Vědci našli cestu k „léčbě“ celulitidy. Je překvapivě snadná a pomůže jak ženám, tak i mužům

Vědci našli cestu k „léčbě“ celulitidy. Je překvapivě snadná a pomůže jak ženám, tak i mužům

O celulitidě, nezřídka označované také jako „pomerančová kůže“, pravděpodobně slyšel každý. Ačkoliv obvykle je tento problém spojován s ženami (celulitidou trpí až 90 % ženské populace), může postihnout i muže. I když platí, že efektivně „léčit“ celulitidu bez invazivních zákroků nelze, vědci nyní přišli s konceptem, jak s pomerančovou kůží zatočit. Bez speciálních krémů i operací.
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
20. 6. 2019

Za vše mohou fascie

Fascie, tedy pojivové tkáně, tvoří určitý „obal“ svalů i svalových vláken a zároveň nedílně ovlivňují formování těla a jeho finální tvar. V momentě, kdy fascie nemají dostatek podnětů, způsobují nízký průtok krve a také nervovou kompresi. V důsledku se pak z těla hůře vyplavují toxiny, tvoří se záněty a zpomaluje proudění lymfy.  Celulitido, vítej.

„Fascie jsou svislé pásy pojivové tkáně, které jsou spojeny se spodní vrstvou kůže. Když se v této tkáni začne ukládat tuk, ukládá se do určitých nepohyblivých tuhých ´kapes´, které se začnou krabatit – právě tak vzniká celulitida,“ popisu plastický chirurg Manish Shah. A proto by se lidé, kteří se s celulitidou potýkají, měli zaměřit právě na fascie – resp. jejich masáž.

<Path> Nechtěný sex a znásilnění v éře Me Too: „Když jsi gay, tak se to prostě stává,“ shrnuje výzkum zkušenosti gayůZdroj: The Journal of Sex Research Volume 58, 2021 - Issue 9, Instagram metoomvmt

Masíruji, masíruješ, masírujeme

Zatímco kvůli celulitidě mnoho lidí nakoupilo rozličné zázračné krémy, odborníci se shodují, že podobné „kosmetické“ řešení je značně neefektivní a hraničí s vyhozenými penězi. Jedinou variantou s jasnými výsledky tak doposud bylo řešení chirurgické. Nyní však vědci publikovali výsledky studie zachycující vliv fasciální masáže na celulitidu. A výsledky jsou to nadmíru zajímavé a pozitivní!

Ačkoliv s názory, že na celulitidu pomáhají pravidelné masáže, se je samozřejmě možné setkat poměrně často, poprvé účinnost použití osobního masážního přístroje zaměřujícího se na „rozmasírování“ zatuhlých fascií potvrdila i vědecká studie. Ta navíc naznačila, že právě tento způsob je dostupnou a praktickou alternativou k drahým (a stejně neúčinným) krémům či invazivním operacím.

<Path> Nemůžete najít lásku? Heterosexuální muži, ženy, gayové a lesby mají odlišné preference a potřeby. Víte jaké?Zdroj: dandmresearch.com.au, micheleomara.com, OpenAI ChatGPT, Veloso, V. , Brito, R. & Câmara, C. (2014). Comparison of Partner Choice between Lesbians and Heterosexual Women. Psychology, 5, 134-141. doi: 10.4236/psych.2014.52021., Valentova JV, Stulp G, Třebický V, Havlíček J (2014) Preferred and Actual Relative Height among Homosexual Male Partners Vary with Preferred Dominance and Sex Role. PLoS ONE 9(1): e86534. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0086534

Co na to lékaři?

O celulitidě byly již popsány stohy papíru. Obvykle platí, že jí v různé míře trpí většina populace žen, které postihuje nejvíce na zadku, bocích a stehnech. Je však třeba dodat, že celulitida se nevyhýbá ani mužům – ačkoliv v mužské populaci není s ohledem na odlišnou strukturu jejich pojivových tkání tak běžná. Vznik celulitidy ovlivňují faktory hormonální, genetické, ale i aspekty pojící se k životnímu stylu. I proto skutečně nelze hovořit o tom, že by na celulitidu existoval univerzální magický lék. Fasciální masáže se ale zdají být dobrým způsobem, jak pomerančovou kůži alespoň minimalizovat.

„Pokud použijete nástroj s odpovídajícím tlakem a náležitě danou oblast promažete, v podstatě sevřete kůži, natáhnete ji a rozpohybujete fascie pod ní, které jsou za celulitidu zodpovědné. Díky tomu účinně celulitidu omezíte,“ tvrdí plastický chirurg Swet Chaudari, jeden z autorů studie, která zkoumala nakolik může užití konkrétího masážního nástroje působit právě na eliminaci celulitidy.

Podle další lékařky Rachel Nazarian jsou pak masážní techniky k omezení celulitidy poměrně známé – již v 50. letech se tak v této souvislosti hovořilo o „natřásání tuku“. „Masáže podporují lymfatický i krevní oběh. A jelikož i problémy s prouděním lymfy jsou spojovány se vznikem celulitidy, provedení masáže může vyřešit oboje,“ tvrdí. Kromě toho může klasická manuální masáž pomoci také v produkci kolagenu – a vést ke zpevnění kůže.

Pokud vás tedy celulitida trápí, vsaďte na masáž. Ačkoliv zmiňovaná studie byla provedena na nevelkém vzorku, její pozitivní výsledky minimálně poslouží k otevření tématu na vědecké půdě. A třeba i na tuto neškodnou, ale vizuálně nežádoucí „chorobu“ odborníci najdou brzy „lék“.

Zdroj: huffpost.com, health.com

Některé mučicí nástroje se dochovaly dodnes

Hrozivé sexuální mučení praktikované v minulosti se týkalo především žen a gayů. Jak si naši předci představovali správné „tresty“?

Je-li čištění intenzivní, může pastu i nahradit

Je zubní pasta pro zdraví chrupu nezbytná? Podle odborníků ne – a vznikla jen kvůli zisku výrobců. Zdravé zuby lze zajistit i jinak

Mít v 90 letech svůj první veřejný coming není jednoduché, ale Kenneth Felts svůj strach překonal a změnil tím zbytek svého života

V 90 letech se rozhodl pro veřejný coming out a změnil tím zbytek svého života. Příběh Kennetha Feltse inspiruje tisíce lidí po celém světě

Pokud se budou pozitivní výsledky klinických testů opakovat, mohou se muži těšit na své „antikoncepční Eldorádo“

Zapomeňte na kondomy či vasektomii, vědci přichází s revolučním řešením. Antikoncepční gel pro muže se na trh dostane za pár let

Vzhledem k tomu, že výstup na horu i pohyb v jejím okolí je je zakázán, moc fotek odtamtud neexistuje

Poznejte Gangkhar Puensum, nejvyšší nezdolanou horu na světě, na kterou již 30 let platí zákaz vstupu

Je tohle podoba domů budoucnosti?
LIVING

Změna klimatu žádá změnu bydlení. Plovoucí domy, které odolají záplavám i tajfunu, již slouží jako inspirace architektů napříč světem

Krása Dolomit láká na idylickou glamsport dovolenou
LUXURY TRAVEL

Nový trend „glamsport“ láká na spojení aktivní dovolené s luxusem. Vyzkoušet jej můžete třeba s kolem v italských Dolomitech

Emerald Kaia se vydá na první plavbu v dubnu 2026
LUXURY TRAVEL

Nahlédněte za oponu luxusního cestování. Jak probíhá plavba jednou z nejexkluzivnějších jachet současnosti?

V rámci festivalu se představí i španělská primabalerína Cristina Aguilera

Co má společného Morava s iberoamerickou kulturou? Víc, než byste mysleli. Dokazuje to již 21. ročník festivalu Ibérica!