Jak přežít léto bez dehydratace? Poslechněte své tělo! Pomůže vám i meloun

Letní vedra se už přihlásila v plné síle. Stačí chvíle na slunci, v rozpálených ulicích či neklimatizované hromadné dopravě a člověk má pocit, že vypotil přibližně objem menšího rybníku. V takových chvílích je tělu potřeba dodávat tekutiny. Správná hydratace zase není taková věda. Podívejte se, jak na ni.

Autor: Petr Opršal / Zdroj: Men's Health, Epicurious, Lidovky / 13. 6. 2019

V úvodu předesíláme, že neexistuje jednotná míra, kolik vody byste měli denně pít. Stejně jako každé auto má trochu jinou spotřebu za různých podmínek, i vy byste měli pití přizpůsobit svému tělu a námaze, kterou vykonáváte. Pro začátek ale není špatné držet se babských rad, které doporučují osm přibližně čtvrtlitrových skleniček vody denně. Toto množství si pak můžete upravit tak, aby pokrylo potřeby vašeho těla.

23. 9. 2019Vězení za mimomanželský sex, homosexualitu i potrat – nová indonéská realita 21. století ve jménu islámu

Další pravidlo říká: Pokud máte žízeň, pijte. Co jiného by vám vaše tělo signalizovalo než to, že mu dochází životodárná tekutina? Většině lidí ke zdravé hydrataci stačí prostě a jednoduše to, když v duchu starého reklamního sloganu „následují svou žízeň“.

Mimochodem, i na jiném babském moudru něco je. Leckterá hospoda Na růžku má na zdi omšelý nápis o tom, že „Hlad je převlečená žízeň.“ Pivo je sice tekutý chléb národa, ale samo o sobě na hydrataci není zrovna ideální (pokud nepijete nealkoholické či nějakou „sklářskou osmičku“). Zato však platí, že pokud máte hlad, je to správný čas také se napít.

Dietoložka Amanda Lemein říká: „Moji klienti mají tu zkušenost, že pokud se poctivě starají o hydrataci, většinou přes den snědí méně, zejména pak svačinek mezi jídly“.

Lidé si prý často pletou způsoby, jakými jim dává tělo najevo, jestli má hlad, či žízeň. V neposlední řadě, pokud jste někdy viděli třeba reality show Kdo přežije, či jiný pořad o přežití v nelítostných podmínkách, víte, že i tělo jde ošálit většími přísuny vody tak, aby nemělo hlad. Ne, že by to ale bylo v dlouhodobém měřítku zdravé…

Dobrý nápad je také všímat si barvy moči. Asi každý ví, že není dobré, když z vás jde „pomerančový džus“, což se nejčastěji stává po prohýřené noci. Ale na druhou stranu, není vždy nutné obávat se tmavší barvy. Zdravá moč dobře hydratovaného člověka bývá slabě žlutá, ale ne vždy. Záleží také na jídelníčku a denní době. Co s močí dělá třeba červená řepa, to jistě víte, ovšem i některé vitamínové přípravky ji barví na sytější žlutou barvu. V neposlední řadě, ranní moč je téměř vždy tmavší než ta večerní.

Čím se hydratovat? Ideální jsou neslazené nealkoholické nápoje bez kofeinu. Komu nevyhovuje celý den pít jen samotnou vodu, ten si může chuťové buňky povzbudit ředěným džusem. Při sportu také přijdou vhod iontové nápoje s elektrolyty a minerály, které ze sebe při sportovním výkonu vypotíte. Některé, které koupíte v obchodě, ale bývají příliš sladké, pozor na to. Od věci není ani pití kokosové vody a konzumace melounu, který je vlastně z větší části tvořen právě vodou.

18. 10. 2019Maďarské úřady pokutují Coca-Colu. Důvodem je „morálně škodlivá“ reklama s páry stejného pohlaví

Mimochodem, po internetu také kolují články o tom, že pitný režim, jak ho dnes známe, je podvrh. Nejznámějším jménem, které se k této teorii hlásí, je plastický chirurg celebrit Jan Měšťák. Podle něj konzumace dvou litrů vody denně může vést až k otokům mozku a smrti. Jenomže jeho názor vyvrací třeba fyziolog Mikuláš Franěk v rozhovoru pro server Lidovky. Ten připouští, že k otoku mozku z nadměrné hydratace může dojít, ovšem člověk by musel konzumovat denně vody kolem deseti litrů. A zejména Měšťákův názor o tom, že bychom neměli pít ani při sportu, považuje za opravdu nebezpečný. „Nedostatek tekutin při zvýšené fyzické zátěži může například snížit krevní tlak, což jedince ohrozí více než hyponatremie (stav při nadměrném pití vody, kterým Měšťák vyhrožuje, pozn. redakce)“, řekl dr. Franěk.