„Běžní muži“ nejsou jako z reklamy, kvůli vzhledu ale cítí stud a znechucení. Nyní bojují za „normální těla“

„Běžní muži“ nejsou jako z reklamy, kvůli vzhledu ale cítí stud a znechucení. Nyní bojují za „normální těla“

Při budování představy o tom, jak má vypadat „ideální muž“ (či žena), mnozí svou pozornost obrací k médiím. Ta však nezřídka v podobě graficky upravených fotek servírují zcela nerealistický obraz mužství a ženství, na nějž drtivá většina lidí nemá ani s usilovnou dřinou šanci dosáhnout. Nejprve se vzepřely ženy, nyní je následují i muži. I oni již pracují s tzv. „body positivity“ a bojují za „běžná mužská těla“…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
10. 6. 2019

Většina mediálních kampaní, které cílily na přijetí sebe sama a vlastního těla takového, jaké je, byla doposud určena ženám. Svého druhu „průkopníkem“ této praxe byla společnost Dove, která začala pracovat s „reálnou krásou“. Postupně se však přidaly i další společnosti, třeba Asos a Missguided, které se otevřeně postavily také proti praxi grafických úprav těl modelek. Jen muži stále zůstávali stranou a donekonečna byli vystaveni ideálu „mužného fešáka“ s všudypřítomným six-packem. Proto nyní pod názvem Manual vznikla kampaň, která se tuto představu rozhodla rozmetat na kousky…

<Path> Muži psychicky trpí ztrátou vlasů. Jejich problémy prý vyřeší novinka – vlasové wellnessZdroj: askmen.com, nytimes.com

Žádný běžný muž není „Gillette model“

Jak uvádí výzkum realizovaný právě v rámci kampaně Manual, více než tři čtvrtiny mužů (78 %) nevěří tomu, že by kterýkoliv z jejich mužských přátel vypadal jako typický „Gillette model“ – měl vypracované opálené tělo a podobal se bájnému Adonisovi. Jeden z představitelů nové kampaně, plus-size model Ben Whittaker, pak přímo uvedl, že dříve rozhodně nebyl tak sebevědomý, jako je dnes.

„Byl jsem vystaven všem obrazům mužů s vytesanými pevnými svaly, z médií jsem cítil obrovský tlak zejména v době dospívání,“ prohlásil. „Spousta mých kamarádů byla menší než já, byl jsem z toho zničený a sám sebe se ptal, jestli bych chtěl být jako oni. Ale ono neexistuje nic takového jako dokonalé tělo, všechna těla jsou svým vlastním způsobem jedinečná,“ doplnil. A tak v kampani nechybí např. ani Bashir Aziz, který trpí onemocněním kůže – vitiligem, nebo transaktivista Kenny Ethan-Jones.

Tělo, vlasy – samé tlaky!

Je však třeba dodat, že mediální masáž rozhodně neklade na muže nereálné „nároky“ jen v souvislosti s jejich těly. Dalším problémem, s nímž se mnozí muži potýkají, je totiž ztráta vlasů. Ta může v mnoha případech znamenat radikální pokles sebevědomí.

O tom, jak moc jsou vlasy pro muže důležité, pak svědčí i stále narůstající varianty jejich „obnovy“ – ať prostřednictvím rozličných doplňků stravy, aplikací různých příčesků či přímo podstoupením transplantace. „Když jsem začal přicházet o vlasy, bylo mi 21. Zkoušel jsem to zakrýt mnoha výrobky. Nakonec jsem zbytky vlasů prostě oholil,“ popisuje svůj způsob boje se sebepřijetím Whittaker.

Cílem kampaně tak je iniciovat diskusi o rozmanitosti těl a vzhledu a také vyzvat všechny, kdo ve svých reklamách používají mužské modely, aby své kampaně učinili pestřejšími. „Pokud se zaměříte na muže v reklamách, musíte nutně dospět k závěru, že všichni muži na světě mají six-pack, perfektní strniště a také permanentně bronzovou pokožku. Je to všechno naprosto nereálné a tyto reklamy neodráží to, jak skutečná maskulinita vypadá,“ uvádí pak spoluzakladatel platformy Manual, George Pallis. Ten zároveň upozorňuje i na neradostné statistiky nadace Mental Health Foundation, dle nichž se každý osmý muž kvůli svému tělu dokonce potýká s myšlenkami na sebevraždu…

<Path> Dlouhé vlasy byly v historii znakem mužnosti a síly. Co se tak zásadního změnilo, že si je muži začali zkracovat?Zdroj: Autor, manbunsandmanes.com

Stud, nespokojenost a deprese

Platforma Manual se tak snaží apelovat na firmy, aby přestaly užívat vizuální stereotypy pro prodej tak základního zboží, jako jsou např. parfémy či spodní prádlo. Ostatně, není to ani ku jejich prospěchu, jak totiž naznačila studie odborníků realizovaná pod reklamní agenturou BBD Perfect Storm, až 69 % mužů nemá pocit, že by jednotlivé značky skutečně reprezentovaly, kým se oni cítí být. Kampaň Manual tak zároveň reaguje také na výzkum, který doložil, jak negativně mohou představy o našem těle ovlivnit také duševní zdraví.

Kromě toho, že podle již výše zmiňované studie nadace Mental Health Foundation, které se zúčastnilo 4 505 mužů, každý osmý uvažoval kvůli svému tělesnému obrazu o sebevraždě, třetina respondentů uvedla, že kvůli svému tělu pociťuje úzkost (34 %) nebo dokonce deprese (35 %). Dvacet procent daného vzorku se za své tělo stydělo a 19 % pak bylo svým tělem „znechuceno“… A právě tomu se Manual snaží učinit přítrž a zahltit mediální prostor „běžnými muži“. Snad brzy dorazí i k nám…

Zdroj: independent.co.uk, huffingtonpost.com, metro.co.uk

Populární
články

Spekulace, jestli Musk nevybírá embrya tak, aby mezi jeho dětmi převládali chlapci, se v médiích objevily už v roce 2022
LIDÉ

Platí si Elon Musk speciální IVF, aby měl hlavně syny? Muskova „mrtvá“ trans dcera tvrdí, že si pohlaví jejího embrya „koupil jako zboží“

Autor: Veronika Košťálková
Růžově trojúhelníky jsou zpět...
AKTUALITY

Komentář Filipa Titlbacha: Tleskáte-li Trumpovi (s růžovým trojúhelníkem), tleskáte taky jednomu z nejděsivějších utrpení v dějinách lidstva

Autor: Filip Titlbach
Queer Ball 2025 Underworld
LIDÉ

FOTOREPORT: Zdeněk Hřib, trans aktivistka Lenka Králová a další známé tváře zářily na duhovém plese Queer Ball 2025, který v Praze moderoval Vladimír Polívka

Autor: Redakce LUI
Prezidentský pár na únorovém plesu guvernátora zaujal sladěnými obleky. Melania v outfitu nezapře inspiraci pánskou módou
LIDÉ

⁠První dáma Melania je nově „posedlá“ maskulinní módou. Co to znamená pro Trumpovu administrativu?

Autor: Veronika Košťálková
Internet praská ve švech pod náporem informační laviny, kterou denně tvoří miliardy vstupů od lidí po celé planetě. Bohužel, podstatná část těchto informací má za cíl nastolení jiného státního režimu
LIDÉ

Jak rozvrátit společnost bez jediného výstřelu? Bývalý agent KGB tento proces popsal už v roce 1984. Nic hezkého nás (asi) nečeká

Autor: Michal Černý
„Cítil jsem, že můžu být v ohrožení,“ vypráví o své druhé ztrátě nevinnosti Jarek. „Pokud na vás někdo tlačí, nemyslí to dobře,“ dodává
LIDÉ

„Cítil jsem, že můžu být v ohrožení,“ vypráví o své druhé ztrátě nevinnosti Jarek. „Pokud na vás někdo tlačí, nemyslí to dobře,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
TikTok i další sociální sítě nabízejí kvanta online testů k „sebediagnostikování“ autismu i ADHD. Podle studií ale mnohé obsahují zavádějící informace
TĚLO & MYSL

⁠Denní snění i společenská „nešikovnost“. Také už vám internet diagnostikoval ADHD nebo autismus?

Autor: Veronika Košťálková
Vystoupení Elona Muska na Trumpově inauguraci inspirovalo jeho odpůrce nejen ke vzniku spousty memů, ale i k londýnské outdoorové antikampani
AKTUALITY

Tesla jako „svastikára“, co vás dopraví do roku 1939. Londýn zaplavila kampaň proti Muskovi, podle autorů „všichni nesnáší Elona“

Autor: Veronika Košťálková
Letoun se svojí posádkou, hlavní pilot Paul Tibbetts se nachází přesně uprostřed
AKTUALITY

Trumpův boj proti queer lidem dotažen do absurdna: Armáda z archivů smazala fotky významného letounu Enola Gay

Autor: Michal Černý
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop