Snadné cviky na posílení pánevního dna jsou vhodné i pro muže, zlepší zdraví, ale i erekci a sex

O tzv. Kegelových cvicích, které jsou užívány pro posílení pánevního dna, nepochybně slyšela většina žen. Pravdou ale je, že nejen jim toto cvičení může být ku prospěchu. I v případě mužů jsou totiž prokázány pozitivní účinky Kegelových cviků – a to především na sexuální výkonnost.

Kegelovy cviky, resp. jejich koncept, vytvořil již v roce 1948 americký gynekolog Arnold Kegel (po němž byly tedy příznačně pojmenovány). Cviky byly skutečně určeny zejména pro ženy po porodu (ke zmírnění inkontinence) či ženy, které trpí různými obtížemi při sexu, a tak byly mužskou populací dlouho přehlíženy. Pravdou ale je, že procvičování svalů pánevního dna může velmi prospět i jim – např. těm, kteří prodělali operaci prostaty a trpí souvisejícími problémy s kontrolou močového měchýře, těm, kteří trpí erektilní dysfunkcí, ale i těm, kteří jednoduše chtějí posílit vlastní libido.

3 důvody proč může být pes v koronakrizi naší silnou oporou16. 10. 2020

Jelikož Kegelovy cviky jsou vhodné pro každého bez rozdílu pohlaví, je jasné, že svaly pánevního dna mají jak ženy, tak i muži – nacházejí se v oblasti mezi stydkou sponou a kostrčí u žen a mezi stydkou sponou a prostatou u mužů. Funkce svalů pánevního dna je pak v obou případech v základu podpůrná a kontrolní. Slouží totiž k podpoře vnitřních orgánů a střev, a tedy i ke kontrole vyprazdňování a močení. Opomenout ovšem nelze ani funkci sexuální – pokud jsou totiž právě tyto svaly oslabené, méně pružné či výkonné, k čemuž dochází mj. i s narůstajícím věkem, vede to k mnoha různým sexuálním obtížím (o těch zdravotních ani nemluvě). Přitom ne každého napadne, že by důvodem nastalých problémů mohly být právě svaly pánevního dna…

Pevnější svaly = lepší sex

I když v případě Kegelových cviků jsou klasicky zmiňovány spíše benefity v rovině zdravotní (u mužů tedy při řešení problémů s inkontinencí po radikální prostatektomii), především muži mohou posilováním pánevního dna dosáhnout zlepšení erekce, ale také intenzity orgasmu a kontroly ejakulace – jak totiž doložily i výzkumy, posilování pánevního dna vyřešilo problémy s předčasnou ejakulací u poloviny pacientů s touto anamnézou, a to během dvou až šesti měsíců od zahájení. Ačkoliv v těchto případech byla využita také elektrostimulace, podle lékařů je zřejmé, že Kegelovy cviky jsou i pro muže velmi přínosné. To dokázal i další výzkum realizovaný již jen mezi muži provozujícími Kegelovy cviky kvůli zbavení se celoživotních problémů s předčasnou ejakulací – těm pravidelné cvičení po dobu pouhých tří měsíců pomohlo v celých 82 % případů!

Poměrně zajímavé je také zjištění, že Kegelovy cviky lze užít pro oddálení ejakulace i přímo během samotné akce – pokud totiž člověk sevře příslušné svalstvo, vyšle mozku signál, že má v plánu močit (jak urologové uklidňují, k tomu samozřejmě reálně nedojde). A jelikož ejakulát prochází močovou trubicí, je jeho cesta prostřednictvím mozku „zablokována“ a k ejakulaci nedojde.

Kegelovy cviky jsou ale skvělé také pro zbavení se erektilní dysfunkce, ostatně cvičení pánevního dna posiluje v důsledku i sval, který podporuje erekci, zlepšuje se tak ale také průtok krve do penisu. Díky posílení svalů pánevního dna bude ale i sama erekce mnohem „oslnivější“. „Některé výzkumy ukazují, že Kegelovy cviky mohou vést k zásadnímu zlepšení erekce u mužů, jejichž penisy mají tendenci směřovat dolů nebo přímo vpřed, když jsou vztyčené,“ tvrdí tak urolog Darius A. Paduch, odborník na mužskou sexuální medicínu.  

 

Jak na věc?

Prvním krokem nutným pro zahájení cvičení je nalezení správného svalstva – a to je v případě mužů trošku obtížnější než u žen. Platí ale, že pomůže zastavení proudu moči během vylučování – právě tehdy muži zapojí přesně ty svaly, které je třeba (druhou variantou je představit si, že potřebujete zabránit upuštění plynů). Ačkoliv cvičit je možné prakticky v jakékoliv poloze, pro začátek bude nejlepší pozice vleže.

Samotná technika cvičení pak spočívá v zatínání a povolování inkriminovaných svalů (úvodní fotka tak může být do jisté míry matoucí, Kegelovy cviky ale úplně názorně zachytit nelze :-) ), ideálně tak, aby svaly byly napnuty po dobu minimálně tří vteřin a další tři vteřiny naopak relaxovaly. Toto cvičení je vhodné několikrát opakovat – a jakmile si již budete jisti správnou technikou, můžete Kegelovy cviky vyzkoušet vsedě či ve stoje (stejně tak je vhodné prodloužit zmiňovanou dobu tří vteřin na pět či více). Nutno také říci, že během cvičení by neměl být zadržován dech a ani zapojovány další svaly – např. břišní, stehenní či hýžďové. Podle lékařů si lze správnost cvičení ověřit také tak, že umístíte prsty za varlata a budete sledovat, zda se svaly za nimi napínají (pak je vše, jak má být).

Pro kýžený efekt je třeba cvičení opakovat pravidelně alespoň třikrát denně po 10 sadách. Rozhodně si ale nemusíte vyhradit v denním harmonogramu žádný speciální „tréninkový čas“ – klidně spojte Kegelovy cviky s jakoukoliv jinou denní rutinou. Výhodou techniky totiž je, že cvičení lze provozovat prakticky kdykoliv a kdekoliv, aniž by si toho okolí všimlo.  Cvičit tak můžete např. během čištění zubů, holení, ale klidně i při řízení, cestě MHD nebo pracovním jednání. Vhodné pak je svaly pánevního dna stahovat také těsně před a během jakékoliv činnost vyvíjející tlak na břicho (kýchání, kašel, smích, ale i zvedání těžkých předmětů).

Unikátní bydlení pro všechny, kdo myslí na budoucnost, nabízí nadstandardní služby i příležitosti k podnikání15. 10. 2020

Kegelovy cviky pro každého

Ačkoliv se tedy muži obvykle zaměřují na posílení svalstva, které mohou vystavit na odiv, rozhodně by neměli opomíjet ani svalstvo, které na první pohled viditelné není. Svaly pánevního dna totiž i v jejich životě sehrávají důležitou roli (ačkoliv ne každý muž si je této skutečnosti vědom). A je třeba říci, že s prováděním Kegelových cviků prakticky není nač čekat – začít můžete kdykoliv, a to klidně i tehdy, pokud vás žádné obtíže netrápí. Svaly pánevního dna mají totiž tendenci ochabovat ruku v ruce s přibývajícími léty (což se samozřejmě podepíše i do sexuální výkonnosti), je tedy lepší být připraven než překvapen…