Zbavte se chrápání a spěte a dýchejte zdravě, pomůže vám jednoduchý trik s lepicí páskou

Tipů, jak „správně“ a „zdravě“ spát, je doslova plný internet. Jen málokoho by ale v rámci „zdravých spánkových rytmů“ napadlo přelepit si ústa páskou. A přitom právě to je údajně skvělý recept nejen na adekvátní způsob dýchání, ale také na zbavení se obtěžujícího chrápání…

Zbavit se modrého světla, odložit mobilní telefon, dobře vyvětrat, dostatečně zatemnit – to jsou naprosto klasické rady, jak si zajistit zdravý spánek a tělu čas na regeneraci. Ovšem jak se zdá, pozornost bychom všichni měli věnovat i svému dýchání – to lze přitom během spánku vědomě kontrolovat skutečně jen stěží. A tak na scénu nastupuje lepicí páska. Právě díky ní, resp. zalepení úst, totiž namísto pusou bude člověk dýchat nosem. Co je na tom tak skvělé?

Má smysl vyplňovat dlouhé dotazníky? Výzkumy zaměřené na LGBT+ lidi konečně přinesly důležité poznatky a pomáhají měnit společnost19. 8. 2021

Škodlivé dýchání ústy?

Zní to nepochybně přinejmenším zvláštně. Ovšem podle odborníka Jamese Nestora, který dokonce napsal knihu Breath: The New Science of Lost Art (volně přeloženo tedy Dýchání: Nové poznatky o ztraceném umění), právě noční dýchání ústy člověku velmi škodí. Nestor přitom lidské dýchání poměrně dlouho a intenzivně zkoumal a přišel na to, že po celá tisíciletí různé kultury po celém světě preferovaly nos před ústy v případě rozličných typů inhalací. Při nádechu je totiž vzduch bohatý na kyslík a v oblasti nosu se zvlhčuje a filtruje – nic takového se ale neděje, pokud se člověk nadechuje ústy. Nemluvě o tom, že noční nadechování se ústy způsobuje také celou řadu obtíží – od chrápání přes spánkovou apnoe až po zápach z úst.

Je-li totiž vzduch vdechován pusou, podle portálu Healthline podporuje vznik vibrací měkkých tkání v zadní části krku, což může vést až k hlasitému chrápání. Kromě toho ale při dýchání otevřenými ústy jazyk při poloze vleže zapadává zpět do krku, a tak v důsledku zužuje dýchací cesty. A v tomto případě je pravděpodobnost hlasitého chrápání ještě vyšší. Podle Nestora navíc dýchání ústy významně přispívá ke vzniku tzv. spánkové apnoe – k té dochází v momentě, kdy jsou dýchací cesty ucpány kompletně. Je přitom třeba říci, že se nejedná o jen tak nějaké teorie a domněnky, Nestor totiž sám podstoupil 10denní experiment, během nějž si nechal lékařem zcela ucpat nos a dýchal jen ústy. Jak zjistil, začal každou noc intenzivně chrápat a zároveň se u něj opravdu začala rozvíjet obstrukční spánková apnoe. Dle provedených testů pak v době bdělosti bylo jeho tělo v důsledku neadekvátního spánku pod mnohem větším tlakem a také se mu zvýšil krevní tlak (o značné únavě ani nemluvě). Ovšem ucpaný nos může vést i k řadě další nežádoucích „efektů“.

Zdroj: Giphy

„Když se nosní dutina ucpe, proudění vzduchu se sníží a bakterie se množí. Tyto bakterie přitom mohou způsobovat řadu infekcí, ale třeba i nachlazení apod., což vede k dalšímu přetížení v oblasti nosu a nosních dutin. To pak člověku nedává jinou možnost než dýchat ústy,“ uvádí Nestor ve zmiňované knize.  Právě s množícími se bakteriemi pak souvisí i další z nežádoucích efektů nočního dýchání otevřenými ústy, tedy nezdravý ranní zápach z úst. Sliny totiž fungují jako přirozená „ústní voda“ a obsahují řadu antibakteriálních látek, které intenzivně pracují na ničení bakterií způsobujících zápach. Ovšem při spaní s otevřenými ústy sliny vysychají, zatímco bakterie se nerušeně množí (a vlastně je možné říci, že také ohrožují zdraví dásní – i k tomu, aby byly zdravé, tedy může pomoci zavřená pusa).

Pusu zalepit!

Důvodů, proč lidé v noci dýchají otevřenými ústy, může být řada. Jak se ale tohoto „zlozvyku“ efektivně zbavit? Nutno říci, že ani to rozhodně není žádný „převratný“ nápad. Existují dokonce záznamy o některých indiánských kmenech, v nichž matky svým potomkům v noci jemně ústa pravidelně zavíraly – právě proto, aby se naučili dýchat nosem. V 19. století pak lékař George Catalin svým pacientům doporučoval, aby si čelist přivazovali obvazem.  A dnes, dnes na trhu dokonce existuje speciální „spací páska“, kterou je možné různými způsoby noční otevírání úst eliminovat, uvádí pak na portále Artofmanliness.com.

Ovšem metodou nejjednodušší a také nejlevnější – kterou navíc zastává a propaguje i Nestor – je podle expertů na dýchání užití hypoalergenní mikropórové pásky, kterou je možné sehnat v lékárně. Její užití je pak poměrně snadné (a není třeba obávat se, že si budete muset zalepit pusu tak, jako to dělají např. filmoví zločinci při únosech) – bohatě postačí čtvereček o velikosti poštovní známky, kterým si přelepíte střed úst. Díky tomu bude pusa držet zavřená, ale po stranách stále zůstane „prostor“ pro proudění vzduchu, ale třeba i kašlání apod. (což by mělo uklidnit všechny ty, co by se báli, že by se kvůli zalepené puse mohli udusit…).

Ondřej Bach (22): „Někteří heterosexuálové si nedovedou představit, co gayové před coming outem zažívají. 10 let jsem žil v utajení“5. 10. 2021

Jen samé (jasné) výhody?

To, že dýchání nosem je prospěšné (resp. pro člověka mnohem vhodnější než dýchání ústy), je všeobecně známý (a také vědecky podložený) fakt. Na druhou stranu, jak známo, nic není černobílé. Ačkoliv přelepení úst na noc (tedy, v podobě, která byla popsána) by v základu nikomu nemělo ublížit, je poměrně namístě poradit se o této praxi se svým lékařem. A zatímco výhody dýchání nosem jsou v podstatě nezpochybnitelné, co se týká výhod zalepení úst na noc, všechny prezentované benefity jsou sice často mnohými odborníky zmiňovány, ovšem prozatím neexistuje žádná relevantní klinická studie, která by jednoznačně prokázala, že díky této „technice“ je možné všem zmiňovaným zdravotním stavům předcházet. Přesto (ideálně po konzultaci s lékařem) by to alespoň za zkoušku mohlo stát…

Zdroj: Helathline.com, Health.com, Artofmanliness.com, James Nestor