Fitness trend „fitspo“ motivuje miliony lidí, aby žili zdravěji. Má však i svou stinnou stránku
Straight friendly
Zdroj: iStock

Fitness trend „fitspo“ motivuje miliony lidí, aby žili zdravěji. Má však i svou stinnou stránku

Rozličných fitness trendů, které zahltily média a následně i posilovny, by bylo možné jmenovat desítky. Ovšem jen málokterý by byl takovým fenoménem jako tzv. „fitspo“, tedy fitness inspirace. Jejím cílem (minimálně tak, jak je prezentována) je motivace lidí ke zdravému životnímu stylu. Ideálně prostřednictví fotky, na níž je (nejčastěji) krásná žena (ovšem výjimkou nejsou ani zachycení muži), potažmo krásné tělo, a také citát. Takový, který má vést k tomu, že se lidé zvednou z gauče a „změní svůj život“. Ovšem jak se ukazuje, fitspo ve výsledku dokáže napáchat více škody než užitku…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
2. 12. 2020

Motivace ke zdravému stravování, pravidelnému pohybu apod. je nepochybně chvályhodná, snad i proto na popularitě v posledních letech tolik získal právě hashtag fitspo – ten se objevuje již u desítek milionů obrázků. Ovšem navzdory tomu bylo zatím jen velmi málo informací o tom, jaké jsou reálné dopady fitspo na lidskou psychiku. I když tedy někoho může fotka a nějaká ta motivační výzva skutečně přimět k tomu, aby začal žít zdravěji, zdá se, že je zde i druhá strana mince.

<Path> Stůl pro jednoho: Trend „osamoceného stravování“ prospívá i škodí. Jak množství stolujících ovlivňuje, kolik toho sníte?Zdroj: health.com, theguardian.com

Je nejspíš nezpochybnitelné, že prohlížení fotek mužů s vypracovanými svaly a žen, jejichž těla by rovnou mohla zamířit na titulní stránky časopisů, může někoho motivovat k tomu, aby začal sám se sebou něco dělat. Podobné snímky skutečně mohou fungovat jako určitý motor pro dodržování rutiny cvičení či posilování. Je totiž docela přirozené, že lidé touží po ideálním vzhledu (bez ohledu na reálnou míru jeho ne/dosažitelnosti), ať už je prezentován na stránkách módních magazínů nebo právě na sociálních sítích. Že fitspo může být skutečně motivující pak dokázal i výzkum (jediný, který na toto téma existuje), který dávala ženám možnost prohlížet si buď sadu fitspo snímků a nebo obrázky z dovolených. Nakonec se ukázalo, že ty ženy, které si prohlížely snímky s kategorie fitspo, skutečně následně uvedly, že touží po zlepšení své kondice, ale i zdravějším způsobu stravování

Ovšem bohužel tentýž výzkum prokázal, že prohlížení fitspo snímků mělo u zúčastněných respondentek také negativní dopad na obraz vlastního těla – zvýšila se jejich nespokojenost s tím, jak vypadají, což ve výsledku vedlo k tomu, že ženy se cítily svými nepříliš ideálními proporcemi frustrovány. Jednoduše řečeno, je jasné, že vystavení fotografiím mužů chlubících se svými bicepsy či žen, které dávají na odiv svá pozadí či plochá břicha, v každém nějakým způsobem zarezonuje. Bohužel ale jen v minimálním množství případů rezonuje tak, že se člověk promptně vypraví do posilovny. Tím klasickým výsledkem tak je víceméně špatný pocit ze sebe sama (protože člověk prostě nevypadá tak dokonale jako ostatní na snímcích)  a „uctívání“ těch, co se již do kondice dostali. A o své úspěchy se dělí právě online (čímž se jim zároveň dostává obvykle masivního uznání od ostatních).

Zdroj: Giphy

Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly…

Je možná docela paradoxní, že fitspo vzniklo jako reakce na jiný související trend, tzv. thinspiration. To je pro změnu online hnutí podporující hubnutí, ovšem rozhodně ne nijak vhodnými způsoby. V podstatě by se dalo říci, že thinspiration spočívala v hubnutí za každou cenu. A přesně to měla fitspiration změnit, záměrem tedy bylo nabídnout nový pohled na zdravý životní styl, podporu posílení těla, to vše jednoduše v zájmu toho, aby se tělesný ideál stal více pozitivním.  Jak se ale zdá, efekt může být v mnoha případech téměř opačný.

Bohužel zejména v případě žen bylo již navíc prokázáno, že ničím neobvyklým není ani to, že rozpor v tom, jak tělo vypadá a vypadat by (dle motivačních výzev fitspo) mělo, je nezřídka řešen docela nešťastně. Některé ženy tak sklouzávají až k nezdravým stravovacím návykům, a to včetně tzv. maladaptivních forem stravování – tedy těch, které reagují na aktuální emoční stav (např. přejídání, nebo naopak odmítání potravy v depresi ad.).

Tak proč je i nadále fitspo, což je vlastně propagace dalšího z řady tělesných ideálů, tak populární? Je to docela jednoduché, protože prodává. A to ve všech směrech, jelikož se zaměřuje na stravování, cvičení i péči o tělo. A pod tyto kategorie lze zahrnout nespočet různě souvisejících produktů. Na tom, že mnohé fitspo motivace jsou vlastně nepříliš důvěryhodné, pak už ani nezáleží.

Nebezpečná dieta?

Ačkoliv ale fitspo samozřejmě nelze úplně zatratit a některé rady mohou být docela užitečné, problém nastává, když se dostanou do rozporu s tím, co doporučuje medicína. Pokud lékaři říkají, že je vhodné denně konzumovat dva druhy ovoce, a fitspo influenceři naopak houfně hlásají, že nejlepší je strava bez ovoce, právě jejich doporučení nakonec může nahradit lékařská fakta. Podle některých se tak fitspo stává novodobou verzí „diet slavných“, které jsou zejména v posledních letech hojně kritizovány. Celebrity totiž jako by jim propůjčovaly důvěryhodnost, ačkoliv nezřídka propagují naprosto pro zdraví nevhodné stravovací návyky.

<Path> „I po 50 může mít člověk tělo jako ve 30. Začít se dá tím, že se vrátíte do tělocviku na základní škole,“ říká fitness trenér Martin DobrovičZdroj: Martin Dobrovič

Jak přitom dodává i jedna z influencerek, která sama zpočátku fitspo obsah sdílela, právě různé diety jsou s oblastí fitness hojně spojovány. „Sama jsem v minulosti pravděpodobně na své sledující také neměla úplně pozitivní vliv, ale již delší dobu se snažím pracovat na publikování pozitivnějších informací o fitness, ale i body image,“ dodává s tím, že její Instagram sleduje téměř 100 000 lidí, a tak sama pociťuje zodpovědnost za to, co zveřejňuje. „Ve fitness prostoru musí být více normálních lidí – s různými těly,“ dodává. A k tomu zrovna fitspo příliš nepřispívá.

Nakonec tedy fitspo nejspíš nejvíce pomáhá těm, kdo své fotky tímto hashtagem označují, a nikoliv těm, kdo by měli být „fitness inspirování“. Ti totiž ve většině případů jen letargicky olajkují hezké tělo lidem, kteří na druhou stranu touží po tom, aby jejich fitness úspěchy někdo ocenil. A to nakonec také není úplně ideální. Protože žít zdravě by měl člověk chtít zejména sám pro sebe a ne kvůli shromažďování srdíček na sociálních sítích.  

Populární
články

Tomáš Rajchl ve své denní rutině nezačíná meetingy, ale meditací. „Vstávám v pět, cvičím, držím půsty. Ta struktura mi dává klid i energii tvořit.“
LIDÉ

„Každé pondělí nejím. A večer už většinou nezvedám telefon.“ Tomáš Rajchl o vnitřní hygieně a balancu mezi světem a sebou

Autor: Šimon Hauser
Blízkost mezi dvěma muži nemusí být nutně romantická – může jít o přátelství, které přesahuje běžné definice a zvládne i zamilování bez opětování.
LIDÉ

„Chtěl jsem ho jako partnera, on mě jen jako přítele. A přesto to funguje.“ I jednostranná láska může být začátkem, ne koncem, ukazuje příběh Vojtěcha

Autor: Šimon Hauser
Alan Watts s nadhledem rozebírá lidské vnímání reality, času a našeho místa ve světě. Jeho hlas, plný humoru i jemného vzdoru, zůstává inspirací i dlouho po jeho smrti.
TĚLO & MYSL

Cítíš se v životě ztracený/á? Cesta ven je jednodušší, než se může zdát. „Pokud se vám všechno sype, měli byste být vděční,“ říká známý filozof a nabízí mnoho dalších rad

Autor: Šimon Hauser
Helena Valtrová se do vedení hotelu Emblem dostala nezvykle klikatou cestou. Vystudovala práva na prestižní univerzitě ve Velké Británii, několik let působila na ministerstvu životního prostředí, kde měla na starosti evropské dotace. Její život ale postupně nasměroval do hotelnictví – a dnes je už téměř patnáct let ředitelkou nezávislého butikového hotelu v centru Prahy. Emblem pomáhala otevírat v roce 2013 a od té doby stojí za jeho vizí i každodenním chodem. Její přístup je postavený na důvěře, empatii, osobním kontaktu a důrazu na detail. V rozhovoru otevřeně mluví o tom, jak těžké je skloubit vedení rodinné značky s mateřstvím, i o tom, proč luxus už dávno není o pozlátku, ale o lidech.
LIDÉ

„Luxus už není jen o posteli a mramoru. Host chce zážitek,“ říká Helena Valtrová, která řídí jeden z nejstylovějších hotelů v Praze

Autor: Šimon Hauser
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová
Emocionální blízkost, která vzniká mimo tradiční vztahové rámce, často skrze digitální komunikaci.
TRENDY

Zamilovaní, ale bez vztahu. Proč Gen Z častěji volí situationship než partnerství?

Autor: Šimon Hauser
Víra a identita se nemusí vylučovat – místo v lavici je pro každého.
LIVING

Co Bible opravdu říká o homosexualitě? Méně, než by si homofobové přáli

Autor: Šimon Hauser
Účastník Ice Bucket Challenge 2025 v momentě, kdy si na hlavu vylévá vědro ledové vody. Nová verze virální výzvy upozorňuje na důležitost duševního zdraví a šíří se především mezi mladými lidmi na TikToku a Instagramu pod hashtagem #SpeakYourMIND.
TRENDY

TikTok opět zaplavují videa s ledovou sprchou. Ice Bucket Challenge se vrací, tentokrát kvůli duševnímu zdraví

Autor: Šimon Hauser
Mozkové dráhy pod vlivem psychedelik? Výzkum naznačuje, že změny přetrvávají déle, než se dosud myslelo.
TĚLO & MYSL

Týdny po tripu. Vědci potvrdili, že psychedelika mění mozek i dlouho po odeznění účinku

Autor: Šimon Hauser
Každý den nás obklopují momenty, kterým často nevěnujeme pozornost — a přitom právě v nich se skrývá skutečná krása společného soužití.
LIVING

Nejen bouřka. Pro psy je peklo i smích, kýchání a vysavač

Autor: Šimon Hauser

E-Shop