Trendy v hubnutí pro jaro 2019 a typ sportu, o kterém jste asi nikdy neslyšeli

Na léto se tak nějak všeobecně těšíme. Mnozí se ale obávají, že plážovou sezónu stráví kvůli nespokojenosti se svou postavou v neoprenu nebo hodně pojímajícím nafukovacím kajaku. Jaké jsou tedy letos na jaře převažující trendy v hubnutí?

Autor: Nikol Šubrtová / Zdroj: FOTO: Shutterstock, Instagram / 11. 5. 2019

I ze zkušenosti ze zemí, kde to někdy mají lidé třeba i deset kilometrů k nejbližšímu zdroji pitné vody a často není co jíst, by člověk myslel, že když lidem teče voda doma z kohoutku a stačí jim po ránu z postele pouze úspěšně doputovat do koupelny a nešlápnout u toho na lego nebo psí míček, budou spokojeni. Jenže je pravda, že toho, co už v životě nějakou dobu máme, si přestaneme vážit a přestane nás to činit spokojenými. A někdy dokonce naopak.

8. 4. 2019Vychází LUI BODY – nově s moderní aplikací pro rozšířenou realitu

A tak se ve vyspělých zemích prakticky permanentně hubne. Největší vlna hubnutí se dostaví vždycky po Vánocích a před létem. Kdybych dostala stovku pokaždé, když někdo v mém širším okolí začne hubnout, tohle bych nepsala, protože bych byla na pláži v teplých krajích a bylo by mi úplně jedno, jestli mám na břiše pod koktejlem pneumatiku nebo krasosval.

Díky sociálním sítím je už hubnutí a celkově udržování si nádhero-postavy kolektivním šílenstvím. Vurčitých kruzích si hned po ránu můžete přečíst, že půlka vašich přátel už stihla tři sta angličáků i s partnerem a psem coby zátěží na zádech, dala si ledovou spršku a zanořila si paraplíčko do sklenky se zeleným ječmenem aka trávou. Vy jste přitom pouze napůl přemohli klinickou smrt, polili se kafem a zakopli o svého polospícího psa i partnera.

Možná ale i vy chcete zhubnout a zajímá vás, jaké jsou aktuálně moderní trendy v této oblasti. A nyní se k tomu konečně dostaneme. Pokud jste nervózní z toho, že právě čtete, a tudíž tolik nespalujete, můžete si u čtení cvičně stahovat půlky. Tento reflex se vám ostatně v dnešní turbulentní době může hodit i pro jiné příležitosti.

Přerušovaný půst jako nový trend v hubnutí

Přerušovaný půst známý také pod anglickým názvem intermittent fasting spočívá ve střídání delších časových úseků, kdy nejíte, s těmi, kdy jíte. Menší spoiler: kdybyste to nestřídali, tak pojdete, tak to střídejte. Půst může trvat od 12 do 48 hodin. I když nyní jsou moderní i detoxy, kdy nejíte celý týden a jen pijete zelený ječmen a kokosovou vodu. To ale jaksi nelze doporučit často, pokud vůbec. Obvyklý a udržitelný poměr půstu ke stravování je 16:8. Tedy nejíte 16 hodin v kuse a pak po osm hodin přijmete několik jídel. Pointa je taková, že spálíte všechnu energii z předešlého dne a pak část dne budete pálit zásoby z tuků, což vám logicky pomůže s hubnutím.

Pokud vám nevyhovuje tento model, existuje i varianta 5:2, kdy pět dnů v týdnu pravidelně jíte a pak dva dny extrémně snížíte příjem kalorií, a to na úroveň např. 500 až 600 kalorií denně. Existuje i dieta zvaná OMAD, což je termín utvořený z prvních písmen anglického pojmenování diety a v překladu to znamená jedno jídlo za den.

Zastáncem přerušovaného půstu je třeba moderní fitness guru Chris Heria, který je součástí velmi úspěšného projektu pro cvičení s vlastní vahou a zdravý životní styl s názvem Thenx, který můžete sledovat mj. na Youtube.

Chris Heria

„Ráno většinou přeskakuju snídani, piju hodně vody a dělám nějaké hodně intenzivní intervalové tréninky založené na cardio aktivitách, abych úplně vyprázdnil nádrž a spálil všechny zbylé kalorie přijaté den předtím. Tak zvyšuju činnost svého metabolismu a všechny tyto kalorie spálím hned ráno,“ uvádí v jednom ze svých videí Chris. První jídlo si pak dá klidně až ve dvě odpoledne.

Chris také přizpůsobuje svou potravu tomu, jaký trénink ten den plánuje, kdy sacharidů ze zdravých zdrojů si dopřává tehdy, když hodlá zvedat těžké váhy a dělat vrcholový trénink. Jindy zase omezuje příjem sacharidů opravdu na minimum.

Ketodieta a proteiny pomalu i v limonádě

Tím jsme se plynule dostali k dalšímu z hitů poslední doby, a to ketodietě. Ta spočívá zjednodušeně řečeno v tom, že značně omezíte příjem sacharidů a zaměříte se na proteiny a nebojíte se ani (ideálně zdravých) tuků. Oblibu tohoto trendu zvýšeného příjmu bílkovin můžete pozorovat i v supermarketech, kde už nápisy lákající na zvýšení obsah bílkovin najdete i na nanucích. Brzo prostě bez proteinů neprodáte ani šampon na vlasy, tak moderní to teď je.

Je ale potřeba říci, že byste neměli sacharidy vylučovat zcela a také si hlídat, abyste to s tuky (a vlastně ani s bílkovinami) nepřeháněli příliš, jinak spíše svému zdraví uškodíte.

22. 4. 2019ROZHOVOR: „Piercingy jsem se učila dělat na sobě,“ říká profi piercerka Mirka X Mythra

Online trénink

Obrovským trendem jsou také různí online trenéři a aplikace do mobilu. Mnozí dnes místo osobních tréninků pod dohledem trenéra v tělocvičně volí dálkovou metodu provozovatelnou odkudkoli. V takovém případě za menší či větší obnos získáte určitý program a dostanete návrh přesného jídelníčku, cvičební program a mnohdy i návodná videa. Dále již postupujete sami, a to často právě i za pomoci různých aplikací v mobilech.

Ne každý je do cvičení zapálen. Lidé si pomáhají pivem i štěňátky

Pivní a vinná jóga. A štěňátka!

A nakonec slíbený sport, o kterém jste dost možná ještě neslyšeli.

Poslední trend má totiž přivést lidi ke cvičení. Někoho zřejmě napadlo, že lidé nemají problém sdružovat se s ostatními na drink, ale na cvičení se jim už moc scházet nechce, a tak vymyslel pivní a vinnou jógu.

Toto cvičení spočívá v tom, že venku či uvnitř při cvičení popíjíte pivo (popř. víno), které máte většinou vedle sebe v trávě či na podlaze u karimatky. Do některých cviků je láhev či plechovka piva i zapojena, a tak ji třeba při některých cvicích i pro pobavení zvedáte. Pivní jóga je hodně populární v západní Evropě a Spojených státech, ale podobné lekce se zejména v letních měsících dají najít už na lokální úrovni i v Česku.

Množství pitého alkoholu se ovšem rovná jednomu drinku, tedy to není tak, že by celá cvičební třída začala pozdravem slunci a končila pozdravem hlavou do toalety. Cviky v těchto hodinách bývají na úrovni pro začátečníky, protože to opravdu má být hlavně cesta pro ty, kdo si ke cvičení spíše zatím hledají cestu nebo hledají jen příjemnou volnočasovou aktivitu.

A to nejlepší nakonec. Sice jsem to nenalezla u nás, ale v zahraničí je to docela hit. Jde o štěněčí jógu. Což opět spočívá v tom, že jdete na hodinu jógy. A tam jsou do cvičebního prostoru vypuštěna štěňátka, která se s vámi mazlí. Když se s vámi mazlí štěňátko, je prostě těžké se něčím trápit. Ono tedy asi i cvičit, ale to je celkem fuk, protože… protože prostě štěňátka.