Kávová dieta – nový fenomén, který láká na rychle shozená kila

O účincích kávy na lidský organismus se již vědci přou nějaký ten pátek. Teorií o škodlivosti i prospěšnosti tohoto populárního „životabudiče“ tak existuje nespočet. Poměrně novou myšlenkou však je tzv. „kávová dieta“. Skutečně je ale možné pomocí konzumace kávy shodit nadbytečná kila?

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: healthline.com, menshealth.com / 10. 9. 2019

Populární dietní plán…

Kávová dieta je poměrně nový dietní plán, který ovšem rychle získává na popularitě. Zahrnuje povinnou konzumaci několika šálků kávy denně, zároveň je však třeba také omezit denní příjem kalorií (takže na dort ke kávě rovnou zapomeňte). Jak konkrétně tedy kávová dieta vypadá a jaké jsou její klady a zápory?

Kávovou dietu zpopularizovala kniha s názvem The Coffee Lover´s Diet z pera doktora Roba Arnota. Ten v ní tvrdí, že pití kávy několikrát denně zvyšuje v těle metabolické funkce, vede k vyššímu spalování tuku, blokuje vstřebávání kalorií a také snižuje chuť k jídlu. Inspiraci dr. Arnot čerpal ze zkušeností obyvatelstva malého řeckého ostrova Ikaria, který obývá rozsáhlá populace zdravých starších lidí. Arnot po realizovaném výzkumu v této oblasti dospěl k závěru, že zdraví a dlouhověkost těchto Řeků jsou výsledkem vysoké konzumace kávy bohaté na antioxidanty.

28. 5. 2019Z manželství těží pouze muži – jsou zdravější a žijí déle. Ženy si sňatkem a dětmi "ničí život"

Jak to funguje?

Kávový dietní plán zahrnuje pití minimálně 3 šálků lehce pražené (tj. světle hnědá zrna) kávy denně (720 ml). Je důležité vybírat skutečně kávu lehce praženou, jelikož je bohatší na polyfenolické antioxidanty. Sám dr. Arnot pak klade zvláštní důraz na typ kávy i způsob, jakým je připravována. Doporučuje kupovat celá zrna, doma si je mlít a kávu připravovat za užití filtrované vody. Důležité je také dodat, že nezáleží na tom, zda káva obsahuje kofein, nebo nikoliv – vypít jí navíc můžete, kolik je vám libo (platí pouze minimální hranice tří šálků). Zapomeňte ale na smetanu/mléko a cukr.

Kromě konzumace kávy pak dr. Arnot doporučuje nahradit jedno jídlo denně za doma připravený koktejl bohatý na vlákninu. Stejně tak by se v jídelníčku měly objevovat luštěniny, zelenina, ovoce a naopak je třeba omezit příjem tuků a také potravin, jako je mražené jídlo nebo rozličně předpřipravené svačiny apod. Ideálně by pak člověk na „kávové dietě“ neměl denně zkonzumovat více jak 1 500 kalorií denně (což je ovšem pravděpodobně méně, než běžný člověk skutečně zkonzumuje).

Fakta, fakta, fakta

Pravdou je, že káva je skutečně bohatá na antioxidanty – polyfenoly, které mají mnohé prokazatelné zdravotní benefity – eliminují v těle záněty a také poškození volnými radikály. Zároveň káva opravdu může snižovat chuť k jídlu (zejména pokud ji vypijete právě bezprostředně před jídlem) a také „nastartovat“ metabolismus.

24. 5. 2019Eurovolby jsou tu. Proti tradičním stranám bojují recesisté. Zaboduje "expertka na šimering", youtuberka Sejroška?

Druhá strana mince

Ačkoliv určité benefity konzumace kávy na redukci hmotnosti jsou nepopiratelné, kávová dieta má i své stinné stránky. V prvé řadě – ačkoliv lze pít i kávu bez kofeinu, většina lidí preferuje variantu kofeinovou. Pak ovšem hrozí nadměrný příjem kofeinu, který tělu zrovna nesvědčí (způsobuje např. vysoký krevní tlak).

Jelikož je káva diuretikum, je jasné, že tato skutečnost se projeví zvýšenou četností návštěv toalety, vedle toho hrozí, že z těla budou takto vylučovány důležité elektrolyty, a to včetně draslíku. To, že nadměrná konzumace kávy ovlivňuje nespavost, snad ani není třeba zdůrazňovat.

Ačkoliv kávová dieta má prokazatelně na snížení hmotnosti vliv, výsledky mají spíše krátkodobý charakter – snížení příjmu kalorií tak může vést k tomu, že tělo se situaci přizpůsobí a metabolismus zpomalí. Obvykle se navíc na shozených kilech dostaví jo-jo efekt. Podle odborníků je tak dlouhodobé držení kávové diety spíše škodlivé (ačkoliv lidé ji obvykle drží po dobu 5 – 7 týdnů). A s ohledem na to, že zatím byly doloženy pouze výsledky krátkodobého charakteru a neexistuje žádný výzkum, který by prokázal bezpečnost kávové diety v dlouhodobějším horizontu, bude lepší, když si kávu dopřejete jen v dobu i množství, na které jste zvyklí.