Vědci našli cestu k „léčbě“ celulitidy. Je překvapivě snadná a pomůže jak ženám, tak i mužům

O celulitidě, nezřídka označované také jako „pomerančová kůže“, pravděpodobně slyšel každý. Ačkoliv obvykle je tento problém spojován s ženami (celulitidou trpí až 90 % ženské populace), může postihnout i muže. I když platí, že efektivně „léčit“ celulitidu bez invazivních zákroků nelze, vědci nyní přišli s konceptem, jak s pomerančovou kůží zatočit. Bez speciálních krémů i operací.

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: huffpost.com, health.com / 20. 6. 2019

Za vše mohou fascie

Fascie, tedy pojivové tkáně, tvoří určitý „obal“ svalů i svalových vláken a zároveň nedílně ovlivňují formování těla a jeho finální tvar. V momentě, kdy fascie nemají dostatek podnětů, způsobují nízký průtok krve a také nervovou kompresi. V důsledku se pak z těla hůře vyplavují toxiny, tvoří se záněty a zpomaluje proudění lymfy.  Celulitido, vítej.

„Fascie jsou svislé pásy pojivové tkáně, které jsou spojeny se spodní vrstvou kůže. Když se v této tkáni začne ukládat tuk, ukládá se do určitých nepohyblivých tuhých ´kapes´, které se začnou krabatit – právě tak vzniká celulitida,“ popisu plastický chirurg Manish Shah. A proto by se lidé, kteří se s celulitidou potýkají, měli zaměřit právě na fascie – resp. jejich masáž.

6. 6. 2019Nový a velmi podivný trend ve světě moderního seznamování a randění: Tindstagramming

Masíruji, masíruješ, masírujeme

Zatímco kvůli celulitidě mnoho lidí nakoupilo rozličné zázračné krémy, odborníci se shodují, že podobné „kosmetické“ řešení je značně neefektivní a hraničí s vyhozenými penězi. Jedinou variantou s jasnými výsledky tak doposud bylo řešení chirurgické. Nyní však vědci publikovali výsledky studie zachycující vliv fasciální masáže na celulitidu. A výsledky jsou to nadmíru zajímavé a pozitivní!

Ačkoliv s názory, že na celulitidu pomáhají pravidelné masáže, se je samozřejmě možné setkat poměrně často, poprvé účinnost použití osobního masážního přístroje zaměřujícího se na „rozmasírování“ zatuhlých fascií potvrdila i vědecká studie. Ta navíc naznačila, že právě tento způsob je dostupnou a praktickou alternativou k drahým (a stejně neúčinným) krémům či invazivním operacím.

9. 7. 2019Mistry impulzivních nákupů jsou muži, utratí při nich víc peněz než ženy. Jak se nákupního zlozvyku zbavit?

Co na to lékaři?

O celulitidě byly již popsány stohy papíru. Obvykle platí, že jí v různé míře trpí většina populace žen, které postihuje nejvíce na zadku, bocích a stehnech. Je však třeba dodat, že celulitida se nevyhýbá ani mužům – ačkoliv v mužské populaci není s ohledem na odlišnou strukturu jejich pojivových tkání tak běžná. Vznik celulitidy ovlivňují faktory hormonální, genetické, ale i aspekty pojící se k životnímu stylu. I proto skutečně nelze hovořit o tom, že by na celulitidu existoval univerzální magický lék. Fasciální masáže se ale zdají být dobrým způsobem, jak pomerančovou kůži alespoň minimalizovat.

„Pokud použijete nástroj s odpovídajícím tlakem a náležitě danou oblast promažete, v podstatě sevřete kůži, natáhnete ji a rozpohybujete fascie pod ní, které jsou za celulitidu zodpovědné. Díky tomu účinně celulitidu omezíte,“ tvrdí plastický chirurg Swet Chaudari, jeden z autorů studie, která zkoumala nakolik může užití konkrétího masážního nástroje působit právě na eliminaci celulitidy.

Podle další lékařky Rachel Nazarian jsou pak masážní techniky k omezení celulitidy poměrně známé – již v 50. letech se tak v této souvislosti hovořilo o „natřásání tuku“. „Masáže podporují lymfatický i krevní oběh. A jelikož i problémy s prouděním lymfy jsou spojovány se vznikem celulitidy, provedení masáže může vyřešit oboje,“ tvrdí. Kromě toho může klasická manuální masáž pomoci také v produkci kolagenu – a vést ke zpevnění kůže.

Pokud vás tedy celulitida trápí, vsaďte na masáž. Ačkoliv zmiňovaná studie byla provedena na nevelkém vzorku, její pozitivní výsledky minimálně poslouží k otevření tématu na vědecké půdě. A třeba i na tuto neškodnou, ale vizuálně nežádoucí „chorobu“ odborníci najdou brzy „lék“.