Jsou večerní návštěvy lednice pro naše tělo opravdu tak škodlivé?

Nejrůznější nutriční poradci a články o dietách nám obvykle říkají, co jíst a co zase ne. Hodně ryb, žádné sacharidy, hodně masa, žádné maso, mléčné výrobky ano, mléčné výrobky ne...Čert aby se v tom vyznal. Záleží však také na tom, kdy jíme?

Autor: Jan Witek / Zdroj: GQ, Health Science, iStock / 25. 2. 2020

Omlouváme se všem milovníkům sladkostí, ale spořádat čokoládu o půlnoci pro naše tělo pravděpodobně tak dobré nebude. A není to jen o bezesné noci kvůli pálení žáhy, vědci přišli na to, že tělo zpracovává konzumované jídlo vždy jinak v závislosti na denní době. Načasování jídla tak může mít výrazný vliv na naši váhu, ale i na onemocnění kardiovaskulárního systému či vznik cukrovky.

7. 2. 2020FOTOGALERIE: Ubytování v této vile nadchne všechny fanoušky Star Wars

Naučíte-li se s tímto systémem pracovat, můžete svou tělesnou hmotnost výrazně ovlivnit, stejně jako vaše zdraví. Metabolismus našeho těla se totiž v určitých denních hodinách mění. Jako bychom uvnitř těla měli jakési biologické hodiny. Někteří odborníci dokonce hovoří o tom, že načasování toho, kdy jíme, je daleko důležitější než to, co máme na talíři.

„Otevírací doba“

Chápeme, že večerní hodiny jsou, co se návštěvy lednice týče, jedny z nejatraktivnějších. Pro naše tělo je však nejlepší určit si jakousi „otevírací dobu“ a každý den se řídit nejlépe totožným rozvrhem.

Náš trávicí systém je ovlivňován dvěma „hodinami“: centrálními hodinami mozku a periferními hodinami těla. Světlo a přechod mezi dnem a nocí nastavuje centrální hodiny, zatímco stravování nastavuje periferní hodiny, které regulují, kdy budou vyloučeny enzymy, které napomáhají trávení. Tyto hodiny by se v nejlepším případě měly synchronizovat.

Naše tělo řídí metabolické procesy, které nám pomáhají zůstat vzhůru během dne a v noci usnout. Zhruba dvě hodiny před tím, než jdeme do postele, centrální hodiny mozku aktivují tzv. noční procesy, které zahrnují například i sekreci melatoninu. To je hormon, který reguluje naše cykly spánku a bdění. Jídlo, které sníme těsně před spaním, vyšle protichůdný signál a naše tělo tak doslova vykolejí.

12. 2. 2020Stala se úspěšnou modelkou i přes to, že trpí Downovým syndromem

Jedna ze studií z roku 2017 zjistila, že na váhu člověka nemá tak velký vliv, co a kolik toho konzumuje, ale hlavně čas, kdy se k jídlu rozhodne ve vztahu k vnitřním hodinám. Pokud tedy konzumujete větší množství kalorií blíže k času, kdy má docházet k sekreci melatoninu, poroste i množství tuku v těle, stejně jako hrozba dalších onemocnění.

Vytvořte si rozvrh a dodržujte jej

Pro mnoho lidí to kvůli práci a jiným činnostem může být problém, nicméně měli byste se snažit vytvořit si pomyslný časový rozvrh, který budete striktně dodržovat. Zároveň byste se měli řídit tím, že si budete dopřávat lehčí večeři a největší jídlo naopak přesunete na snídani. Tato jednoduchá změna může mít dramatický dopad nejen na vaši hmotnost, ale i na vaše zdraví.