Mono dieta slibuje rychlé a snadné hubnutí s minimem omezení. Jak účinné je shazování kil s nezřízenou konzumací masa či čokolády?

Spokojenost s vlastním tělem je stav, kterého lze reálně dosáhnout (téměř) při jakékoliv váze. Totéž lze pak říci i v souvislosti s nespokojeností s tělesnými proporcemi. Jednoduše řečeno, co je pro jednoho málo, pro druhého je příliš, a být „tak akorát“ je vlastně označení, které má pro každého jiný význam. Není tedy divu, že lidé – bez ohledu na pohlaví – stále hledají nové a nové způsoby jak zhubnout. Rozličných diet, od těch poměrně neškodných až po docela extrémní, tedy existuje nespočet. Obvyklým principem je ale omezení příjmu určitých potravin tak, aby došlo také ke snížení cukrů, tuků apod. Ne vždy tomu tak ale musí být…

Při představě „diety“ pravděpodobně každému na mysli vytanou mnohá omezení a především vážení jednotlivých jídel a propočty kalorických hodnot tak, aby odpovídaly doporučením odborníků. To samozřejmě může být docela náročné, a tak není divu, že na popularitě nyní získává tzv. mono dieta (tedy monotrofní dieta), snadný způsob stravování, které stojí a padá na konzumaci pouze jediné potraviny – či skupiny potravin – a to dlouhodobě a po celý den. A je to skutečně tak snadné, jak snadně to zní. Sledování denního příjmu odpadá, stejně jako plánování či komplikovaná příprava pokrmů. Ovšem jak už to tak bývá, vše má své klady i zápory. Zatímco jedni nedají na mono dietu dopustit, druzí tvrdí, že nejenže není založena na žádných relevantních důkazech, ale navíc může být příliš omezující, neudržitelná a nezdravá.

Jak nejlépe zachovat vzpomínky z prázdnin? V kurzu jsou opět fotky uspořádané pěkně v albech26. 8. 2021

Jak jíst „mono“?

I když jste přímo o monotrofní dietě možná neslyšeli, je poměrně pravděpodobné, že jste již zaslechli pojmy jako „masožravá dieta“, „vaječná dieta“, „mléčná dieta“ či jste zaregistrovali termín „frutariánství“ (což je výhradní konzumace ovoce). Mono diet totiž existuje docela dost, stejně jako způsobů, jak je dodržovat. Lze se tedy setkat s dietáři, kteří se snaží hubnout tak, že konzumují neustále např. jen brambory, nebo vejce, jablka apod. Další rozšiřují výběr na celou skupinu potravin – maso, mléčné výrobky, ovoce, zeleninu.  A existuje i varianta „mono jídel“, kdy se vybrané potraviny střídají (takže ke snídani jsou jen mléčné výrobky, k obědu maso a k večeři třeba zelenina).

To, že pro mono dietu neexistují žádná konkrétní předepsaná pravidla, pak potvrzuje i nutriční poradkyně Tammy Lakatos Shames. „Přesto lze říci, že největší popularitě se při výběru jedné potraviny těší banány, jablka, brambory, vejce, ale i čokoláda,“ doplňuje.

A ačkoliv se jedná o velmi variabilní způsob hubnutí, údajně je třeba zvolený typ dietního režimu dodržovat minimálně týden až dva a následně pokračovat s vyváženým a zdravým jídelníčkem.

Půjdou kila dolů?

Hubnutí při mono dietě je samozřejmě docela diskutabilní, zbavování se nadbytečných kil totiž závisí na tom, jaké konkrétní potraviny (a také jak často) se rozhodnete jíst. Konzumace výhradně nízkokalorických jídel, jako je např. zelenina, může skutečně kalorický příjem snížit a v důsledku vést ke snížení hmotnosti. Ovšem naopak konzumace výhradně potravin s vysokým obsahem kalorií může mít zcela obrácený účinek.

V základu pak platí, že úspěšnost mono diety závisí na výběru potravin a jejich konzumovaném množství, přičemž je-li výběr správný, skutečně tato krátkodobá změna stravovacího režimu může vést k úbytku na váze. Stejně tak se ale po návratu k běžnému stravování může dostavit klasický jo-jo efekt. „Konzumace pouze jedné potraviny, typicky s nízkým obsahem bílkovin nebo přímo bez nich, vede ke ztrátě svalové tkáně.  Jakmile člověk následně začne znovu normálně jíst, nejenže se vrátí všechna shozená kila, ale kvůli zpomalenému metabolismu přibydou i kila nová,“ vysvětluje Lakatos Shames.

Opomíjet ale nelze ani fakt, že zaměření se na jednou potravinu či skupinu potravin, může tělu více ublížit než pomoci. „Mono dieta může obecně oslabit imunitu, ohrozit člověka anémií, řídnutím kostí a spoustou dalších nežádoucích efektů,“ varuje Lakatos Shames s tím, že pokud člověk bude jíst např. jen a pouze maso, bude trpět nedostatkem vlákniny, antioxidantů, vápníku i vitamínu C, což jej v důsledku vystaví riziku snížení imunity, ale také vzniku zácpy a mnoha dalších chronických chorob.

Aby během tohoto specifického dietního režimu tedy nedošlo k radikálnímu omezení příjmu určité skupiny živin, podle nutričních poradců může být nejméně škodlivou (ač zdaleka ne prospěšnou) formou mono diety její kombinovaná forma – tedy např. snídaně tvořená citrusovými plody, oběd složený z ryb a večeře ryze zeleninová.

Během proti homofobii aneb V neděli 19. září startuje dobročinný běh Fun&Run10. 9. 2021

Vyzkoušet, či nevyzkoušet?

„Zastánci tohoto typu diety tvrdí, že je skvělá, snadná, nevyžaduje plánování, počítání kalorií nebo odměřování porcí či makroživin, někteří jsou také přesvědčeni, že tento typ stravování pomáhá trávení,“ doplňuje Lakatos Shames. Upozorňuje ale na poměrně zásadní úskalí tohoto typu hubnutí. „Neexistuje žádný výzkum, který by cokoliv z toho dokazoval,“ říká totiž. A problémem je také to, že když mono dieta jako taková je velmi snadná, zcela opomíjí zásadní prvek každého zdravého hubnutí, tedy pravidelnou fyzickou aktivitu.

Ačkoliv v základu tedy dodržování mono diety příliš užitku nejspíš nepřinese, pokud už byste se ji přeci jen rozhodli vyzkoušet, tou nejzdravější variantou je mono dieta krátkodobá, která se neomezí jen na jedinou vybranou potravinu, ale celou skupinu (vhodně zvolených a zdravých) potravin. Přesto rozhodně nelze říci – a to navzdory pozornosti, která je tomuto způsobu hubnutí v poslední době věnována – že by se jednalo o efektivní metodu hubnutí se zaručeným výsledkem a bez vedlejších (nežádoucích) účinků. Bohužel pro diety úplně stejně jako pro vše v životě platí, že nic není zadarmo…

Zdroj: Healthline.com, Theguardian.com, Psychologytoday.com, Menshealth.com