Zdravé potraviny, které pomáhají s hubnutím

Karanténa je pomalu a jistě pryč a pokud se vám podařilo přibrat nějaká kila navíc a nejste z toho zrovna moc nadšeni, je potřeba s těmito kily zatočit. Všichni víme, že diety jsou běh na dlouhou trať – pokud chcete zhubnout a postavu si udržet, je potřeba se podle jídelníčku diety řídit i po dosažení vytoužené váhy.

Diety jsou často postavené na neúprosném snížení příjmu potravy. Mnohem jednodušší je úprava stravy a dostatek pohybu. Pokud k fyzické aktivitě přidáte i následující potraviny, shazování přebytečných kilogramů bude mnohem jednodušší.

Kvůli plavbě lodí nebo romantickému sňatku (či registraci) na vodě nemusíte „vytáhnout paty“ z Čech4. 8. 2020

Ananas

Až 90 % z tohoto ovoce je voda. Zhruba 8 % sacharidy a zbývající 2 % jsou bílkoviny, vláknina a tuky. Obsahuje množství minerálů a vitamínů, a hlavně také bromelin, enzym, který pomáhá odbourávat tuky. Bromelin působí příznivě na trávení, vysoký obsah vlákniny vám dodá pocit sytosti a protože ananasová šťáva obsahuje dost ovocného cukru, mírní pocity hladu a pomáhá překonávat únavu.

Je však potřeba vybírat pouze čerstvé ovoce. Kompotovaný ananas ztratí konzervovacím procesem až 65 % bromelinu a jiných účinných látek. Ananas má nízký glykemický index (tzn. cukr se do krve vstřebává pomaleji) a vy se tak vyhnete rychlému nástupu, ale současně stejně rychlému poklesu energie z cukru, kterou doprovází další chuť na sladké. Ananas můžete zařadit do jídelníčku jako lehký dezert nebo jako součást zdravé snídaně či svačiny.

Chilli

Chilli papričky jsou známé svým obsahem kapsaicinu, látkou, která v těle vyvolává tepelnou reakci. Zvyšuje vnitřní teplotu těla, podporuje oběhovou soustavu a činnost srdce. Díky tomu zrychluje trávení, následně i metabolismus a donutí naše tělo spalovat tuky jako palivo.

Máte-li rádi chilli, určitě se vám podaří zhubnout i díky pálivým jídlům

Pálivá jídla také snižují chuť na tučné, slané a sladké pokrmy, takže kromě rychlejšího spalování vás odradí od dalšího mlsání. U chilli papriček ale pozor na dávkování – jako u všech ostatních potravin platí „všeho s mírou“. Ostrému jídlu se nevyhýbejte, ale neplatí ani pravidlo, že čím víc papriček sníte, tím víc zhubnete. Při nadměrné konzumaci chilli byste si mohli přivodit zažívací problémy.

Japonský zelený čaj

Je známo, že klasický louhovaný zelený čaj detoxikuje tělo a pomáhá spalovat tuky. Japonský čaj matcha je však v tomhle směru opravdu přeborník. Matcha vzniká namletím zeleného čaje na extra jemný prášek. Prášek z celých listů čajovníku se rozšlehá ve vodě a my místo výluhu z čaje pijeme celý list čajovníku. Naše tělo tak může využít všechny zdravotní benefity matcha na maximum.

V tomto čaji najdeme látky, které zrychlují metabolismus a upřednostňují tuky jako energetické palivo. Díky tomu čaj pomáhají likvidovat tuky až o 40 % rychleji, a to dokonce i v klidovém stavu. Najdeme v něm také velké množství antioxidantů, minerálů, vitamínů a vlákniny. Navíc má širokou škálu využití – dá se pít teplý, studený nebo přimíchat do jogurtu či kaše. Aby si udržel všechny tyto výhody, je nutné jej připravovat v teplotě maximálně do 70 °C.

Losos

Mořské ryby jsou bohaté na vitamíny, jód, bílkoviny a zejména na omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Losos je jednou z ryb, která má těchto zdravých látek nejvíc. Tyto kyseliny pomáhají spalovat tuk a mají relativně nízkou energetickou hodnotu.

Je rodičovství v pozdním věku nezodpovědnost, nebo naopak přínos pro celou rodinu? Přečtěte si příběhy rodičů, které jejich okolí považuje za prarodiče4. 6. 2020

Ryby jsou navíc skvělým zdrojem vitamínu D, jehož nedostatek vede ke zvýšenému ukládání tuku v těle. Omega-3 a 6 mastné kyseliny přispívají i k lepšímu stavu kloubů, srdce, oběhové soustavy a mají protizánětlivé účinky.

Mandle

Mandle jsou plné vitamínů skupiny B, vápníku, draslíku a hořčíku. Brání vstřebávání cholesterolu ze zažívacího ústrojí a snižují tak krevní cholesterol až o 10 %. Úžasnou vlastností mandlí je vysoký obsah zdravých tuků a esenciálních mastných kyselin.

Tyto kyseliny, jak už víme, podporují metabolismus a pomáhají odbourávat přebytečné tuky. Výhodou mandlí je, že zasytí rychle a na delší dobu. Stačí zhruba hrst ořechů denně v přírodním stavu (tzn. množství cca do 80 g). Opékané v oleji a solené nebo obalované v cukru vám kila shodit nepomohou. Mandle můžete jíst samotné, jako součást snídaně, svačiny, nebo si hrst mandlí nasucho osmahnout na pánvi a utišit mlsné chutě.

Zdroj: HealthLine, GoodFood, Foto: iStock