Běh v zimě: Je dobré jej absolvovat? Jaká pravidla je potřeba dodržovat?

Patříte mezi zdatné běžce, nebo se k běhu teprve přemlouváte? Mnoho lidí si mylně myslí, že se dá běhat pouze v teplých měsících, pokud se však dobře připravíte, můžete se běžícím pásům v uzavřených posilovnách vyhnout i v zimě.

Autor: Jan Witek / Zdroj: GQ, iStock / 25. 2. 2020

Běh v chladném počasí se obvykle nedostane na první příčku denních aktivit mnoha lidí. Pro některé je i samotná představa běhu v zimě doslova hrozivá. Avšak i v chladných měsících se díky pořádné a funkční výbavě můžete běhu věnovat. Na počasí a ročním období zkrátka nezáleží.

20. 2. 2020Cítíte se málo ve stresu? Nevadí! Zvyšte si svou denní dávku nervů zhlédnutím nové bizarní kampaně Balenciaga

Přemlouvání vrhnout se na pro mnohé nekomfortní zimní běhání je jedna věc, ale je něco podobného vůbec bezpečné? Odborníci říkají, že stoprocentně ano. Ze začátku je však nutné vyzkoušet běh na kratší vzdálenosti, aby se vaše tělo aklimatizovalo na rozdíl teplot, a je také nutné dodržovat několik zásadních pravidel.

Pět pravidel, která se v rámci zimního běhu musí dodržovat:

1. Zahřívat, zahřívat a zahřívat

Velmi důležitý bod, který není na prvním místě jen tak náhodou. Vyjít ven bez toho, aniž byste se protáhli a důkladně své tělo rozehřáli, si říká o zranění. Přidejte k vaší pravidelné rozehřívací rutině pár minutek navíc a nejlépe se zahřejte ještě před tím, než vyjdete ven. Ujistěte se, že protahujete všechny části těla. Zabráníte tak natažení svalů v důsledku studených a napnutých svalů. První kilometr byste navíc měli běžet pomaleji a opatrněji, aby se tělo na chlad aklimatizovalo.

2. Odložte zimní bundu

Běhání v zimě neznamená, že na sobě budete mít zimní bundu. Odolejte pokušení vzít si na sebe co nejvíce vrstev oblečení. Je důležité zabránit přehřátí a nadměrnému pocení. Po takovém běhu byste totiž zůstali ležet s nachlazením či něčím daleko horším. Věnujte pozornost také látkám, ze kterých je vaše oblečení vyrobeno, protože je velmi důležité zvolit materiály odvádějící pot. Ty odvedou nadměrnou vlhkost od těla a udrží vás v suchu a pohodlí. Zkuste si zároveň představit, že venku je tak o 10 až 15 stupňů více a podle toho se oblékněte. Zaměřte vaši pozornost i na doplňky pro vaše ruce a hlavu. Ujistěte se, že všechny končetiny jsou v teple, jinak opět hrozí nebezpečí nemoci.

3. Nemějte přehnaná očekávání

Běžecký trénink v zimě není to samé jako příjemný běh během jarních či letních měsíců. Buďte na sebe mírnější a přehodnoťte svá očekávání. Zaměřte se především na čas, který během strávíte, a ne na vzdálenost, kterou uběhnete. Díky tomu tak splníte očekávání, které jste si stanovili (například „běhat jednu hodinu“). Vyhnete se tak zbytečnému stresu, že jste nebyli schopni uběhnout x kilometrů. Obrovskou součástí úspěchu je i to, že jste vůbec vyšli ze dveří vašeho domu.

4. Dávejte si pozor na náledí

Stejně, jako byste vyráželi někam na procházku či projížďku autem, buďte v zimě opatrní i při běhu a zaměřte se na ledovku. Běh po zledovatělém povrchu je totiž velmi nebezpečný a mohl by skončit ošklivým zraněním. Zjistíte-li, že to zkrátka nejde, je nejlepší vrátit se zpět domů a jít běhat později.

20. 3. 2020Patrik Fuska (21) podniká od 14 let, dnes prodává nejdražší jogurty v Česku

5. Pořádně se vydýchejte a odpočiňte

Dopřejte si dostatek času i po samotném běhu. Po zimním běhání byste neměli ihned letět do kanceláře, na rande, ani kamkoliv jinam. Dopřejte si nějaký čas na regeneraci a vychladnutí. Ještě než se z běhu vydáte domů, dejte si pět minut lehké chůze a následně se doma pořádně protáhněte a zhluboka dýchejte.