „špatná pověst“ táhne staletími – a to právě kvůli předsudkům a stereotypům.

Právě stahovací prádlo obecně není považováno zrovna za typ oblečení, kterým je namístě se chlubit, a to i v případě žen. Je-li ale určeno mužům, většinově vzbudí spíše pohoršení. Ostatně, právě to dokázala i reklama na pánské stahovací boxerky šířící se v Česku na sociálních sítích. Naprosto drtivá většina komentujících vyjadřovala určité znechucení nad tím, „kam svět spěje“ s tím, že z mužů se stávají ženy (a hojně se pohoršovaly i ženy, u nichž však nošení stahovacího prádla nijak neobvyklé není). Poměrně podobná situace přitom byla např. i s řešením mužské inkontinence – zatímco pomůcky pro ženy byly postupně zbaveny určitého tabu (i stigmatu), muži jako by si chtěli zachovat svou „mužnost“ a vystupovat tak, že situaci mají vždy pod kontrolou. S podobnými příklady by pak bylo možné pokračovat do nekonečna – a to i v rovině řady ryze společenských problémů, jako je např. domácí násilí apod.

Změňme to!

Na druhou stranu – vše lze s troškou snahy změnit. Také péče o sebe, pleť či vlasy, byla pro muže dlouho tabu a trvalo roky, než se stalo docela běžným, že muži navštěvují kosmetické salony či barber shopy. Ačkoliv stahovací prádlo pro muže si v USA postupně místo na trhu našlo, v Česku se zdá, že budeme potřebovat další desetiletí, abychom si na tuto „novinku“ zvykli. Zatím může být řešením alespoň možnost nákupu online – což může mužům také pomoci zbavit se studu.

<Path> Více než pětina mužů si nemění spodní prádlo, ukázal průzkum. Někteří si berou čisté trenky dokonce jen jednou za týdenZdroj: nzherald.co.nz, blesk.cz

A samozřejmě by mohla pomoci i vhodně zacílená kampaň – přeci jen, stahovací prádlo nemusí být prezentováno jen jako způsob, jak zlepšit vzhled postavy. Účel stahovacího prádla je totiž v podstatě velmi univerzální – má pomoci lidem (bez ohledu na pohlaví), aby se cítili se svým tělem spokojeni (a jednoduše „ve své kůži“). Samozřejmě, že by bylo možné namítat, že kdo chce mít hezké tělo, měl by pro to také sám něco aktivně udělat, ovšem může-li zrovna stahovací prádlo být určitým zdrojem spokojenosti či zvýšení sebevědomí, tak proč ne? A rozhodně není důvod k tomu, aby tato možnost byla odpírána mužům jen proto, že jsou muži.

Zdroj: nytimes.com, melmagazine.com, firstforhers.com, vice.com, thecut.com

Populární
články

Má generace Z tu nejlínější pracovní morálku?
TRENDY

„Na obědě jsem minimálně 82 minut.“ Generace Z otevřeně přiznává, jak okrádá zaměstnavatele o čas i peníze

Autor: Michal Černý
Správné nabíjení telefonu je někdy trochu složitější než se může zdát
LIDÉ

Přestaňte ničit baterii svého telefonu několika zbytečnými chybami

Autor: Michal Černý
„Venerofobie mi seznamování kazí. Zodpovědnost, jakou bych si představoval, se nenosí,“ říká muž. „Asexuální nejsem,“ dodává
LIDÉ

„Venerofobie mi seznamování kazí. Zodpovědnost, jakou bych si představoval, se nenosí,“ říká muž. „Asexuální nejsem,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
Je na gay páry jako plnohodnotné rodiče česká společnost plně připravena?
LIDÉ

„Když lidé poznají gay páry osobně, přestává jim vadit, že mají dítě,“ říká Jakub, který s partnerem vychovává adoptovaného syna

Autor: Michal Černý
I ženy, jejichž životní trajektorie vedou jinými směry, mohou nacházet společnou řeč a navzájem se podporovat
LIDÉ

„Ničí vám přátelství mrňata vašich kamarádek? Problém bude patrně ve vás,“ vzkazuje třicátnice, která mateřství aktuálně neplánuje

Autor: Veronika Košťálková
Společnost Generator představila výsledky originálního průzkumu, který zjišťoval, z jakých cestovatelských zvyků mají mladí lidé „osypky“
CESTOVÁNÍ

Duolingo i stání ve frontě na letadlo. Které návyky byste si měli odpustit na cestách, ať z vás generace Z nemá „osypky“?

Autor: Veronika Košťálková
Existují jídla, která vám zvýší hladinu oxytocinu, tedy vás udělají šťastnějšími? Ano
TĚLO & MYSL

Znáte potraviny, které zvyšují hladinu „hormonu dobré nálady“? Jsou doslova všude kolem nás

Autor: Michal Černý
Nemocniční dotazník, který šokoval rodiče i politiky, se novopečených rodičů ptá na genderovou identitu a sexuální orientaci miminka
AKTUALITY

„Je vaše novorozené dítě gay nebo trans?“ Nemocnice šokuje rodiče žádostí, ať určí sexuální orientaci a gender miminka

Autor: Veronika Košťálková
Za pozvánku na večírek pro „normální gaye“ sklidili američtí queer republikáni vlnu posměchu a kritiky
AKTUALITY

Konzervativci uspořádali večírek pro „normální gaye“. Slibovali koktejly a „zdravý rozum“, teď sklízí posměch i „ohromující zájem“

Autor: Veronika Košťálková
Že se za mnoha jeho obtížemi ukrývá vytěsněné sexuální zneužívání v raném věku, pochopil Karel až v dospělosti
LIDÉ

„Strýc mě naučil zneužívat sám sebe. Svou sexuální orientací si nejsem jistý dodnes,“ svěřuje se čtyřicetiletý Karel

Autor: Veronika Košťálková

E-Shop