Prospívá očím a pomůže vám zhubnout. Ranní procházka před snídaní je nejlepší způsob, jak začít den Zdroj: iStock
Straight friendly

Prospívá očím a pomůže vám zhubnout. Ranní procházka před snídaní je nejlepší způsob, jak začít den

Držíme zdravý jídelníček, účastníme se různých typů tréninků i meditací, polykáme vitamíny a minerály. To vše ve snaze udržet se fit fyzicky i duševně. Chce to sebekázeň a taky to občas leze do peněz. Přitom jsme zapomněli, jak prospěšná je pro lidské tělo obyčejná chůze. Nejen proto, že spaluje kalorie, ale i proto, že snižuje stres a prospívá očím. Zkuste po probuzení místo hrnku kávy nazout boty a vyrazit na ranní procházku.
Bohdana Rambousková Bohdana Rambousková Autor
1. 5. 2021

Objevte kouzlo probouzejícího se dne

Žádné výmluvy, procházka není to stejné jako běh. Nemusíte si předtím dát vyváženou předtréninkovou snídani ani se na začátku rozehřívat cvičením. Stačí prostě nazout tenisky a vyrazit. Pejskaři potvrdí, že ráno je svět pěkný a sledovat probouzející se den vám zvedne náladu.

Člověka, který psa nemá, samozřejmě nenapadne vklouznout z pyžama rovnou do sportovního a vyjít se jen tak courat po venku. Raději ukořistí pár minut spánku navíc, pak si dá při ranních zprávách rychlou snídani a spěchá autem nebo MHD do práce. Podívejte, o co všechno tím ale přichází.

Nalačno se hubne líp

Pokud vyrazíte na procházku hned po probuzení, věnujete se tělesné aktivitě na lačno. Jste několik hodin po posledním jídle a vaše tělo ho od té doby stihlo plně strávit. Studie potvrzují, že při aerobním cvičení (kdy se vašim svalům dostává dostatek kyslíku) prováděném na lačno probíhá vyšší oxidace tuků než při cvičení v nasyceném stavu. Tělo tedy při procházce před snídaní lépe spaluje uložený tuk. Chůze je lehká aktivita, takže ji v pohodě zvládnete i bez energie z jídla.

Navíc na lačno máte nízkou hladinu inzulínu, což je opět ve prospěch spalování tuků. Kdyby byla naopak vysoká, tělo by spotřebovávalo více cukrů a méně tuků. Pravidelná ranní procházka povede nejen ke zhubnutí, ale zároveň naučí tělo spalovat tuk při cvičení s nízkou intenzitou.

Procházka prospívá i očím

Tento přínos procházení se venku vás možná nikdy nenapadl: pohyb ve venkovním prostředí je zdravý pro oči, protože se můžete zadívat do dálky a výšky a protáhnout si oči ztuhlé od zírání do počítače. Oční svaly vám totiž při dlouhém koukání do monitoru tuhnou úplně stejně jako klouby při sezení.

Oční lékaři proto doporučují pořádně se kolem sebe při procházce dívat. Pohlédnout do krajiny, prohlédnout si koruny stromů nad hlavou – to jsou přesně obrácené pohyby oproti těm, které děláme u počítače. Koukáním do všech stran se zbavíme unavených očí, které pálí nebo slzí a především nás tím strašně rozčilují.

Zdroj: Giphy

Pohybující se krajina uklidňuje mozek

Při pohybu lidské oko ve svém zorném poli vnímá zdánlivý pohyb pevných objektů, které míjí. Jdeme-li vpřed, stromy, keře nebo domy mizí směrem dozadu. Neurobiolog Andrew Huberman tvrdí, že tento optický tok dokáže tlumit stres. Vy se aktivně pohybujete prostorem, ale váš mozek přechází do stavu relaxace, protože se mu vypínají obvody zaměřené na detekci hrozeb.

Optický tok je pravý opak toho, jak většinou trávíme den – při práci na počítači se oči nehýbou. Obraz, který vidíme, je 2D a nehybný v prostoru. 

Privátní koncert za 500 milionů. Beyoncé vystoupila v Dubaji a zazpívala jenom pro zvané. I přes zákaz ale diváci sdíleli show na sociálních sítích23. 1. 2023

Díky ranní procházce se vám bude líp usínat

Procházkou za rozbřesku si taky můžete zlepšit šance na rychlé a hluboké usnutí večer. Ranní paprsky slunce pomáhají vyladit náš cirkadiánní rytmus, tedy to, jak naše tělo vnímá části dne a ví, kdy má být aktivní a kdy se přepnout do klidu.

Za usínání zodpovídá hormon melatonin. Pokud jsme přes den na slunci, mozek začne melatonin uvolňovat dříve. Sice večer zaspíme konec filmu, ale zato se krásně vyspíme. V dnešní době je samozřejmě těžké strávit větší počet hodin ze dne venku, ale i jedna procházka už udělá rozdíl. Navíc již zmíněný neurobiolog Andrew Huberman tvrdí, že vystavení se rannímu slunci zlepšuje náladu. Ráno sluneční světlo rovnoměrně obsahuje všechny vlnové délky. Nastartuje naši aktivitu po klidové noční fázi. Naopak v noci není světlo rozhodně žádoucí a především mezi 23. a 4. hodinou přímo aktivuje oběhy, které způsobují depresi, a má vliv na vznik zdravotních problémů.

Rodičovství může vypadat různě, i dvě mámy nebo dva tátové mohou dát dětem plno lásky. Slavné duhové rodiny to dokazují6. 1. 2023

Dnes ne, všechno mě bolí

Pokud se chcete z ranní procházky vyvléct, protože jste to včera přehnali s tréninkem nebo fyzickou prací a bolí vás celé tělo, neuspějete. Je to naopak přesně ta chvíle, kdy byste se měli do chůze dát s plnou chutí. Lehká aktivita vám od bolesti totiž uleví.

Při tzv. opožděné svalové bolestivosti dochází k mikrotraumatům svalových vláken, projevuje se bolestí, ztuhlostí nebo i otoky svalů. Obvykle nastoupí den až dva po zátěži a pak postupně zmizí. Nejlepším lékem na bolavé tělo je právě další svalová aktivita. Ta zvýší průtok okysličené krve do znavených svalů, které se tak snáze zregenerují, a naopak odplaví látky zodpovědné za bolest. Takže žádné výmluvy, připravte tenisky a zítra se běžte podívat, jak vypadá svět venku před snídaní.

Zdroj: Bohdana Rambousková

Populární
články

Gay na moravské vesnici? „Takovou reakci sousedů jsme opravdu nečekali,“ shrnula maminka dospívajícího syna těžké rodinné období
LIDÉ

Gay na moravské vesnici? „Takovou reakci sousedů jsme opravdu nečekali,“ shrnula maminka dospívajícího syna těžké rodinné období

Autor: Irena Piloušková
Domácí posezení začíná v kuchyni
CESTOVÁNÍ

Domácí posezení začíná v kuchyni. Inspirujte se tipy a triky, které z vás (nejen) na Vánoce udělají toho nejlepšího hostitele!

Autor: Irena Piloušková
Vše se změnilo když mu bylo necelých patnáct let
LIDÉ

„Nevěděla jsem, co s ním je. Bála jsem se, aby si neublížil nebo aby třeba neutekl,“ vypráví maminka o strachu o náctiletého syna

Autor: Irena Piloušková
Sex ze života dnešních (nejen) mladých lidí mizí
TRENDY

Syndrom celibátu se šíří světem – mladé lidi již sex nezajímá. Boj o nejpestřejší sexuální život tak má překvapivé vítěze

Autor: Mirka Dobešová
Lékař a expert ze společnosti ViiV Healthcare Andrew Clark se na léčbu HIV zaměřuje již od 80. let minulého století.
WELLBEING

„Léčba HIV prošla velkým pokrokem. Oblastí, v níž se zatím nepodařilo pro lidi s HIV moc udělat, je stigmatizace,“ říká Andrew Clark z ViiV Healthcare

Autor: Redakce
Odpočiňte si v souladu s přírodou
CESTOVÁNÍ

„Nevím, proč les spojujeme s tím, že se vám tam musí něco stát,“ říká tvůrce jedinečných rekreačních staveb na samotách

Autor: Irena Piloušková
Být gay a darovat krev? V Česku často jedině tehdy, když zalžete...
WELLBEING

Česku chybí 60 tisíc dárců krve. Gayové ale darovat krev nesmí, když pravdivě vyplní potupný dotazník. Uvízli jsme v minulém století?

Autor: Mirka Dobešová
Jiří Pavlát, MBA, je ředitelem Domu světla
HOT!

Je chemsex skutečně jen výsadou gayů? Dle Jiřího Pavláta, ředitele Domu světla, propadli sexu na drogách i heterosexuálové

Autor: Mirka Dobešová
Že jsme heterofobní, nedá se s námi bavit a není s námi k vydržení?
LIDÉ

Nesnášenlivost gayů: Jsme heterofobní, nedá se s námi bavit a není s námi k vydržení?

Autor: Albert Prokop
Tomáš z týmu Rebelů je fitness trenér a je to poznat
AKTUALITY

SURVIVOR 2023: Tipnete si, kdo se jako první svlékl do naha? Premiérový díl drsné reality show přinesl cenná vítězství, hádky i sexy těla

Autor: Martin Lyko

LUI
Tipy

E-Shop