Vědci zřejmě objevili vakcínu proti stresu. Odpověď na mnoho psychických problémů našli v přírodě

Dát si nějaký prášek a být i v náročné situaci zcela v klidu, aniž byste ale zároveň šli šejdrem a museli překračovat růžové slony jako po požití omamných látek? Brzy nemusí jít jen o utopii.

Autor: Nikol Šubrtová / Zdroj: FOTO: Picryl, Pexels, Flickr, Pxhere / 23. 6. 2019

Stres je v dnešní době v lidské společnosti čím dál větší téma. Ve společnosti psů to téma nikdy moc nebylo. Člověk ale bohužel stresovou reakci v dnešní době nedobrovolně nadužívá a místo toho, aby stres prožíval jen tehdy, kdy to z evolučního hlediska dávalo smysl, tedy v době akutního ohrožení života, jej zažívá na denní bázi kvůli v podstatě malicherným věcem.

14. 5. 2019Queenstown – hlavní město adrenalinu na Novém Zélandu

Když se zamyslíte nad tím, že život může ve vteřině skončit, je opravdu kromě zajištění základních potřeb a zdraví sebe a své rodiny vše malicherné. Ale takto to nedokážeme vnímat a trápíme se denně věcmi, jako jsou uzávěrky úkolů v práci, při jejichž nesplnění by se život nezbořil, tím, kdo všechno nás naštval a něco po nás chce, či prostě i pouze tím, co všechno nás ten den zase čeká.

Půdní bakterie jako odpověď na stres

Proto vědci pro moderního člověka, který je v rychlé době vystaven desítkám až stovkám drobných stresorů denně, hledají nějakou pomoc a zdá se, že jsou zase o krok blíž.

Pokrok lidstva si zase vyžírají nebohé myši, na kterých byl podniknut experiment, jenž naznačuje možné řešení, a to v podobě půdní bakterie Mycobacterium vaccae.

Výzkumný tým vedený profesorem Univerzity v Coloradu Christopherem Lowrym již v roce 2018 vpravil během tehdejší studie do myší právě tuto bakterii dříve, než je pak vystavil stresujícím podnětům a událostem.

3. 7. 2019„Blogeři a influenceři jsou nedůvěryhodní a jejich rady vás mohou i zabít,“ tvrdí nová studie

V krátkodobém horizontu tato „vakcína“ zabránila vzniku projevů, které by u myší odpovídaly posttraumatické stresové poruše, a později také snížila celkové stresové reakce.

Ztráta kontaktu s přírodou může stát za mnoha duševními poruchami

Aktuálně byla zveřejněna nová Lowryho studie. Nyní vědci identifikovali tuk v bakterii s protizánětlivými účinky, který prý může být odpovědný za popsané účinky. Tým také mastnou kyselinu izoloval a chemicky syntetizoval, což vědcům umožnilo zjistit, jak interaguje s imunitními buňkami.

Bakterie z půdy může být řešením pro zvládání lidského stresu

„Tou ústřední myšlenkou v podstatě je, že jak se lidé přestěhovali do měst z vesnic a farem a přestali být zemědělci, lovci a sběrači, ztratili tím kontakt s organizmy, které sloužily k regulaci našeho imunitního systému a potlačení nežádoucích zánětů. To nás přivedlo k vyššímu riziku zánětlivých onemocnění a psychiatrických poruch souvisejících se stresem,“ vysvětlil pro CU Boulder Today Lowry, jak ztráta kontaktu člověka s půdou a přírodou může stát za mnoha našimi potížemi.

Nicméně „půdní vakcína“ nebude rozhodně k dostání zítra či příští rok. Lowry dostupnost vakcíny pro list Denver Post odhaduje na období za deset až patnáct let.