Stále více lidí trpí „koronasomnií“. Vypořádat se s ní je ale možné i bez léků na spaní
Straight friendly
Zdroj: iStock

Stále více lidí trpí „koronasomnií“. Vypořádat se s ní je ale možné i bez léků na spaní

Minimálně jednou za čas se s problémy s usínáním potýká každý. Bohužel v době koronavirové pandemie, kdy se mnoho lidí ocitá v extrémním vypětí, je situace komplikovanější a kvalitní spánek se stává téměř nedosažitelným luxusem. Odborníci přímo hovoří o tzv. „koronasomnii“, tedy nespavosti (insomnii) související s koronavirovou pandemií. Nedostatek kvalitního spánku se pak samozřejmě podepisuje na zdraví, ale i imunitě. Jak tedy správně usnout a zároveň se také dostatečně vyspat i nyní, pod velkým psychickým tlakem?
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
22. 10. 2020

Někdo počítá ovečky. Někdo se soustředí na tikot hodin. Někdo zkouší klasickou „pohádkovou“ metodu – „spát se mi co? Chce! Chce se mi co? Spát!“. Výsledek bývá ale obvykle tentýž – čím více se člověk snaží usnout, tím více sám sebe ještě stresuje a nakonec nespí vůbec. Přitom kvalitní spánek je samozřejmě v době, kdy je třeba udržovat tělo v „pohotovosti“ tak, aby fungovalo, ale zároveň si zachovalo obranyschopnost, nezbytně důležitý. Má totiž velký vliv nejen na psychiku, ale i fyzické zdraví. Jak popisuje neurovědec a odborník na spánek Matthew Walker, spánková deprivace zpomaluje mozek, oslabuje imunitní systém a zvyšuje pravděpodobnost vzniku všech druhů duševních i fyzických obtíží. „Nedostatek kvalitního spánku se projevuje ve všech aspektech lidské fyziologie. Spánek totiž není volitelným luxusem životního stylu, ale biologická nutnost,“ upřesňuje Walker.

<Path> Na velikosti (penisu) vždy záleží. Ale komu víc – hetero mužům, ženám, nebo gayům? A proč je v případě gayů špatně „malý“, ale i „velký“?Zdroj: worlddata.info, researchgate.net, medicalnewstoday.com, onemedical.com, lgbthero.org.uk, thepinknews.com,

Ovšem život v době šířícího se koronaviru je v mnoha směrech narušen a narušen je tak i spánek. „V době zvýšeného stresu je spánek často prvním nefunkčním biologickým systémem,“ upřesňuje tak Candice Alfano, ředitelka Centra spánku a úzkosti University of Houston. A koronavirová pandemie nepochybně stresující je. Jak navíc naznačil nedávný online průzkum, míra osob, které trpí závažnými až velmi závažnými problémy s usínáním i samotným spánkem, je minimálně dvojnásobná než za normální situace.

Na vině jsou samozřejmě i další okolnosti – změna v běžném denním harmonogramu, ve stravování, změny v tom, jak trávíme čas. Kromě toho se lidé potýkají s problémy týkajícími se finančního zabezpečení, péčí o děti i blízké a dalšími vedlejšími dopady kompletního společenského i ekonomického lockdownu.

„Pokud člověk všechny problémy aktivně během dne neřeší, pak – v noci – když je sám jen se svým mozkem, všechny související otázky, starosti a stresory začnou probublávat na povrch. Myšlenky vyvolají emocionální reakce, emocionální reakce vyvolají další myšlenky…a nakonec poznání, že uplynula spousta bezesného času, vyvolá další úzkost,“ popisuje začarovaný kruh Lisa Medalie, specialistka v oblasti spánkové medicíny. A zatímco ještě před nedávnem byla problémem mnoha lidí insomnie, tedy nespavost, dnes je nárůst těchto problémů takový, že specialisté o nich hovoří jako o koronasomnii.

Tisíc činností, které spánku nepomohou

I když spánkové problémy se na první pohled týkají jen spánku, pravdou je, že jeho kvalitu ovlivňuje především to, co člověk (ne)dělá přes den. A mohli bychom začít hned ránem a ranní rutinou. „Mnoho lidí si vůbec neuvědomuje, že doba probuzení, vstávání a vystavení světlu je pravděpodobně nejdůležitější věcí, která reguluje náš cirkadiánní rytmus. Pokud je rutina narušena, mozek je zmatený,“ upřesňuje neurolog Jason Ong. V podstatě by se tak dalo říci, že situace, která souvisí s koronavirovou pandemií, jako by splňovala všechny parametry k tomu, aby narušila spánkové cykly. Naštěstí je tu ale spousta věcí, které je možné udělat pro to, abychom se i přes všechny komplikace mohli dobře vyspat…

Zdroj: Giphy

Jak na zdravý spánek

Upozorňovat, že mobilní telefon, tablet či počítač do ložnice nepatří, snad ani nemá smysl, zapomenout bystě měli raději i na televizi a jednoduše všechny zdroje „modrého světla“, ale především znepokojivých zpráv. K úspěchu je však třeba mnohem víc. Existují tak např. různé „minfulness techniky“, které dlouhodobě užívají pacienti s chronickou nespavostí. Jednou z nich je např. představení si sebe sama jako pozorovatele projíždějících vlaků. Podobně jako by tedy člověk z dálky pozoroval vlaky, zkuste pozorovat, co se děje ve vaší mysli, ovšem s odstupem, aniž byste se tím dále detailně zabývali. Pokud se náhle budete cítit zainteresovaní – tedy jako pasažéři – postačí na příští stanici z vlaku vystoupit. „Tato technika slouží k tomu, aby se člověk naučil soustředit na přítomnou chvíli a nezabýval se vším okolo,“ dodává Ong. Existují ale i rozličné meditační mobilní aplikace (které sice komplikují odstranění mobilu z ložnice, ale uživatelé si jejich funkce velmi pochvalují), jež nabízí celou řadu uklidňujících relací. Obecně pak meditace patří mezi hojně doporučované postupy, jak se s nespavostí vypořádat.

Základem kvalitního spánku je ale to, co děláte přes den. Přes veškerou nechuť se tedy pokuste začít i na home-office fungovat s nějakým konkrétním režimem. Ráno vstaňte, když vám zazvoní budík, v poledne si udělejte pauzu – na oběd či procházku. Dodržujte také čas, kdy si půjdete lehnout – a na konci dne zpomalte. Před tím, než půjdete to postele, ztlumte světlo – to totiž brání tomu, aby vaše tělo začalo produkovat melatonin, přírodní hormon, který člověku pomáhá spát.

<Path> Neobvyklý zápach moči: Co může znamenat a proč byste jej neměli brát na lehkou váhu?Zdroj: Petr Opršal, afju.springeropen.com, mdpi.com, auanet.org

Melatonin?

Pokud vám ale usínání dělá velké problémy a v noci se budíte, možná jste již uvažovali i o prášcích na spaní. V tomto případě ale platí, že je rozhodně lepší zkusit nejprve různé přírodní cesty, bylinkové čaje (např. z meduňky) či klasické teplé mléko s medem. Druhou variantou je pak snaha zvýšit hladinu melatoninu v těle – ideálně opět přirozenou cestou.  A jelikož produkce tohoto hormonu se řídí světlem/tmou, platí již řečené – zbavte se před spaním všech zdrojů světla tak, aby tělo začalo melatonin přirozeně produkovat. Produkci melatoninu ale zvyšuje také pokles tělesné teploty – to odpovídá např. klasické radě, že v ložnici by měla být nižší teplota. Ovšem jak dodává další odborník,  Alon Y. Avidan, „pokud někdo vyjde ze sprchy nebo z horké lázně do místnosti, pokles teploty umožní masivnější uvolnění melatoninu.“ Kromě toho se ale melatonin vyskytuje také v některých potravinách – v již zmiňovaném mléce, ale i některém ovoci (hrozny, třešně, jahody), semenech, luštěninách, oříšcích (nejvíce v pistáciích). Nakonec se mohou hodit i melatoninové doplňky stravy, které jsou pro organismus pořád vhodnější než jinak běžně užívaná hypnotika…

Pokud vás tedy v poslední době trápí spánkové problémy, zkuste nejprve změnit (a ustálit) denní harmonogram, snažte se dopřát si pohyb na čerstvém vzduchu a klidně se pokuste proniknout do tajů meditace. Bude-li to nutné, navštivte raději prodejny se zdravou výživou a vyzkoušejte sílu bylin, příp. melatoninu. Tělo si pak jistě odpočine lépe než po dávce léků na předpis.  

Populární
články

Stomie dnes neznamená konec světa ani života
LIDÉ

„Od svých třiceti let mám vývod. Nejprve jsem myslel, že můj život skončil,“ vzpomíná Zdeněk. Jak jej dnes tzv. stomie omezuje?

Autor: Mirka Dobešová
Vaše dovolená nemusí být jen o vyhledávání památek, ale i neobvyklých sexuálních zážitcích
HOT!

Sexuální turistika: Spojte potěšení z cestování s prohlubováním své intimity. Které světové destinace jsou ty nejoblíbenější?

Autor: Michal Černý
Některé mučicí nástroje se dochovaly dodnes
LIDÉ

Hrozivé sexuální mučení praktikované v minulosti se týkalo především žen a gayů. Jak si naši předci představovali správné „tresty“?

Autor: Mirka Dobešová
Zažijte splynutí s oceánem na palubě Scenic Neptune II
LUXURY TRAVEL

Prožijte románových „20 000 mil pod mořem“ na vlastní kůži (a oči). Prozkoumat oceán v ponorce nemusí dnes být jen sen

Autor: Redakce
Krása Dolomit láká na idylickou glamsport dovolenou
LUXURY TRAVEL

Nový trend „glamsport“ láká na spojení aktivní dovolené s luxusem. Vyzkoušet jej můžete třeba s kolem v italských Dolomitech

Autor: Redakce
Emerald Kaia se vydá na první plavbu v dubnu 2026
LUXURY TRAVEL

Nahlédněte za oponu luxusního cestování. Jak probíhá plavba jednou z nejexkluzivnějších jachet současnosti?

Autor: Redakce
V rámci festivalu se představí i španělská primabalerína Cristina Aguilera
KULTURA

Co má společného Morava s iberoamerickou kulturou? Víc, než byste mysleli. Dokazuje to již 21. ročník festivalu Ibérica!

Autor: Redakce
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko
Mít v 90 letech svůj první veřejný coming není jednoduché, ale Kenneth Felts svůj strach překonal a změnil tím zbytek svého života
LIDÉ

V 90 letech se rozhodl pro veřejný coming out a změnil tím zbytek svého života. Příběh Kennetha Feltse inspiruje tisíce lidí po celém světě

Autor: Michal Černý
Červené víno je pro naši pleť jako elixír stáří
TĚLO & MYSL

Červené víno jako nepřítel krásné pleti. Proč víno škodí pokožce víc než pivo a co vše s ní alkohol dělá?

Autor: Redakce

E-Shop