Časté noční návštěvy toalety značí onemocnění, které již postihuje každého třetího třicátníka. Místo lékaře ale pomohou snadné triky

Kvalitní spánek je základ zdraví. Ovšem ne vždy je noční regenerace tak kvalitní, jak by měla – množství lidí totiž trápí potřeba častých „výletů“ na toaletu. Zatímco někdy se může jednat jen a pouze o důsledek vyšší konzumace tekutin, jindy lze hovořit přímo o diagnóze – tzv. nykturii. Existuje ale řada poměrně jednoduchých triků, jak noční návštěvy toalety významně omezit…

Nykturie je lékařský termín pro noční probuzení se z důvodu potřeby jít na toaletu. Hned v úvodu je však třeba říci, že pokud se kvůli nočnímu močení probouzíte jedenkrát za noc, není třeba se nijak více znepokojovat. Pokud se však potřeba opakuje vícekrát, může vést k narušení spánkových cyklů a v důsledku celé kvality života. A právě tehdy vstupuje na scénu nejen klasická medicína, ale také množství rad, které mohou s nykturií „zatočit“.

V americké poušti má vzniknout nová udržitelná metropole. Kromě zákazu běžných aut nabídne utopický model inkluzivní společnosti13. 9. 2021

Co je „normální“?

Pomineme-li jistou problematičnost termínu „normální“, platí, že každé tělo je jiné. Nezpochybnitelným faktem pak je, že běžná kapacita močového měchýře je cca 0,3 litru, přičemž v průměru člověk toaletu navštěvuje čtyřikrát až šestkrát (a denní produkce moči tedy obvykle dosahuje k cca 1,5-2 litrům). Obvykle ale ve dne, resp. v době „bdělosti“. Opakované noční močení však může (i když ne nutně) znamenat zdravotní problém. Většina lidí totiž dokáže spát 6-8 hodin v kuse, aniž by musela jít na toaletu. Močení jedenkrát za noc je ale stále „v normě“.

V základu je pak možné říci, že noční močení je častější, pokud před spaním člověk více pije, a také se s ním více potýkají starší lidé. Nykturie jde totiž ruku v ruce s narůstajícím věkem, souvisejícím poklesem funkce ledvin a sníženou schopnosti koncentrovat v těle moč. Ovšem jak naznačují lékařské statistiky, jež shrnuje např. portál Urology Health, je nykturie problémem, s nímž se potýká již každý třetí třicátník.

Ačkoliv v případě mužů by bylo možné hledat souvislost také se zvětšenou prostatou (která nepochybně k nykturii přispívá), tento pohled na věc je spíše jen zjednodušením problému – jelikož ženy prostatu nemají a nykturie je trápí v obdobné míře jako muže. V jejich případě pak souvisí zejména s těhotenstvím, porodem a oslabenými svaly pánevního dna (které lze ovšem cíleně posilovat).

Nykturii přitom ovlivňuje řada faktorů, které vyžadují pečlivé vyhodnocení, aby bylo možné daný stav adekvátně řešit. Pro lékařské posouzení, zda je vše v normě, či nikoliv, pak nejčastěji slouží záznamy o příjmech a výdejích tekutin (tzv. mikční deník), ale také informace o obvyklém čase ulehnutí a vstávání. A o nykturii také platí, že vlastně není „nemocí“ jako takovou, ale víceméně příznakem, že v těle není něco zcela v pořádku.

Vlastní diagnostika nykturie je pak poměrně snadná – na rozdíl od nalezení její pravé příčiny. Právě příčin nykturie může být nespočet a rozhodně ne všechny souvisí s onemocněním močového ústrojí (i proto urolog de facto není úplně nejvhodnější specialista, na nějž je třeba se obracet). V základu je ale možné říci, že nykturii může způsobovat buď tzv. polyurie, tj. zvýšená tvorba moči (zde ovšem platí, že může být způsobena celou řadou problémů), nebo snížená kapacita močového měchýře (i v tomto případě je třeba věnovat pozornost jejím důvodům – od zvětšení prostaty přes močové kameny až po onemocnění spojená s úzkostmi apod.)

Zdroj: Giphy

Nohy vzhůru!

Vzhledem k tomu, že každé tělo funguje odlišně, liší se i „léčba“ nykturie. Ta může zahrnout jak medikaci, tak i řadu možných úprav životního stylu. A klasicky platí, že ty nejbanálnější rady mohou přinášet ty nejlepší výsledky. Přesně to je možné říci např. o preventivním vyprazdňování se před spaním, ale také o omezení příjmu tekutin cca 2 hodiny před ulehnutím. Stejně tak může pomoci omezení příjmu soli, ale také kofeinu a alkoholu. Kofein totiž zvyšuje aktivitu močového měchýře – a čím později jsou kofeinové nápoje konzumovány, tím vyšší je „šance“ na noční běh na toaletu. Totéž pak platí i pro alkohol, který močový měchýř zase dráždí.

Podle odborníka na inkontinenci Prenevina Govendera může ale noční vstávání na toaletu souviset také s otoky nohou. „Otok nohou – tzv. periferní edém, může souviset s městnavým srdečním selháním, které bývá léčeno diuretiky. Zvyšuje se tak výdej moči a může se zhoršit již existující močová inkontinence,“ popisuje s tím, že když člověk během dne nohama hýbe, může se veškerá voda v těle pohybovat. Ovšem po uložení se do postele se veškerá voda z oblasti kotníků dostane zpět do těla, do ledvin a také močového měchýře.

„Když jsme se potkali, oba jsme se vyhýbali coming outu. Dnes je z nás hrdý pár, který se veřejnosti nebojí,“ říká Filip (43) a Simon (20)5. 8. 2021

Není tedy divu, že jedna z rad, jak se noční potřeby navštívit toaletu zbavit, staví na tom, že před ulehnutím do postele je nutné strávit nějaký čas s nohama vzhůru (případně jsou doporučovány také kompresní punčochy, které jsou užívány k zabránění hromadění tekutin v nohách). Ačkoliv pro tento postup neexistuje žádná ověřená vědecká studie, v základu platí, že právě díky tomu dojde k přesunu tekutiny v těle a vyprázdnění se ještě před tím, než se člověk uloží ke spánku.

Vedle poměrně snadno proveditelné „prevence“ nočního močení se pak nabízí i medikace – ačkoliv některé léky mohou skutečně pomoci, v případě jejich vysazení platí, že se problémy opět vrátí. A tak je nepochybně vhodnější cestou právě úprava životního stylu, s níž se pojí obecně zvýšená kvalita života a jednoduše prospěch pro celé tělo.

Zdroj: UrologyHealth.com, ClevelandClinic.org, SleepFoundation.org