Ideál mužské krásy dnes dostává na frak. Jak se měnil v čase?
Můžeme říct, že v dřívějších dobách byl tlak na ideální vzhled ve velkém vyvíjen hlavně na ženy. Nejen v průběhu 20. století se však objevilo i několik ideálů mužské krásy. Za jejich proměnami stály mnohé světové události, mezi které patřily války, dostupnost potravin, ale i hollywoodské trháky, vzestup idolů, reklamní kampaně apod.
Ideál mužské krásy v jednotlivých obdobích
Zajímavý vývoj dokonalé mužské krásy dle jednotlivých období zmapoval průzkumník a grafik Nickolay Lamm. Ten vytvořil 3D modely „ideálních“ mužů různých historických období, které dokazují, že i mužská krása je velmi proměnlivá.
V 70. letech 19. století nejvíce frčeli plnoštíhlí muži, jelikož nadváha či obezita symbolizovaly status vyšší třídy. Bylo jasné, že takový muž netrpí nouzí. Třicátá léta 20. století zase patřila mužům, kteří si zakládali na své muskulatuře. Nicméně šlo o tělo spíše udržované, nepředstavujte si žádného přehnaného kulturistu.
Šedesátá léta 20. století přinesla další změnu. Když zmíníme jména jako John Lennon nebo Mick Jagger, asi není potřeba nic dalšího dodávat. Ideálem byl hubený muž s minimem svalů. Osmdesátá léta 20. století znamenala další strmý skok, tentokrát k jakýmsi “terminátorům”. V té době začaly být populární nejen posilovny, ale i steroidy. Muži jako Sylvester Stallone nebo Arnold Schwarzenegger byli v kurzu.
V devadesátkách se od přílišných svalů trochu ustoupilo a ideálem se stal muž, který je svalnatý a zároveň štíhlý. Zkrátka něco jako dnešní Brad Pitt či David Beckham.
Ideály v jednotlivých zemích
Dalším projektem, který vznikl v Británii a získal si pozornost po celém světě, bylo zmapování ideálů mužské krásy dle jednotlivých koutů světa. Zapojili se do něj grafici z různých zemí, kteří měli fotku průměrného muže upravit ve Photoshopu tak, aby reprezentovala ideál mužské krásy v dané zemi. V potaz se brala nejen postava, ale třeba i vlasy a barva pleti. Jak vypadá dokonalý muž v Austrálii, Rusku, Číně a dalších zemích? Stačí se podívat na všeříkající galerii.
Trend “body positivity” aneb Mějte rádi své tělo takové, jaké je
Dnes kolem sebe často vidíme trend „body positivity“ (pozitivní vnímání těla), který hovoří o tom, že člověk má být se sebou spokojený takový, jaký je, a není vždy nutné řídit se aktuálními trendy. Od toho se odvíjí i mnohé projekty známých fotografů a módních značek, které do světa vysílají kampaně, jež ukazují všechny možné stavby těla. Na fotkách tak nejsou jen „vysvalení“ modelové, ale i plnoštíhlí a hubení muži. Cílem je ukázat světu rozmanitost.
Můžeme tak říct, že ideál mužské krásy dnes dostává trochu na frak. Nejen dotčení muži se s tím rozhodli něco dělat a bojují spíše za to, aby se nesmyslné ideály mužské, ale i ženské krásy vůbec nebraly v potaz.
Jak by měl ideální muž vypadat dle vás? Napište nám do komentářů níže.