Proč je důležitá sebeláska a jak o ni pečovat?

Sebeláska a sebevědomí jsou klíčem k duševní pohodě a zdraví a dokážou nás držet daleko od depresí a úzkostí. Jak si sebelásku vybudovat a udržet?

Pro mnoho lidí je sebeláska určitým nedosažitelným luxusem, který by však v ideálním případě měl být být standardem Zatímco sebeláska a sebepřijetí se zdá být problémem spíše neambiciózních jedinců, je tomu často přesně naopak. Nedostatek těchto vlastností se v mnoha případech objevuje u lidí, kteří tvrdě pracují na tom, aby byli perfektní a dokonalí.

David (Vlasta Wild) a Petr (Chi Chi Tornado). Jedny z nejznámějších travesti umělkyň v Česku o tom, jak šíří osvětu o LGBT komunitě i v nejmenších městech a vesnicích10. 7. 2020

Vždy, když jsme na sebe přísní, sebekritičtí a krutí, jsme většinou poháněni touhou vyniknout a dělat věci správně. Uvnitř naší mysli se tak zrodí pronásledující vnitřní hlas, který nám neustále říká, jak bychom mohli věci dělat lépe a být lepšími. Spolu s tím se objevuje také stres a úzkost.

Perfekcionismus může škodit

Několik studií potvrdilo, že u příliš nadšených perfekcionistů se ve větší míře objevuje riziko nejrůznějších fyzických i duševních nemocí. Jedním z východisek by tak mohlo být právě zbavení se perfekcionismu a rozvoj sebevědomí a sebelásky, které mohou učinit náš život šťastnější a naplněnější.

Většina z nás žije v tom, že perfekcionismus je prospěšný. Koneckonců posedlost všeobecnou dokonalostí nás vede k dokonalé práci a skvělým výsledkům. V určité míře možná ano, ale nic by se nemělo přehánět. Mnoho odborníků tak přílišný perfekcionismus přirovnává k jiným škodlivým návykům, jako je kouření cigaret či pití alkoholu.

Kratší délka života, syndrom podrážděného střeva, fibromyalgie (chronická plošná bolest celého těla), poruchy příjmu potravy, deprese a sebevražedné tendence. To jsou jen některé z nepříznivých zdravotních účinků, které souvisejí s nadměrným perfekcionismem. Tito lidé jsou také více náchylní k depresím a úzkostem.

Jak se perfekcionismu zbavit?

Ze všeho nejdřív je nutné uvědomit si, že pro nás přílišný perfekcionismus není dobrý. Budeme-li si nadávat a hroutit se z každé malé chyby, úcta a láska k sobě samému se dostane na bod mrazu. Budete se cítit nespokojeni sami se sebou, a to přeci nechcete. Snaha být šťastný by měla být základním lidským cílem. 

Měli byste se vyhnout neustálému překonávání se. Pokud jste několik let v sobě kultivovali vnitřního tyrana, mohli jste si vybudovat jakýsi vnitřní reflex, který řeší každou maličkost a chybu, které se můžete dopustit, ačkoliv se často jedná o absurdní a směšnou věc.

Mužská antikoncepční pilulka je revolucí v ochraně před neplánovaným početím. Proč ji muži nechtějí?23. 5. 2020

Zapomeňte na falešné pravidlo, že sebevědomí je něco, co buď máte, nebo nemáte. Odborníci se shodují na tom, že vše se dá naučit. Stačí jen podobnou věc v sobě samém kultivovat a přestat si lámat hlavu zbytečnostmi, které pro náš život nejsou až tak důležité. Hledejte v sobě spíše kvality než všechno ostatní, v čem zase tak dobří nejste.

Zdroj: MedicalNews, iStock