Negativní dopady na psychiku ze sledování zpráv lze ovlivnit. Přinášíme několik tipů jak na to

Každodenně konzumujeme obsah nejrůznějších médií. Všechny zprávy v nás pochopitelně vyvolávají nějaké pocity, emoce a mají vliv na naše chování – mnohdy právě v negativním slova smyslu. Jak lze proti tomu bojovat a z každodenních zpráv se doslova nezbláznit?

Zprávy, zprávy a zase zprávy. Zvlášť za poslední měsíc, kdy naplno propukla pandemie koronaviru, je sledování zpráv dosti náročné. A i přes to, že chce každý z nás zůstat informovaný a vědět, co se děje (kdy budou otevřeny obchody a jaký bude mít pandemie koronaviru dopad na náš život), odborníci potvrzují, že by se to s konzumováním zpráv nemělo moc přehánět. Negativní zprávy totiž mají dopad na naše duševní, ale i fyzické zdraví.

„Korona-krize ukázala, že Vietnamci si Česka váží a považují ho za domov,“ popisuje jeden z iniciátorů projektu Vietnamci pomáhají30. 6. 2020

Je proto důležité najít si nějakou rovnováhu v tom, abyste zůstali informovaní, ale abyste zprávám zároveň totálně nepropadali. Na světe existuje prohlášení několika psychologů, kteří se zajímají o to, jak negativní a katastrofické zprávy ovlivňují naši úroveň stresu a zvyšují příznaky úzkosti a deprese. I několik světových průzkumů dokázalo, že dosti znatelně.

Proč může mít sledování zpráv dopad na naše duševní zdraví?

Aktuální situace, která plní zprávy všech médií, vyvolává u většiny lidí především negativní emoce. Konzumace těchto zpráv se projevuje větší mírou stresu, který má vliv na náš spánek, stravovací návyky, duševní stav, vyvolává strach a starosti o naše zdraví a zdraví našich blízkých a celkově tak omezuje soustředěnost na další věci.

Lidé jsou vystaveni neustálému toku informací, a to každou hodinu, možná i každou minutu. „Lidé dnes a denně konzumují mnoho zpráv a vzhledem k tomu, že chtějí zůstat informováni, stávají se na nich závislými,“ říká v rozhovoru pro psychologický magazín VeryWell americký psycholog Logan Jones. „Titulky, které vyvolávají určitou senzaci a zabývají se katastrofickými událostmi, si získávají více pozornosti, proto nám média jen zřídka servírují nějaké pozitivní zprávy,“ dodává Jones. Do našeho těla se konzumací těchto zpráv uvolňují stresové hormony jako kortizol a adrenalin a zvlášť v období krize se s podobnými reakcemi setkáváme daleko častěji.

Jak se vyhnout přílišné psychické a z toho plynoucí fyzické zátěži?

Klíčem k udržení dobrého zdraví je umírněnost. „Zůstat informovaný je určitě zodpovědné, ale v současné době i kritické pro naše zdraví a bezpečnost. Zprávy si můžete vyhledat sami, a to hlavně ty, které se vás týkají, abyste se mohli připravit na blížící se situaci. Jakmile najdete to, co jste potřebovali vědět, je dobré zprávy vypnout,“ dodává Jones.

Omezte čas, po který každý den sledujete zprávy

Pokud si doma celý den necháte zapnutý zpravodajský kanál, zatímco se u toho věnujete jiné činnosti, může se stát, že vás zprávy doslova pohltí. Místo toho, aby zprávy tvořily jakýsi nepříjemný hluk v pozadí, omezte jejich sledování na maximálně 30 minut denně.

Naplánujte si čas, kdy si budete „dělat starosti“

Dle odborníků má obrovský prospěch na naše zdraví to, že si naplánujeme čas, kdy se zprávy pokusíme zanalyzovat a vybereme z nich věci, které se nás týkají a navrhneme jejich řešení. Tento čas „řešení problémů“ byste měli zařadit někdy v průběhu dne, ne těsně před tím, než se rozhodnete jít spát. Umožníte tak vašemu mozku si odpočinout a všechny informace vstřebat.

Zamyslete se nad tím, jak vás zprávy ovlivňují

Jak se cítíte před sledováním zpráv a jaké pocity máte po jejich zhlédnutí? Zaměřte se na vaše pocity a uvědomte si, jaký na vás mají zprávy vliv. Cítíte se informovaní a klidní, nebo panikaříte a máte strach? Pokud se jedná spíše o druhou variantu, zvažte, kolik zpráv spotřebováváte a zdroje, z nichž je získáváte a snažte se zprávy co nejvíce omezit.

Sledujte spolehlivé zdroje informací

Najděte si média, kterým věříte, jsou důvěryhodná a jejichž reportéři podávají opravdu dobrý a vyvážený výkon. Senzace a katastrofy pravděpodobně nebudou tím pravým ořechovým. Stejně jako neustálé přepínání mezi několika zpravodajskými kanály.

Nepopírejte skutečnosti, ale vytyčte si hranice

Není možné popírat realitu a pokud se ve světě děje nějaká katastrofa, je to zkrátka skutečnost. Je však dobré vytvořit si nějakou vnitřní hranici. Zvlášť v souvislosti s katastrofálními a negativními zprávami. Zkuste nad tím přemýšlet zhruba takto: „Toxické zprávy a katastrofy na mě nemají vliv. Uznávám, co se děje ve světě, ale nenechám, aby to definovalo můj život.“

Heterosexuálové stále častěji vyhledávají sex s jinými muži. Nejde o city, uvažují o nich jako o „živém dildu“10. 6. 2020

Změňte téma

Zprávy a události jsou pochopitelně častým tématem konverzací s rodinou, přáteli, ale i kolegy v práci. Pokud se vám některé zprávy řešit nechce, požádejte dotyčné o změnu téma konverzace. Řekněte jim, že už jste toho o tomto tématu slyšeli dost a raději byste si povídali o něčem jiném.

Dělejte něco, co máte rádi

Pro většinu z nás je každodenní konzumace některých zpráv nezbytná. Abyste si pomohli v boji s pocity strachu, úzkosti a starostí, které často doprovázejí negativní zprávy, měli byste okamžitě udělat něco pozitivního. Něco, co vám udělá radost. Může to být procházka, hovor s přítelem nebo věnování se oblíbenému koníčku. „Věci okolo jsou tak nejisté, že každý z nás potřebuje zdravé rozptýlení. Jen tak můžeme zůstat odolní a nohama na zemi,“ dodává Jones.

Zdroj: Very Well, Logan Jones, Foto: iStock