
Zapomeňte na sixpack. Na online seznamkách bodují muži s oplácanou taťkovskou postavou
Herci s bříškem si vysloužili posměch
Užívání výrazu dad bod se rozšířilo v roce 2015, kdy se veřejnost bavila posměchem nad oplácanými těly Leonarda DiCapria, Chrise Pratta nebo Jasona Segela známého zejména jako Marshall ze seriálu Jak jsem poznal vaši matku. Spojení dad bod je inspirováno slovy Dad a body. Označuje povolené, oplácané tělo, které si muži obvykle vypěstují poté, co si pořídí rodinu. Spíše než k oceli by se jeho konzistence dala přirovnat k tvarohu.
Aby taky ne. Taťkové netráví volný čas ve fitku, ale s rodinou nebo s kamarády, s nimiž si třeba i společně čutnou merunu nebo zajezdí na kole, ale na závěr to spláchnou pivkem. Řídí rodinné auto, jehož kufr je plný dětských sportovních potřeb. Jejich strava neobsahuje bílkoviny pro stavbu svalů. U rodinných obědů nebo u klobásy ze stánku se takové věci prostě neřeší.
Muži, kteří se přestali snažit
Herečky mají s body-shamingem na sociálních sítích bohaté zkušenosti. Když se terčem kruté veřejné kritiky a posměchu kvůli vzhledu stala těla hollywoodských herců, vzbudilo to velkou vlnu podpory a empatie. Dad bod, který byl zpočátku vysmívaný, se proměnil v hnutí za mužské přijetí vlastního těla bez ohledu na jeho tvary.
Zdroj: Giphy
Taťkovská figura tedy v sobě nese dva rozměry. Jednak uznání mužům, kteří se prostě nenarodili s atletickou postavou a nejedou na vlastním tréninkovém plánu, aby se svalnaté postavě co nejvíc přiblížili. Na druhou stranu je ale dad bod připomínkou toho, že po zakotvení v bezpečné náruči manželství a příchodu dětí se muži často přestanou snažit a s přibývajícími kily si nedělají starosti. Což je velmi odlišná zkušenost od žen, které boj s váhou mnohdy hrdinně, byť často marně, vedou celý život.
Barbie a Keny vyhledává jen 15 % uživatelů seznamky
Proto dva tisíce uživatelů a uživatelek Dating.com připravily světu nečekané překvapení, když jich 75 % jako svůj preferovaný typ postavy partnera označilo právě dad bod. Klasický model krásy typu Barbie a Ken jako svoji prioritu zaškrtlo jen 15 % dotázaných. Tak jak tak, víc než čtvrtina dotázaných dodala, že tělesné tvary nejsou právě tím, co při výběru partnera zvažují jako hlavní. Osobnost je pro ně důležitější než vzhled.
Z respondentů, kteří sami mají taťkovské tělo, jich 45 % uvádí #dadbod ve svých profilech. A navíc se k tomuto typu postavy hrdě hlásí. Co to o nich říká? Že nejsou obézní, ale nepečují o svůj vzhled tak jako svalovci. Spadají tedy mezi běžný průměr… a to jim přináší vyšší šanci nalézt k sobě protějšek do dvojice.
Hubnutí do plavkové sezóny začalo
Březnový průzkum na Dating.com se zabýval také tím, jak moc se uživatelé nechají ovlivňovat tlakem ideálu krásy. 70 % dotázaných uvedlo, že v posledních měsících začali častěji chodit do fitka s cílem dostat se na léto do formy (průzkum probíhal v zemích, které si s pandemií dokázaly poradit lépe než Česko). A 38 % uvedlo, že budou muset ještě hodně cvičit, aby se jim to podařilo.
Vedení společnosti Dating.com má ze zjištěných dat radost. Zdůrazňuje, že stejně jako každý z nás vyhledává jiný literární žánr nebo jinou kuchyni, jsou nám sympatické také různé typy postav. Nasvalená těla sice zůstávají ideálem, který nám prezentují média, ale uživatelé online seznamky jsou lidé z masa a kostí a vědí, že ve skutečném životě je to s láskou docela jinak. Úspěch vztahu nezaručí dokonalá postava, naopak k randění online i v reálu je potřeba především zdravá míra sebevědomí. Ta přitáhne zajímavé potenciální partnery spolehlivěji než určitý typ postavy.