Binge drinking: problematické pití alkoholu, kterého se na Silvestra dopustíte i vy. Víte, co dělá s vaším tělem?

Pořádnou party pravděpodobně někdy zažil každý. Zejména v době před- a mezivánoční, kdy četnost podobných akcí rapidně roste. S blížícím se koncem roku je však třeba říci, že nárazová nadměrná konzumace alkoholu s naším tělem dokáže provést mnohem více než jen způsobit nevolnost, bolest hlavy či citlivost na světlo.

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: health.com, huffpost.com / 30. 12. 2019

Probuzení s kocovinou jsou obvykle hrozná. Intenzivní bolest hlavy doprovázená vlnami nevolnosti nezřídka vede k tomu, že se člověk zapřísáhne, že se alkoholu bude vyhýbat velkým obloukem (obvykle však toto rozhodnutí bere za své hned při další party…). Ale v těle se toho po nárazové konzumaci nadměrného množství alkoholu (klasicky označované jako binge  drinking) děje mnohem víc než naznačuje váš pocit „žaludku na vodě“. A možná si po stručné rekapitulaci všech průvodních efektů nějaký ten drink i na Silvestra odpustíte.

22. 1. 2020Mikolas Josef: Z umělecké školy ho vyhodili, přesto se stal uznávaným zpěvákem

V prvé řadě je třeba říci, že kocovina vlastně není způsobena samotným alkoholem, ale spíše vedlejšími produkty, jež souvisí se zpracováním alkoholu v těle. Při rozkladu všeho alkoholického totiž vzniká toxin acetaldehyd (ten je mimochodem karcinogenní a zároveň způsobuje některé docela bolestivé symptomy), na jehož vyplavení tělo intenzivně pracuje. Na plné obrátky makají také ledviny, proto člověk musí častěji na toaletu. Tím se však odvodňuje, což pro změnu vede k dehydrataci (ano, to je onen slavný „sušák v ústech“). Podtrženo sečteno, kocovina jsou vlastně příznaky dehydratace, která je výsledkem toho, jak se tělo snaží zbavit toxinů. Zkrátka však nepřijde ani žaludek. Jak lékaři upozorňují, alkohol dráždí žaludeční výstelku a zpomaluje vyprazdňování žaludku, což způsobuje nevolnost, zvracení a také žaludeční křeče.

Na frak ale dostává i lidská psychika. Studie již prokázaly, že u některých lidí může konzumace alkoholu vést ke zvýšeným úzkostem. Kromě toho nadměrné pití (a zde stále hovoříme o binge drinking, tedy nárazové konzumaci velkého množství alkoholu) také snižuje náladu, narušuje spánek a vyvolává následující den ráno příznaky na úrovni fyzické i psychické . A konečně – podle výzkumu z roku 2015 mnozí pijáci po vystřízlivění také cítí stud, vinu a rozpaky…

Pokud za sebou máte již nějaký ten propitý pátek či sobotu, možná na sobě také pozorujete, že klesá vaše tolerance alkoholu a zvyšuje se čas k regeneraci. I to je zcela přirozené. S přibývajícím věkem totiž klesá schopnost těla vypořádat se s většími dávkami alkoholu (zajímavé na tom je, že zatím nikdo přesně neví, proč tomu tak je). „Kocovina se zhoršuje s tím, jak stárneme, protože pokaždé, když pijeme, vyčerpáváme z našeho těla životně důležité zdroje, které pomáhají rozkládat a zpracovávat alkohol,“ tvrdí např. Christopher Roselle, odborník na buněčnou biologii. A podle Leigh Renwick, dietoložky z Vancouveru, v lidském těle spolu s věkem klesá koncentrace jaterních enzymů, což v důsledku zhoršuje nejen průběh kocoviny, ale i dobu jejího trvání.

22. 11. 2019Ženy vlevo, muži vpravo: proč se umístění knoflíků na dámském a pánském oblečení liší?

Jak kocovinu eliminovat?

Pokud se alkoholu nedokážete zcela vzdát, v prvé řadě sledujte, co a v jakém množství pijete. Rozhodně platí, že čím méně budete alkohol míchat, tím lépe. Držte se také „jedné barvy“. „Vyvarujte se především tmavších alkoholických nápojů, a to včetně whiskey a červených vín. Lehčí nápoje, jako je gin a vodka, obsahují méně alkoholových složek, jako jsou kongenery a metabolity metanolu, které mají tendenci příznaky kocoviny zhoršovat,“ tvrdí Lantie Jorandby z centra pro závislé. Stejně tak se vyplatí vyhýbat se sladkým nápojům a koktejlům, které mohou zatočit s hladinami cukru v krvi a také dráždit žaludek.

Protože zásadní roli v případě kocoviny hraje také dehydratace, základem úspěchu je i dostatečná konzumace vody během alkoholového popíjení. Ideálně po každé dávce alkoholu tělu dopřejte sklenici vody. Tělo i hlava vám záhy poděkují…A kromě pití nezapomínejte ani jíst – ideálně potraviny bohaté na bílkoviny, tuky a sacharidy.

Přesto jste se probudili s kocovinou? V tom případě si hlavně nedávejte „panáka na spravení“…