Pomalé cestování, mini-trampolíny a psychoterapie na procházce, to jsou některé z wellness trendů roku 2021

Loňský rok radikálně přepsal pravidla běžného života – nebo života, který jsme alespoň my považovali za běžný. Lidé museli změnit své zaběhlé denní rutiny, od života pracovního až po ten soukromý. A logicky se tak změny promítly i do oblasti životního stylu a wellness. I ta se musela přizpůsobit, přesto se ale zdá, že rok 2021 bude mít rozhodně co nabídnout.

Bez ohledu na různě rychle či pomalu se rozbíhající vakcinaci je jasné, že pandemie bude světem a aktuálními trendy hýbat ještě minimálně rok. To si ostatně myslí i generální ředitelka americké společnosti pro předpovídání trendů a související poradenství, Jane Buckingham. Co tedy ve světě životního stylu a wellness v dohledné době čekat? Radikální nárůst zařízení pro sledování zdravotního stavu, mobilních aplikací, které slouží navození dobré nálady, ale také dosažení rovnováhy mezi osobním a pracovním životem, pozornost se opět zaměří na ekologické produkty. A norský koncept trávení volného času v přírodě (v Norsku jej označují jako friluftsliv) se stane hitem.

Muži objevili pletací jehlice a spolu s nimi a klubkem vlny šíří světem novou uklidňovací techniku23. 11. 2020

Wellness doma ve vaně a s telefonem v ruce

Ti, kdo si čas od času šli odpočinout do sauny, vířivky či jednoduše do wellness centra, musí v poslední době hledat zbrusu nové způsoby relaxace. Protože dny, kdy bylo možné bez obav vyrazit do wellness centra či na masáž, jsou dávno pryč. Logickou cestou, jak si dopřát péči, ale bez rizika, je využití lázeňských služeb, které jsou „bezdotykové“. Může to být kryoterapie, kompresní terapie, pobyt v solné jeskyni, infrasauně či hyperbarické komoře – to vše jsou totiž způsoby jak relaxovat, zregenerovat tělo, a to bez jakéhokoliv dalšího fyzického kontaktu s kýmkoliv jiným. „Lidé nyní potřebují způsob, jak relaxovat, více než kdy dříve. Bezdotykové lázeňské služby přitom poskytují ideální formu wellness pro rok 2021,“ myslí si Beth Leibovich, ředitelka uživatelského výzkumu společnosti Mindbody.

Různé rituály určené k podpoře duševního zdraví, ale i k ozdravení těla či pokožky, lze ale samozřejmě provádět i doma. Dlouhé koupele jsou tak jedním z trendů, o kterém rozhodně ještě uslyšíme. Stejně tak se hitem stávají ledové sprchy nebo koupání se v ledové vodě v přírodě, a to i díky popularizaci této praxe tzv. biohackery, ale i kondičními trenéry a dalšími odborníky, kteří upozorňují na výhody vystavení těla studené vodě, což je zároveň metoda levná a dostupná prakticky každému. Naopak komplikovanější a nákladnější péče o tělo a pleť spíše čeká ústup ve prospěch péče jednoduché a konzistentní, která zároveň není tak finančně náročná.

Duševní péče nových rozměrů

Pečovat o své psychické i fyzické zdraví je samozřejmě možné více způsoby. Zatímco monitoring zdraví prostřednictví různých zařízení (obvykle chytrých hodinek nebo náramků), která dokážou nejen sledovat teplotu, hladinu hormonů apod., ale také docela účinně motivovat k pohybu, je dnes již poměrně běžný, pozornost se nově dostává také technologiím učeným k meditaci a terapii. Ano, některé mobilní aplikace (jmenovitě např. Calm) skutečně slouží ke zmirňování pociťovaného stresu.

Zbrusu novým trendem se pak stává „talk and walk therapy“. Jedná se o terapeutické schůzky, které se však i s ohledem na bezpečnost a prevenci šíření nemoci covid-19 neodehrávají na klasické červené lenošce, ale venku, v přírodě a během procházky. V podstatě se jedná o jednu z dalších alternativ telefonického poradenství, v němž však schází právě prvek osobního kontaktu. Schůzky s terapeuty se tedy pravděpodobně začnou přesunovat „do terénu“, což nakonec výsledek terapie ještě umocní.

Jak na fitness?

Fitness centra se bohužel také stala poměrně nedostupnými, a tak těm, kdo ke svému životu potřebují pohyb, nezbylo nic jiného, než začít se zaměřovat na různé alternativy. Zatímco běhat je možné v podstatě v každém počasí, podle studie NASA existuje mnohem efektivnější způsob, jak spalovat kalorie – skákání na trampolíně. Samozřejmě nemáme na mysli monstrózní trampolíny, ale ty určené pro trénink jednotlivců – ty se totiž vejdou v podstatě do běžného obýváku. Jejich kouzlu přitom již propadly i mnohé celebrity od Evy Longoria až po Goldie Hawn. Podle Jane Buckingham pak vzroste také zájem o různá na těle nositelná závaží a cvičební doplňky, které dělají cvičení v domácích podmínkách efektivnějším.

Pomalé cestování

I s cestováním to v poslední době vypadá docela bledě. Ovšem nový trend – pomalé cestování – přeci jen člověku umožňuje určitý únik z reality běžných dní. Namísto cest do vzdálených destinací a návštěv turistických atrakcí je tak na vzestupu zájem o cíle, které mohou obohatit mysl a také duševní zdraví. „V podstatě se jedná o trávení většího objemu času v přírodě, vnímání přítomnosti a vychutnávání si malých divů světa,“ shrnuje Buckingham. To přitom zcela odpovídá nyní tolik populárnímu norskému trendu friluftsliv, který právě na uvědomělém pobytu v přírodě staví.

Podle slov korporátního ředitele společnosti zaměřující se na zajišťování zážitků se navíc již nyní zvyšuje zájem lidí o pobyty, které jim poskytnou především uvolnění a spojení s vlastní existencí a přírodou. V základu pak nyní všem jde spíše než o adrenalinové zážitky o opětovné nalezení pocitu stability – což může samozřejmě znamenat pro každého něco jiného, od návratu k pravidelnému cvičebnímu programu přes dodržování zdravějších stravovacích návyků až po návštěvu míst, která již znají a pojí se k nim příjemné vzpomínky.

Kevin Drábek (47): „I přes můj věk jsem přijal výzvu a účastním se soutěže Gayman Česko Slovensko“15. 1. 2021

Jednoduše řečeno, lidstvo je přizpůsobivé a dokáže najít způsoby, jak o své zdraví a psychiku pečovat i bez všech dříve běžně využívaných služeb. Podle některých by právě tato změna nakonec mohla být jedním z docela pozitivních důsledků koronavirové pandemie, protože mnozí již byli naprosto definitivně lapeni ve světě ryze komerčního wellness. Někomu přitom skutečně může pro psychickou pohodu, ale i fyzickou kondici stačit, když se pravidelně vydá např. na delší procházku (klidně i se psem) a odhodlá se začít otužovat. A ostatní se mohou zkusit vydat na procházku s psychologem…