Průlom v hubnutí a prevenci obezity: Kalorie z některých konkrétních potravin vadí více než jiné

Samozřejmě kalorie nadále roli v hubnutí a udržení váhy i zdraví hrají. Pokud prostě přijmete za den mnohem více energie, než vydáte, tak přiberete. Vše je ale trochu jinak, než se většinově předpokládá.

Autor: Nikol Šubrtová / Zdroj: FOTO: Shutterstock, Instagram / 19. 5. 2019

Čeká nás celkem hezké období v roce, kdy budeme moci dlouho do večera být venku, kdy většina z nás vymění zírání do monitoru, kopírky, strhaných tváří kolegů a hrnku s nedostatečně silnou kávou za zasněné pohledy do dáli na dovolené a kdy i u dospělých bude zase chvíli přípustné dávat si do pití paraplíčko.

11. 6. 2019Ještě horší než obyčejná kocovina: kocovina odložená či dvoudenní. Jak snížit následky bujaré noci?

Nicméně z toho, jak se množí v médiích i hovorech kolem nás téma hubnutí do plavek a výhružná sdělení, že „léto se blíží“, by člověk měl až pocit, že se k nám spíš od lesa přikrádá nějaká děsivá apokalypsa, kvůli které budeme muset zvládnout minimálně na tři měsíce zatáhnout břicho, což není úplně snadné.

Hubnutí je ale tématem celoročním a pro lidi vlastně celoživotním, které se jen u části populace v tomto období, kdy chodíme méně zahaleni, mění až v jistou hysterii ze strachu, že si vás na pláži začnou pohledem měřit ekoaktivisti, jestli by vás neměli začít zachraňovat coby mořem vyvrženého vorvaně, že se vašim špekům budou posmívat ovíněné skupinky výrostků, nebo že prostě jen nevzbudíte svým tělem dostatek obdivných pohledů. Protože lidé se místo toho, aby si užívali volna, slunce a vody a toho, že mají dostatečné zdraví plážové aktivity vůbec provozovat, často trápí těmito hloupostmi.

Není kalorie jako kalorie

Hubnutí a nepřibírání je ale samozřejmě tématem, které souvisí s daleko závažnějšími věcmi, jako je udržení zdraví a prevence obezity a souvisejících chorob. Lidé se ve snaze, aby zhubli či si udrželi zdravé tělo a váhu, poměrně logicky snaží najít co nejrychlejší a nejpohodlnější řešení. V době dostupnosti různých vše počítajících aplikací mají pak tendenci přistoupit k tomu tak, že si nějak přibližně vypočítají svůj denní energetický výdej a pak se koukají na potravinách po údaji o počtu kalorií, dají to proti sobě a jsou hotovi s tím, že dělají pro udržení přiměřené váhy a zdraví či pro zhubnutí dost.

Bohužel aktuální studie ukazuje, že takto jednoduché to ale není. Vědci totiž zjistili, že některé kalorie jaksi vadí a škodí mnohem více než jiné, byť to „na pohled“ a v součtech vypadá stejně.

7. 8. 2019„Žádný cukr, žádné předsudky“ – Coca Cola v Maďarsku s podporou gayů a leseb tvrdě narazila

Výzkumu publikovaného na portálu Obesity Reviews se účastnilo 22 předních amerických vědců z různých univerzit a ti dospěli k tomu, že pokud chcete snížit riziko chorob spojených s obezitou i obezity samé, měli byste se spíše dívat na nutriční složení potravin a ne jen na prosté počty kalorií.

Zdravé stravování, které povede k udržení váhy nebo ke zhubnutí, je prostě složitější věc než pouhá energetická bilance, kolik kalorií jsme přijali a kolik vydali. Je třeba si uvědomit, že to, co jíte, je mnohem důležitější než to, kolik toho jíte.

Problém jsou hlavně cukrem slazené nápoje

Které kalorie jsou tedy ty „horší“? Studie odhalila, že pití cukrem slazených nápojů je daleko horší než konzumace kalorického ekvivalentu například škrobových potravin, jako jsou brambory. Spotřeba první zmíněné kategorie může výrazně zvýšit riziko vzniku cukrovky druhého typu a srdečních onemocnění a vyvolat jiné chronické zdravotní problémy a také více přispívá tomu, že nezhubnete či naopak přiberete. Umělá sladila jako aspartam naopak k přibírání sama o sobě dle výsledků studie nevedou.

Kalorie z cukrem slazených nápojů škodí více než jiné

„Samozřejmě kalorie z jakéhokoli jídla mají potenciál zvýšit riziko obezity a kardiometabolických onemocnění, protože mohou v součtu vést k pozitivní energetické bilanci a tedy i příbytku tělesného tuku, ale různé složky stravy nebo vzorce stravování mohou podporovat obezitu a ony kardiometabolické choroby nad to dalšími mechanismy, které prostě nejsou zprostředkovány pouze kalorickým obsahem,“ vysvětlují tyto možná na první pohled zvláštní závěry vědci ve své studii.

Spíše tedy na obalech potravin a v informačních kanálech, ze kterých čerpáte, sledujte výživové hodnoty toho, co jíte, a obsah vitamínů a vlákniny a dalších komponent důležitých pro zdraví, než že jen okem padnete na výslednou kalorickou hodnotu.