
Navonět se parfémem na noc do postele? Není to zbytečnost, ale způsob, jak si skutečně odpočinout
Navoňte se do postele sami pro sebe
Pokud máte v peřinách vedle sebe partnera a chystáte sexy večer, smyslný parfém se jistě hodí pro dotvoření vzrušující atmosféry. Vždyť sama královna sex appealu Marylin Monroe tvrdila, že když jde do postele, nemá na sobě nic než kapku Chanelu číslo 5. Ale vonět se na noc jen tak, každý den? Není to zbytečné plýtvání?
Parfém ale není jen k tomu, aby nás navoněl a zatraktivnil v očích ostatních. Vůně nesená na vlastním těle působí i na nás samotné. Může zafungovat jako aromaterapie se zklidňujícím, příjemným účinkem. Cílem aplikace parfému na noc, jak o ní budeme v tomto článku mluvit, není žhavé vzrušení partnera, ale naopak naše vlastní snadné usínání a ozdravný spánek. Pocit osobního pohodlí a sensuální intimity.
Nikdy nepodceňujte čich
Čich je velmi důležitý smysl. Ovlivňuje tři čtvrtiny našich emocí. Lidský mozek je schopen velmi dobře si pamatovat vůně a rozlišovat je. Když ucítíme čerstvě upečené buchty, hned se nám vybaví pocity, jaké jsme zažívali na prázdninách u babičky. Proto rádi spíme v tričku partnera, když jsme doma sami a naše druhá polovička nám chybí. Vůně hraje obrovskou roli i v sexuální přitažlivosti. Partner nám jednoduše musí „vonět“.
Takže vhodně zvolený parfém před cestou do peřin nám nejen propůjčí pocit osobního komfortu, ale ovlivní náš mozek a pomůže nám zklidnit se, odbourat stres, zrelaxovat napjaté svaly a vstoupit do krajiny spánku. Příjemnou vůni nebudeme cítit jen při usínání. Bude taky tím prvním, co nás přivítá v novém dni po probuzení. I když z pokožky parfém během noci vyprchá, z povlečení bude lehce vzlínat i ráno.
Jakou vůni si vybrat do postele
Nejspíš by to neměl být stejný parfém, který nosíme do práce. Pak už je to záležitost osobních preferencí. Náš nos ale na nás může sehrát trik – v noční době na nás mohou vůně působit jinak než přes den, kdy se pohybujeme v jiném prostředí, uprostřed mnoha vzruchů a naše tělo se vlastně neustále hýbe. Pokud najdeme svůj ideální noční parfém a budeme ho používat pravidelně, mozek si na něj zvykne a sám bude mít tendenci zklidnit se, jakmile vůni ucítí.
Parfumérista Paolo Terenzi radí, že v noci mohou být velmi příjemné vůně bílých květů, jako je jasmín, magnólie nebo ylang ylang. Pro klidný, ozdravný spánek doporučuje vanilkové tóny. Zároveň nabádá k používání přírodních parfémů, protože pouze ty mají aromaterapeutické vlastnosti. Syntetické parfémy nic takového nesvedou.
Zdroj: Giphy
Nejste parfémový typ? Zkuste esenciální oleje
Pokud je pro vás výběr správného parfému spíš utrpení, není nutné se stresovat tím, že kromě denního teď potřebujete i parfém na noc. Vyzkoušejte esenciální oleje, které se prodávají v obchodech s přírodní kosmetikou, v drogériích i v prodejnách s dekoracemi do bytu. Každý esenciální olej má své účinky a způsobuje jiné emocionální i fyziologické reakce.
Nejčastěji zmiňovaná a tradicí prověřená je levandule. Kápnout kapku na polštář pro lepší spánek patří mezi staré babské rady. Moderní výzkum účinky levandule proti nespavosti potvrdil, nemocnice ji dokonce dávají večer vdechovat pacientům. Levandulová vůně zkracuje dobu nutnou k usnutí a snižuje počet procitnutí během noci. Aromaterapeuti však doporučí řadu dalších bylinek – hluboce uklidňující je heřmánek, šalvěj muškátová svým protikřečovým účinkem zmírní neklid, bergamot snižuje tlak a zpomaluje bušení srdce, čímž odstraní úzkosti a motýlky v žaludku z toho, co přinese příští den.
Scent marketing ví o vůních své
Protože vůně jsou mocné, nezůstalo u provonění našich soukromých ložnic a obýváků. Existuje celé odvětví, které se zabývá výrobou vůní pro různé komerční prostory. Nejde o to, aby nás po vstupu do budovy práskla silná vůně přes nos. Mluvíme o podprahové koncentraci, kterou vědomě nevnímáme, avšak ona působí na to, jak se uvnitř prostoru cítíme.
Hotely umisťují do pokojů skryté difuzéry s určitými typy vůní, které mají hostům pomoci dobře se v novém, neznámém prostředí vyspat, zbavit se stresu nebo bolesti hlavy z náročné cesty a zkrátka se cítit příjemně, „jako doma“. Zároveň tak zavádějí svou korporátní vůni, která dokresluje identitu značky. Není to o tom, že pak hotel poznáte „po čuchu“, ale že se v něm z nevysvětlitelných důvodů budete cítit opravdu dobře – a rádi se tam příště vrátíte. Vůně se tedy stala součástí designu.