Covidová nadváha trápí celý svět. Will Smith se podělil o svou polonahou fotku s kily navíc a teď chce všem pomoci hubnout

Po dlouhém roce mezi čtyřmi stěnami je jasné, že naše těla nevypadají zrovna jako ze žurnálu. To, co každý vidí sám na sobě, pak definitivně potvrdil herec Will Smith, který se s celým světem podělil o snímek svého těla – akčního hrdinu tedy již zrovna nepřipomíná, plánuje to ale změnit. A spolu s ním bude moci transformativní změnou projít každý, kdo se chce „covidové nadváhy“ také zbavit…

Koronavirová pandemie v našich životech změnila mnoho věcí – a to včetně způsobu trávení volného času. Namísto pravidelného pohybu tak mnozí z nás uvízli doma na sedačce a „spokojeně kynuli“. Tato změna životního stylu si samozřejmě vybrala také svoji daň v podobě „covidového těla“, pro které je charakteristická především nadváha, ale také povolené svalstvo. A ačkoliv právě covidová nadváha je něčím, o čem se sice v pomyslných kuloárech mluví, ale veřejně se k ní nikdo moc nehlásí, rozhodl se americký herec Will Smith jít s kůží – a tělem – na trh. Fotka odhalující nějaké to kilo navíc (minimálně pokud bereme v potaz hercovu kariéru v akčních filmech) záhy rozpoutala na sociálních sítích obrovskou odezvu (aby ne, na Instagramu jej sleduje více jak 50 milionů lidí). Dvaapadesátiletý Smith k fotce totiž naprosto otevřeně připsal: „Budu upřímný – jsem v nejhorší formě svého života“.

Snížení zdravotních rizik, bílá sklovina, společenská tolerance – to jsou hlavní důvody, proč Češi místo cigaret volí nikotinové alternativy3. 12. 2021

I nejhorší životní forma se může změnit v tu nejlepší

Smithova upřímnost se pak dočkala velké vlny porozumění a podpory. Britská umělkyně Sonna Rele např. pod Smithův post napsala: „Jsi Will Smith!!! Můžeš být v jakékoliv formě, v jaké chceš!“ a komička Amy Schumer jen dodala: „Vypadáš dobře!“. Akční hvězda, Arnold Schwarzenegger, Smithe také uklidnil. „Wille, chudáčku, je mi to líto i za tebe. Ale pořád jsi v lepší kondici než 90 % Američanů,“ napsal mu totiž. Bez ohledu na tyto veskrze pozitivní reakce však Smith nejenže velmi jasně poukázal na problém, který se teď skutečně týká prakticky každého (včetně celebrit), ale zároveň je jeho příspěvek jedním z těch, které ukazují, že na sociálních sítích není nutné všechno lakovat na růžovo.

Ovšem i když následoval příspěvek, na němž herec svůj „břišní tukový prstenec“ doslova rozvlnil, to vše bylo jen drobným intrem k tomu, aby všechny ty, které trápí totéž, motivoval k tomu, aby se svými těly začali něco dělat. Smith tedy oznámil, že se opět plánuje stát (minimálně vzhledem ke svému tělu) akčním hrdinou. A svou transformaci se rozhodl zachytit na YouTube. „Toto je tělo, které mě drželo po celou dobu pandemie a snášelo také nespočet výletů do spíže. Miluji toto tělo, ale už se chci cítit lépe. Už žádné půlnoční muffiny….Teď se dostanu do té nejlepší formy, v jaké jsem kdy byl,“ oznámil tak herec. Ten – bez ohledu na to, že množství fanoušků jeho tělo na sociálních sítích zhodnotilo pozitivně – na sobě opravdu bude muset zamakat, protože podle médií by se měl v dohledné době pustit do natáčení snímků Bright 2 a také Bad Boys 4. A v těchto případech bude kondička akčního hrdiny znovu bezpodmínečnou nutností.

Jak potom uvádí CNN, nový Smithův pořad na YouTube ponese název „Nejlepší forma mého života“ a zachytí herce, jak s pomocí sportovců, vědců a dalších odborníků, na svém těle pracuje. „Toto je zábavný a inspirativní příběh Willa Smithe, který sám sebe vyzval ke zlepšení všech aspektů své kondice od agility přes sílu po posílení a mnoho dalšího,“ dodává pak popis plánovaného pořadu. Hubnoucí plán ale bude – i pro Smithe – nepochybně výzvou. Jak totiž upozorňují odborníci, shazovat kila a tvarovat tělo po padesátce je rozhodně obtížnější než v nižším věku. Přesto samozřejmě existují způsoby, jak i padesátníci mohou svou kondici zlepšit.

Jak na správný (pocovidový) pohyb?

Podle Ebenezera Samuela, který působí jako fitness ředitel v magazínu Men´s Health, je pak třeba při shazování covidových kil začínat s cvičením pozvolna. Veškeré tkáně, které jsou kolem kostí a kloubů, jsou totiž nečinností ztuhlé. „Pokud náhle – ze dne na den – začnete dělat zběsilé dřepy s činkou nebo bench pressy, právě vaše tkáně dost možná nedovolí, abyste všechny cviky dělali správně,“ upřesňuje. Zároveň může dojít také k nežádoucím zraněním, proto je v počátku ideální věnovat se cvikům (nejlépe za užití vlastní hmotnosti) uvolňovacím a takovým, které pojivové tkáně protáhnou.

Důležité je také posílení zad – jelikož poslední rok jsme strávili zejména na židlích a v sedačkách, máme napjaté svaly na hrudníku a oslabené svaly zad. Právě posílení svalů zad potom vrátí lopatky do správné (a bezpečné) polohy pro další cvičení a posilování.

Tělo, věc veřejná. Proměna zpěvačky Adele ukazuje, že tělesná pozitivita je mýtus. Definuje váha to, kým člověk je?11. 10. 2021

A jak je to se shazováním nadbytečných kil? V tomto případě platí, že nejhorší variantou je monotónní kardio jako třeba běh na běžícím pásu nebo jízda na kole. „Po období bez tréninku se tělo nepohybuje správně, takže jakýkoliv stále opakovaný – špatný – pohyb může vést především ke vzniku bolesti kolen, zad, ale také k dalším problémům,“ shrnuje Samuel. Klíčem k úspěchu je tedy spíše silové cvičení, kliky, zvedání činek a správně provedené dřepy. Tyto posilovací cviky jsou pak o mnoho důležitější v případě mužů nad 40 let, jelikož právě od tohoto momentu u nich dochází ke svalovému úbytku souvisejícímu s věkem. A tento svalový úbytek žádný běh či jízda na kole nijak nevykompenzuje. Kdy přesně Will Smith začne se svým cvičením – a především za jak dlouho bude v oné „nejlepší formě svého života“ – je sice zatím otázkou, ale každý, kdo má pocit, že se na něm dlouhodobá fyzická nečinnost podepsala, může s cvičením začít klidně hned teď.