Kvalitní spánek prodlouží život a upevní vaše zdraví. Kromě psychiky je důležitá i správná matrace

Až třetinu našeho život strávíme spánkem. Nicméně i během spánku je mozek aktivní a funkční, i když jeho mentální činnost je od bdělého stavu zcela odlišná. Pravidelný a kvalitní spánek má velký vliv na naše zdraví, výkonnost a regeneraci sil. Jak zajistit, aby byl spánek co nejkvalitnější a měl blahodárný vliv na náš život?

Kvalita spánku se odvíjí od mnoha faktorů. Některé z nich dokážeme i poměrně snadno ovlivnit. O mnoha technikách hovoří i orientální medicína. Díky nim se můžeme vyhnout spánkových poruch a tím i dalším zdravotním problémům.

Ovládáte jazyk lásky? Díky této speciální „řeči“ budou vaše vztahy konečně bez chyby28. 7. 2020

Základním stavebním kamenem zdravého spánku je psychika

Psychika má na kvalitu spánku obrovský vliv. Konkrétně to, v jakém psychickém stavu uléháme. Velkou chybou je, že do postele často jdeme ještě plni myšlenek z předchozí činnosti (zaměstnání, plánování apod.), které nám nedají usnout. „Z hlediska orientální medicíny, jejíž součástí jsou také shiatsu masáže, hovoříme o tom, že se energie hromadí v hlavě a brání její plynulé cirkulaci, která je předpokladem pro klidnou noc. Pak je nutno naši energii opět odvést z této oblasti a rozvést ji do celého těla,“ vysvětluje fyzioterapeut Mgr. Richard Jisl.

Nejlepším způsobem je stimulace opačného pólu těla, tedy chodidel. Může to být chladnou, vlažnou či horkou vodou, ale stejně dobře fungují i jemné tlakové masáže chodidel s prodlouženým výdechem.

Pozor bychom měli dávat i na psychické rozrušení způsobené například hádkou, vyhlídkou na zítřejší plány nebo vidinou brzkého vstávání. Dle tradiční čínské medicíny dochází při psychickém rozrušení k vybuzení našeho ducha (shen) z přirozeného klidu. Energie se tlačí zpět do hlavy, je neuspořádaná a vede k napětí na hrudníku. Cítíme bušení srdce a silnější nervozitu. Rozrušení můžeme zahnat sprchováním, jemným lehkým cvičením nebo alespoň 20minutovou procházkou na čerstvém vzduchu.

Po práci si můžete pročistit hlavu krátkou procházkou

Nevhodné je také sledování dramatických pořadů a filmů těsně před usnutím. Ty mohou způsobit buzení uprostřed noci a nepříjemné sny. Škodlivá je i těžká, zvláště masitá strava. „Ideální je se před spaním nezneklidňovat. Co se týče stravy, zde doporučuji jíst více menších jídel v průběhu dne a zakončit to lehkou večeří kolem 18. hodiny. Ta by měla být složena převážně ze zeleniny, bez majonéz a těžkých dresingů. Všeobecně jídlo po 18. hodině zatěžuje žaludek, játra, dráždí a zneklidňuje srdce,“ vysvětluje fyzioterapeut Mgr. Richard Jisl.

Nespavost (insomnie)

Nejen psychické, ale i fyzické faktory mohou způsobit nespavost. Ta se v dnešní uspěchané a přehlcené době objevuje u mnoha lidí daleko častěji. Dle Světové zdravotnické organizace o insomnii hovoříme, trvá-li nám dlouhodobě usínání déle než 30 minut, během noci se často budíme a jsme vzhůru déle než 30 minut či máme dlouhodobě méně než 6,5 hodiny spánku denně.

Trápí-li vás něco podobného, je určitě důležité se problémy se spánkem zabývat. Jedním z nejčastějších řešení je farmakoterapie (léčba za pomoci léků), ale dle odborníků by měla být až tou poslední záchranou. Dříve než přistoupíme k práškům na spaní, měli bychom se zaměřit na svou spánkovou hygienu.

Jaké zásady bychom měli dodržovat?

·      Chodit spát a vstávat pravidelně

·      Mít přes den dostatek pohybu

·      Vyhýbat se „šlofíkům“ v průběhu dne

·      Nejíst před spaním těžká jídla, omezit kofein a nepít alkohol

·      Omezit stres

·      Spát v klidném prostředí na vhodné matraci

·      Omezit používání elektroniky před spaním

Bezpečné a klidné místo je pro správný a kvalitní spánek klíčovým faktorem

Na spánek mají vliv i vnější faktory. Důležité je vhodné prostředí – postel by měla být umístěna na klidném a bezpečném místě našeho domova. Jedině tak je možné se při spánku uvolnit. Neklid nutí naše tělo udržovat neustále pohotovostní režim, takže se do hluboké relaxace propadáme daleko později a na kratší dobu a tělo tím přichází o cenný čas na odpočinek. Problémem mohou být třeba projíždějící tramvaje, zvuk výtahu a další rušivé zvuky, které snižují hloubku relaxace až o desítky procent.

Nemalou roli hraje i kvalita naší postele. Dle fyzioterapeuta Richarda Jisla jsou nejlepší variantou futony z přírodních materiálů (kruhový polštář vyplněný tkaninou, který odkazuje na tradici japonského stylu nocování na vycpané a skladné matraci). „Lidské tělo s přírodními materiály lépe komunikuje, a díky tomu se snadněji dostává do stavu hlubokého uvolnění,“ dodává Jisl.

Velmi zdravé mohou být také některé matrace z polyuretanové pěny nebo vodní lůžka, záleží na konkrétních potřebách člověka. Při spánku je velmi důležitá správná pozice páteře, a to zvláště v případech postižení obratlů. Pro hlubokou relaxaci svalové hmoty, která se promítá i na funkci vnitřních orgánů, jsou však přírodní materiály vhodnější. Je možné vybírat z celé řady možností s různými vlastnostmi co do tvrdosti, udržování tepelné pohody i odebírání vlhka z organismu.

Roli hraje také poloha při spánku. Podle ní je vhodné vybírat nejen matraci, ale také podhlavník, a hlavně polštář.  U polštáře hraje roli materiál, tvar i velikost.

Matrace by se měla pravidelně obměňovat

Stejně jako měníme ložní prádlo, měli bychom měnit i matraci. Zhruba po 6-7 letech se totiž takzvaně odžije a je nutné ji vyměnit. Ať už používáme přírodní nebo umělou matraci, nahromadí se na ní odpadní látky z těla, z potu či průběhu nemocí, které mohou zhoršovat kvalitu našeho spánku.

"Lidé si musí uvědomit, že postel je jediný kus nábytku, se kterým naše tělo přichází do nejbližšího styku a na němž trávíme nejvíce času. Doba, kdy se tradovalo, že matrace musela být tvrdá jako deska, je pryč. A je zajímavé zmínit, že současné studie prokazují, že bolest páteře snižují středně tvrdé matrace mnohem lépe než matrace tvrdé. Je potřeba dbát na špičkovou kvalitu matrace, která poskytne přepychové pohodlí. Každý má jiný pocitový stupeň pro vnímání pohodlí, proto je třeba vyzkoušet více typů matrací," dodává k problematice Ivana Guthová, majitelka Luxury Sleeping, což je jediný a nejdéle působící multibrand showroom luxusních postelí v Česku.

Češi? Ti negativně bojují i proti nepříteli, který neexistuje. „Máme to prostě v sobě,“ říká sportovkyně26. 8. 2020

Nekvalitní spánek ovlivňuje nejen svalstvo, ale i orgány (játra, ledviny a mozek), které potřebují odpočinek pro svou regeneraci. Nedostatek kvalitního spánku může vést k mnoha zdravotním obtížím.

Jak už jsme zmínili v úvodu tohoto článku, spánkem trávíme přibližně třetinu našeho života, je tedy dobré jeho kvalitu nepodceňovat. Jedině s čistou hlavou, klidným žaludkem a správnou matrací si můžeme popřát opravdu hezkou dobrou noc.
Zdroj: Very Well, Richard Jisl, Foto: iStock