Zapomeňte na komplikované diety. Tyto tři potraviny vám letos v létě pomohou dosáhnout štíhlé linie

Záleží vám na vaší postavě, ale nedokážete se přinutit k pravidelné fyzické aktivitě? Pak je pro vás dobrou zprávou, že skladba jídelníčku je mnohem důležitější než cvičení. Místo moření se ve fitku se můžete vydat cestou vhodné stravy s důrazem na potraviny urychlující metabolismus a prodlužující pocit sytosti. Nastartujete si spalování a snězené jídlo vlastně udělá těžkou práci za vás.

Skladba menu je důležitější než malé porce i cvičení

Problémy s hubnutím řeší určitá část lidstva od chvíle, kdy přestala mít starosti s nedostatkem potravin. Z mnoha let zkoumání diet a lidského těla vzešlo několik zásadních pravidel, bez jejichž dodržování se nikam neposuneme. Například že víc než na množství, které sníme, záleží na tom, co přesně jíme. Stejně tak pokud budeme konzumovat nekvalitní, průmyslově zpracované jídlo plné tuků a cukrů, ani sebedrastičtější tréninkový režim nám k dobrému výsledku nepomůže.

Léto není doba, kdy bychom chtěli přípravou jídla trávit dlouhé hodiny – leda tak u grilu. Přitom zrovna v tomto ročním období se hodí mít pár kilo dole a ploché břicho. Výživoví odborníci poskládali trojlístek potravin, které se právě k létu výborně hodí a podpoří vám rychlejší spalování.  

Zkuste quinou nadupanou správnými bílkovinami

Hvězdou superspalovacího jídelníčku je quinoa neboli merlík čilský. Je to obilovina pocházející z Jižní Ameriky, která bývala na každodenním jídelníčku starověkých Inků i Aztéků. Quinoa se řadí mezi superpotraviny, protože je plná komplexních rostlinných bílkovin, které jsou složitější na trávení, takže naše tělo nutí při zažívání spálit více kalorií. Zároveň obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin.

Stejně skvělé je, že se opravdu snadno vaří. Po namočení na zhruba 10 minut stačí slít vodu a v čisté vodě pak quinou vařit asi čtvrt hodinky. Můžete ji použít jako přílohu, ale v létě nejlépe sedne do salátů. Velmi praktické je mít ji v ledničce uvařenou dopředu a při sestavování salátového talíře jí prostě jen trochu přidat.

Podobně jako tento jihoamerický zázrak může v úsilí o štíhlou linii zafungovat i černá rýže, jáhly nebo ovesné vločky. Strávit jídlo uvařené z původních ingrediencí je náročnější. Podle výzkumů přitom spotřebujete o polovinu víc energie, než když se nacpete průmyslově zpracovanými potravinami. Navíc vám bude dobře fungovat mozek a nebudete usínat na poobědových pracovních poradách.

Relax v Mariánských Lázních spojte s výletem za mumiemi či za keltskými tajemstvími17. 7. 2021

Avokádo je víc než hipsterský trend

Druhým tipem pro štíhlé léto je avokádo. Obsahuje spoustu zdravých mononenasycených tuků, které zaručí, že nedostanete brzy hlad a nepůjdete hned zase vyplenit ledničku. Tyto tuky navíc snižují cholesterol a přispívají ke zdraví kardiovaskulárního systému – a tím k věčnému mládí! Avokádo také působí protizánětlivě, což je velmi důležité, protože zánět v těle může velmi negativně ovlivnit i váš metabolismus.

Výhodou avokáda je superrychlá příprava. Prostě ho jen rozmačkáte na chléb, nakrájíte do salátu nebo smícháte s rajčaty a citrónem. Výborné je ve smoothies, jimž dodá zvláštní vazkou texturu. V Indonésii se avokádo konzumuje s čokoládovou polevou (mohlo by posloužit naše české Pikao) nalitou do skleničky s rozmixovaným ovocem, anebo jen tak nakapanou na rozkrojené půlky avokáda, které se ze slupky vyjídají lžičkou.

Zdroj: Giphy

Už jste zkusili pomalu stravitelný škrob?

Pokud to s vysněnou figurou myslíme opravdu vážně, musíme živočišné bílkoviny nahradit těmi rostlinnými, které mají schopnost zrychlit metabolismus. Jejich bohatým zdrojem jsou luštěniny – čočka, cizrna, hrách, fazole a také arašídy. Navíc obsahují hodně pomalu stravitelného škrobu a rozpustné vlákniny, které slouží jako výživa pro zdravé bakterie ve střevech.

Pomalu stravitelný škrob je v poslední době velkým hitem a lidé se ho snaží přidávat do svého jídelníčku v podobě luštěnin, syrových brambor nebo nezralých banánů. Výzkumy ukazují, že pomalu stravitelný škrob má pro lidské zdraví velké přínosy – například citlivost na inzulín, nižší hladina cukru v krvi, snížená chuť k jídlu a dobře fungující zažívání.

Politické strany LGBT práva ve volebních programech často neřeší. Manželství pro všechny slibují Piráti i ČSSD2. 8. 2021

Objevte luštěniny, nemusí to být jen čočka s párkem

V české kuchyni známe luštěniny především v podobě hustých polévek nebo těžkých kaší s párkem či volským okem. To není zrovna ono pro horké dny. Luštěniny jsou ovšem skvělým základem salátů, které jsou pro léto naopak skvělé – taky proto, že si je můžete připravit dopředu do ledničky nebo si je vzít do krabičky s sebou na cesty. Jistou nevýhodou je nutnost plánování – musíte si čtyři hodiny dopředu rozmyslet, že chcete luštěninu vařit, a namočit ji. Kdo tohle v dnešní uspěchané době zvládá?

I to má snadné řešení – například zelená čočka je druh, který nemusíte namáčet a uvaříte ho rovnou za pouhých 15 minut. A pokud se vám nechce ani čekat, než vařené luštěniny vychladnou, v supermarketech najdete konzervy s jejich různými druhy upravenými v páře (vapeur). Znamená to, že jsou v plechovce nasucho a můžete je rovnou vyklopit do mísy a přidat k nim další salátové ingredience. Dobrou chuť!

Zdroj: Bohdana Rambousková