Správné dýchání náš učiní šťastnější a zdravější. Dýchejte podle pravidel

Dýchání je přirozený tělesný pochod, který každého z nás provází nepřetržitě. Většina z nás se na dech nesoustředí, jelikož probíhá tak nějak automaticky. To však neznamená, že každý člověk umí dýchat správně.

Autor: Jan Witek / Zdroj: GQ, Pinterest, iStock / 3. 2. 2020

Málo z nás si dýchání jako takové uvědomuje, což může být chyba. Špatné dýchání neprospívá našemu tělu ani mysli. Technika dýchání je přitom velmi jednoducha a lze se ji naučit pomocí pár dechových cvičení.

19. 2. 2020VIDEO + FOTO: Bolívie a Peru s báglem na zádech

Dechová cvičení vás navíc během chvíle dokážou zkoncentrovat a zbavit stresu či strachu z blížící se krizové situace. Ne nadarmo se ve vypjatých situacích říká: „Pomalu a zhluboka se nadechni.“

Na pár minut se zastavte

V dnešním uspěchaném světě občas nemáme šanci se ani na chvíli zastavit. Chcete-li si však osvojit správné dýchání, bude to nutné. Můžete začít tím, že se nadechnete nosem a vydechnete ústy. Ocení to i vaše tělo, jelikož tímto způsobem můžete odfiltrovat případné bakterie a viry.

Při nádechu nosem se navíc vzduch ohřeje a zvlhčí, což je pro tělo příjemnější. Samotný dech by měl směřovat do bránice (brániční dýchání), která se s nádechem zvedá a s výdechem klesá. Takový relax byste měli provádět nejlépe každý den – na chvíli se zastavit, klidně si lehnout a zhluboka se nadechnout. Uvidíte, jak stoupne vaše energie a koncentrace.

Jak zjistíte, že dýcháte správně?

Zda vaše brániční dýchání probíhá správně, můžete zjistit pomocí jednoduchých technik. Vleže si položte jednu ruku na horní část břicha a druhou na hrudník. Dýcháte-li správně, hrudník by měl zůstat nehybný.

19. 3. 2020„Domácnosti plýtvají jídlem ze všeho nejvíc, my se tomu snažíme zabránit,“ říká Anna Strejcová, ředitelka organizace Zachraň jídlo

Správné dýchání je půl zdraví

Ačkoliv dechová cvičení vás mohou na chvíli zklidnit a dodat potřebnou energii, daleko důležitější je jejich dlouhodobý dopad. Dýchání ovlivňuje okysličení krve, činnost srdce, trávení, ale i obranyschopnost našeho imunitního systému. Správné dýchání však dokáže také zmírnit nemoci a bolesti, a to například u namáhaných svalů. Při důkladném „prodýchání“ se svaly nejen okysličí, ale i uvolní – a pak také méně bolí.