
Push-upka pro muže? Stahovací spodní prádlo dokáže zvednout nejen sebevědomí, muži se ale za jeho nošení stydí a ženám se zdá směšné
Ačkoliv by se mohlo zdát, že prádlo, které tvaruje postavu, je moderním výdobytkem, opak je pravdou. A nutno říci, že v minulosti jej nenosily jen ženy, ale i muži (a dokonce i děti!). „Kalhoty v 18. století byly krátké a končily těsně pod kolenem, takže bylo žádoucí mít pěkné tělesné křivky,“ vysvětluje tak Denis Bruna, kurátor výstavy Fashioning Body zaměřující se právě na to, jak se v minulosti lidé snažili zdokonalit svá těla. „Kolem roku 1820 muži nosili korzety – a to určitě poprvé v celých dějinách oblékání. V tomto období bylo pro muže důležité mít velmi štíhlý a obepnutý pas,“ dodává. Ovšem nejen korzety muži využívali k tomu, aby vypadali lépe. Tzv. dandyové (tedy tradičně muži, kteří dbali zejména na svůj vzhled, kterému věnovali až nadměrnou pozornost) si například oblíbili redingoty, jezdecké kabáty, které byly střižené tak, že podpořily proporce á la přesýpací hodiny. A nezřídka byly tyto kabáty doplněny také o vycpávky tak, aby byl ještě více zdůrazněn objem trupu a štíhlost pasu. Ačkoliv dandyové se stali svého druhu fenoménem, pravdou je, že právě kvůli svému stylu oblékání (ale i životním preferencím) se také stali terčem posměchu. „Jejich styl byl hojně kritizován – dandyové trávili spoustu času před zrcadlem, což bylo považováno za činnost typickou pro ženy. A tak byli dandyové považování za zženštilé,“ vysvětluje také Bruna.
Nástup pánského stahovacího prádla na trh
A představa, že prádlo tvarující postavu je pro muže něco nepatřičného, přetrvala. V Americe se mu dnes nejčastěji říká Spanx, a to podle značky, která jej vyrábí – řeč je samozřejmě opět o stahovacím prádle, které však tato firma nejprve vyráběla pro ženy. Když ale v roce 2010 na trh uvedla také pánské verze svých stahovacích produktů, kupodivu se dostavil úspěch. Vlastně se jednalo o nový maloobchodní hit. Již tehdy ale ředitel jednoho z obchodních domů, který začal toto prádlo pro muže nabízet, poznamenal, že „muži si stahovací prádlo kupují, ale raději o tom moc nemluví.“
Někteří pak právě okolo roku 2010 začali hovořit o malé revoluci v pánské módě – na trhu se totiž ještě před stahovacím spodním prádlem pro muže objevila speciální stahovací trika určená zákazníkům z řad mužů. „Pánská trička vylepšující tvar trupu jsou součástí revoluce v pánském prádle, která v poslední době probíhá,“ uvedl tehdy Michael Kleinmann, prezident společnosti Freshpair, která se soustředí na produkci spodního prádla pro ženy i muže. „Dalším populárním, ale tzv. hush-hush produktem je pánské spodní prádlo, které je možné označit jako ekvivalent push-up podprsenky,“ dodal také. Vybrané typy spodního prádla totiž nejenže dokážou podpořit vzhled muskulatury, ale také pozdvihnout (a de facto i zvětšit) vše, co se nachází v intimních partiích.
Ačkoliv ale řada mužů již kouzlu (a efektu) stahovacího prádla propadla, mnozí další se na něj obávají byť jen pomyslet. „Největším problémem je přimět chlapa, aby pochopil, že je to prostě nová kategorie oblečení a je naprosto v pořádku toto prádlo nosit,“ doplňuje tak Kleinmann s tím, že pro muže je to stále tak trošku tabu. A pravdou je, že někdy se „špatná pověst“ táhne staletími – a to právě kvůli předsudkům a stereotypům.
Právě stahovací prádlo obecně není považováno zrovna za typ oblečení, kterým je namístě se chlubit, a to i v případě žen. Je-li ale určeno mužům, většinově vzbudí spíše pohoršení. Ostatně, právě to dokázala i reklama na pánské stahovací boxerky šířící se v Česku na sociálních sítích. Naprosto drtivá většina komentujících vyjadřovala určité znechucení nad tím, „kam svět spěje“ s tím, že z mužů se stávají ženy (a hojně se pohoršovaly i ženy, u nichž však nošení stahovacího prádla nijak neobvyklé není). Poměrně podobná situace přitom byla např. i s řešením mužské inkontinence – zatímco pomůcky pro ženy byly postupně zbaveny určitého tabu (i stigmatu), muži jako by si chtěli zachovat svou „mužnost“ a vystupovat tak, že situaci mají vždy pod kontrolou. S podobnými příklady by pak bylo možné pokračovat do nekonečna – a to i v rovině řady ryze společenských problémů, jako je např. domácí násilí apod.
Změňme to!
Na druhou stranu – vše lze s troškou snahy změnit. Také péče o sebe, pleť či vlasy, byla pro muže dlouho tabu a trvalo roky, než se stalo docela běžným, že muži navštěvují kosmetické salony či barber shopy. Ačkoliv stahovací prádlo pro muže si v USA postupně místo na trhu našlo, v Česku se zdá, že budeme potřebovat další desetiletí, abychom si na tuto „novinku“ zvykli. Zatím může být řešením alespoň možnost nákupu online – což může mužům také pomoci zbavit se studu.
A samozřejmě by mohla pomoci i vhodně zacílená kampaň – přeci jen, stahovací prádlo nemusí být prezentováno jen jako způsob, jak zlepšit vzhled postavy. Účel stahovacího prádla je totiž v podstatě velmi univerzální – má pomoci lidem (bez ohledu na pohlaví), aby se cítili se svým tělem spokojeni (a jednoduše „ve své kůži“). Samozřejmě, že by bylo možné namítat, že kdo chce mít hezké tělo, měl by pro to také sám něco aktivně udělat, ovšem může-li zrovna stahovací prádlo být určitým zdrojem spokojenosti či zvýšení sebevědomí, tak proč ne? A rozhodně není důvod k tomu, aby tato možnost byla odpírána mužům jen proto, že jsou muži.