Fitness trend „fitspo“ motivuje miliony lidí, aby žili zdravěji. Má však i svou stinnou stránku

Rozličných fitness trendů, které zahltily média a následně i posilovny, by bylo možné jmenovat desítky. Ovšem jen málokterý by byl takovým fenoménem jako tzv. „fitspo“, tedy fitness inspirace. Jejím cílem (minimálně tak, jak je prezentována) je motivace lidí ke zdravému životnímu stylu. Ideálně prostřednictví fotky, na níž je (nejčastěji) krásná žena (ovšem výjimkou nejsou ani zachycení muži), potažmo krásné tělo, a také citát. Takový, který má vést k tomu, že se lidé zvednou z gauče a „změní svůj život“. Ovšem jak se ukazuje, fitspo ve výsledku dokáže napáchat více škody než užitku…

Motivace ke zdravému stravování, pravidelnému pohybu apod. je nepochybně chvályhodná, snad i proto na popularitě v posledních letech tolik získal právě hashtag fitspo – ten se objevuje již u desítek milionů obrázků. Ovšem navzdory tomu bylo zatím jen velmi málo informací o tom, jaké jsou reálné dopady fitspo na lidskou psychiku. I když tedy někoho může fotka a nějaká ta motivační výzva skutečně přimět k tomu, aby začal žít zdravěji, zdá se, že je zde i druhá strana mince.

Citron, zpěv či kostka ledu. Přesně to postačí k uklidnění každému, kdo cítí stres a paniku19. 11. 2020

Je nejspíš nezpochybnitelné, že prohlížení fotek mužů s vypracovanými svaly a žen, jejichž těla by rovnou mohla zamířit na titulní stránky časopisů, může někoho motivovat k tomu, aby začal sám se sebou něco dělat. Podobné snímky skutečně mohou fungovat jako určitý motor pro dodržování rutiny cvičení či posilování. Je totiž docela přirozené, že lidé touží po ideálním vzhledu (bez ohledu na reálnou míru jeho ne/dosažitelnosti), ať už je prezentován na stránkách módních magazínů nebo právě na sociálních sítích. Že fitspo může být skutečně motivující pak dokázal i výzkum (jediný, který na toto téma existuje), který dávala ženám možnost prohlížet si buď sadu fitspo snímků a nebo obrázky z dovolených. Nakonec se ukázalo, že ty ženy, které si prohlížely snímky s kategorie fitspo, skutečně následně uvedly, že touží po zlepšení své kondice, ale i zdravějším způsobu stravování

Ovšem bohužel tentýž výzkum prokázal, že prohlížení fitspo snímků mělo u zúčastněných respondentek také negativní dopad na obraz vlastního těla – zvýšila se jejich nespokojenost s tím, jak vypadají, což ve výsledku vedlo k tomu, že ženy se cítily svými nepříliš ideálními proporcemi frustrovány. Jednoduše řečeno, je jasné, že vystavení fotografiím mužů chlubících se svými bicepsy či žen, které dávají na odiv svá pozadí či plochá břicha, v každém nějakým způsobem zarezonuje. Bohužel ale jen v minimálním množství případů rezonuje tak, že se člověk promptně vypraví do posilovny. Tím klasickým výsledkem tak je víceméně špatný pocit ze sebe sama (protože člověk prostě nevypadá tak dokonale jako ostatní na snímcích)  a „uctívání“ těch, co se již do kondice dostali. A o své úspěchy se dělí právě online (čímž se jim zároveň dostává obvykle masivního uznání od ostatních).

Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly…

Je možná docela paradoxní, že fitspo vzniklo jako reakce na jiný související trend, tzv. thinspiration. To je pro změnu online hnutí podporující hubnutí, ovšem rozhodně ne nijak vhodnými způsoby. V podstatě by se dalo říci, že thinspiration spočívala v hubnutí za každou cenu. A přesně to měla fitspiration změnit, záměrem tedy bylo nabídnout nový pohled na zdravý životní styl, podporu posílení těla, to vše jednoduše v zájmu toho, aby se tělesný ideál stal více pozitivním.  Jak se ale zdá, efekt může být v mnoha případech téměř opačný.

Bohužel zejména v případě žen bylo již navíc prokázáno, že ničím neobvyklým není ani to, že rozpor v tom, jak tělo vypadá a vypadat by (dle motivačních výzev fitspo) mělo, je nezřídka řešen docela nešťastně. Některé ženy tak sklouzávají až k nezdravým stravovacím návykům, a to včetně tzv. maladaptivních forem stravování – tedy těch, které reagují na aktuální emoční stav (např. přejídání, nebo naopak odmítání potravy v depresi ad.).

Tak proč je i nadále fitspo, což je vlastně propagace dalšího z řady tělesných ideálů, tak populární? Je to docela jednoduché, protože prodává. A to ve všech směrech, jelikož se zaměřuje na stravování, cvičení i péči o tělo. A pod tyto kategorie lze zahrnout nespočet různě souvisejících produktů. Na tom, že mnohé fitspo motivace jsou vlastně nepříliš důvěryhodné, pak už ani nezáleží.

Nebezpečná dieta?

Ačkoliv ale fitspo samozřejmě nelze úplně zatratit a některé rady mohou být docela užitečné, problém nastává, když se dostanou do rozporu s tím, co doporučuje medicína. Pokud lékaři říkají, že je vhodné denně konzumovat dva druhy ovoce, a fitspo influenceři naopak houfně hlásají, že nejlepší je strava bez ovoce, právě jejich doporučení nakonec může nahradit lékařská fakta. Podle některých se tak fitspo stává novodobou verzí „diet slavných“, které jsou zejména v posledních letech hojně kritizovány. Celebrity totiž jako by jim propůjčovaly důvěryhodnost, ačkoliv nezřídka propagují naprosto pro zdraví nevhodné stravovací návyky.

Děti párů stejného pohlaví se ve škole učí líp než děti z tradičních rodin, zjistila studie. Důvody vás možná překvapí26. 11. 2020

Jak přitom dodává i jedna z influencerek, která sama zpočátku fitspo obsah sdílela, právě různé diety jsou s oblastí fitness hojně spojovány. „Sama jsem v minulosti pravděpodobně na své sledující také neměla úplně pozitivní vliv, ale již delší dobu se snažím pracovat na publikování pozitivnějších informací o fitness, ale i body image,“ dodává s tím, že její Instagram sleduje téměř 100 000 lidí, a tak sama pociťuje zodpovědnost za to, co zveřejňuje. „Ve fitness prostoru musí být více normálních lidí – s různými těly,“ dodává. A k tomu zrovna fitspo příliš nepřispívá.

Nakonec tedy fitspo nejspíš nejvíce pomáhá těm, kdo své fotky tímto hashtagem označují, a nikoliv těm, kdo by měli být „fitness inspirování“. Ti totiž ve většině případů jen letargicky olajkují hezké tělo lidem, kteří na druhou stranu touží po tom, aby jejich fitness úspěchy někdo ocenil. A to nakonec také není úplně ideální. Protože žít zdravě by měl člověk chtít zejména sám pro sebe a ne kvůli shromažďování srdíček na sociálních sítích.