Nízkosacharidová strava může vašemu tělu pomoct. Navíc je výhodná i pro ty, kdo trpí nedostatkem času

Nízkosacharidová strava (též lowcarb strava) je způsob výživy založený na odbourání zbytečného cukru. Jedná se o zdravý způsob stravování, v rámci kterého je dodržována konzumace maximálně 120 g sacharidů denně (cca 1,5 kg mrkve, 2,2 kg zelí, 0,5 kg brambor nebo 200g pečiva). Ačkoliv to může znít poněkud složitě, je tento způsob stravování jednoduchý pro pochopení i dodržování.

„U velké řady lidí, kteří nízkosacharidovou stravu dodržují, se dokonce objevují i pozitivní zdravotní úkazy – od trvalého snížení hmotnosti, přes zlepšení nebo remisi (v podstatě vyléčení) diabetu druhého stupně, zlepšení kožních problémů až po snížení vlivu roztroušené sklerózy na tělesné zdraví a mnoho dalších. Navíc snižuje závislost na neustálé konzumaci jídla,“ říká odborník na stravování Michal Arnošt.

Jak na nízkosacharidovou stravu?

Základním pravidlem je nižší příjem sacharidů, vyšší příjem tuků a stejný příjem bílkovin. Nízkosacharidová strava může být dokonce i vegetariánská, veganská či bez lepku a bez laktózy. Stačí se jen vyhýbat potravinám, které obsahují mnoho problematických látek v podobě konzervantů, barviv, látek určených k aromatizaci a jiných syntetických přísad (pečivo, sušenky, sladké nápoje).

Nejhorší je kombinace velkého množství rychle dostupného cukru a levného rostlinného tuku. Tato mozkem milovaná kombinace se nikde v přírodě v žádné potravině přirozeně nevyskytuje. Tělo pak nemá při takto vysokém energetickém příjmu a většinou v kombinaci s nízkým celkovým výdejem jinou možnost než tuto energii uložit ve formě tuků.

V rámci lowcarb stravování konzumujete potraviny bohaté na nutrienty, jako jsou bílkoviny, vláknina, tuky, vitamíny. Tedy obvykle živočišné produkty jako vejce, vnitřnosti, maso a zeleninu.

„Adaptace na lowcarb stravování trvá zhruba měsíc. To, jak začnete, je na každém z vás. Někomu vyhovuje tlustá čára, někdo půjde postupně. Jsou i tací, kteří si jednou týdně naordinují „podváděcí den“. Není lepší, nebo horší přístup. Důležité je, že si uvědomíte problém, chcete ho vyřešit a začnete pracovat na jeho řešení. Jaký způsob vyhovuje vám, to už asi víte nejlépe,“ dodává Michal Arnošt.

Trápí vás odlišná velikost očí nebo varlat? Asymetrií se nemusíte obávat22. 5. 2020

Nebude můj jídelníček příliš omezený?

I jídelníček dodržující pravidla nízkosacharidového stravování může být pestrý. „Mým oblíbeným receptem jsou třeba „zelofleky“. Běžné těstoviny nahradíte na kostky nakrájeným a lehce uvařeným zelím. Poté stejně jako šunkofleky promícháte se slaninou, smetanou a vejcem a necháte zapéct v troubě,“ říká Michal Arnošt.

Existuje mnoho dalších chutných receptů. Některé jsou na přípravu delší, některé kratší. Pro lidi trpící nedostatkem času navíc existuje alternativa v podobě pro potřeby těla upravených nízkosacharidových potravin, které svým složením odpovídají pravidlům lowcarb stravy. Ačkoliv je plnohodnotná strava důležitá, po těchto produktech můžete sáhnout ve chvíli, kdy nestíháte vařit (na trhu existují různé shaky, kaše, polévky) a když jste na výletě, na kole, nebo běžíte z jedné schůzky na druhou (speciální proteinové pyré a chléb).

Nemusíte však vynechat ani svá oblíbená jídla, která neobsahují zbytečnou nálož cukrů/sacharidů. Na trhu jsou tak k dostání i speciální těstoviny, müsli, nízkosacharidové víno či dezert mugcake.

Těžce se dýchá ve společnosti rozeštvané nenávistí vůči všem, kdo jsou jen trochu „jiní“. Přitom by bohatě stačilo, pokud bychom si každý zametl před vlastním prahem10. 6. 2020

Nedostatku energie se nebojte

Možná vás napadlo, že v důsledku nízkého příjmu sacharidů se sníží i vaše energie. Není tomu tak. Denní energetický příjem se v rámci nízkosacharidového stravování doplňuje energií z ostatních makroživin, mezi které patří bílkoviny a tuky.

Dlouhodobé dodržování nízkosacharidové stravy

Nejsou známy žádné problémy při dobře sestaveném a dlouhodobě dodržovaném nízkosacharidovém jídelníčku. To potvrzuje i Michal Arnošt: „Jsou lidé, kteří tuto stravu bez problémů drží roky. Včetně mě. Existuje takové vtipné rčení – „nejez to, po čem jsi přibral“. Osobně si nedovedu představit žádný rozumný důvod, proč bych se měl vrátit ke stravě založené na vysoké konzumaci rychlých sacharidů.“

Zdroj: JW, MA