Nepleťte si cukry a sacharidy! Jedny z nich potřebujete, i když zrovna chcete hubnout

Cukr nebo sacharid, to je pro mnohé jedno a to samé. Ten samý „bílý jed“, který nám brání v hubnutí, lhostejno o jakou látku a z jakého zdroje se jedná. Jenomže omezovat při hubnutí veškeré druhy sacharidů, to je dosti hloupá chyba. Přečtěte si proč.

Autor: Petr Opršal / Zdroj: KetoDiet / Advertoriál / 13. 5. 2019

Pro začátek si definujme pojmy. Všechny cukry jsou sacharidy, opačně to ovšem neplatí. Sacharidy jsou totiž kategorií, kam kromě glukózy, fruktózy, laktózy a jiných druhů jednoduchých cukrů spadají i jiné pro tělo potřebné látky, jako je třeba vláknina či třeba škroby. Na vině je zde zmatení jazyků. Latinské slovo sacharrum totiž znamená cukr. Ale jak vidno, není cukr jako cukr.

29. 5. 2019Dnešní muži jsou evolučně nepoužitelní: v důsledku zvyšování své atraktivity ztrácejí mužnost a plodnost

Zatímco jednoduché cukry do dietního jídelníčku obvykle nepatří, vláknina je naopak důležitou součástí i takových diet, postavených na co nejnižším příjmu sacharidů, jako je třeba populární ketodieta. Vláknina nás zasycuje, napomáhá našemu trávení a také pomáhá předcházet obtížím krevního oběhu či problémům se střevní mikroflórou. Takže pokud netrpíte potravinovou intolerancí na vlákninu a nějaký samozvaný výživový poradce by vám ji jako „zlý sacharid“ chtěl zakázat, žeňte ho mílovými kroky.

Ještě jeden mýtus tu panuje o cukrech. Snad každý, kdo drží dietu, na prvním místě omezí přísun obvyklých sladkostí a bílého cukru. Jenomže ani med, různé ovocné šťávy či třeba „přírodní hnědý cukr“ rozhodně do diety nezapadají, ačkoliv jistě obsahují i drobné množství nejrůznějších prospěšných látek. Stále se jedná o klasické jednoduché cukry.

Trendem poslední doby jsou nízkosacharidové či proteinové diety, při kterých je konzumace sacharidů a tedy i jednoduchých cukrů omezena na minimum. Je to například ketodieta, při níž je jídelníček sestaven tak, aby uvedl tělo do stavu tzv. ketózy, tedy stavu, kdy jsou místo svalů spalovány tuky.

„Pokud se tělu nedostává sacharidů v potravě, začne glukózou šetřit, kde se dá, a většina tkání začne přednostně využívat tuk. Mozku, který na spalování tuků není z různých důvodů vybaven, je připraví játra do formy ketolátek. Potřeba glukózy se tedy minimalizuje. Pokud bychom však nepřijímali žádnou potravu, pomalu bychom přišli kromě tuků i o svaly a další tkáně,“ píše biochemička Pavla Staňková.

KetoDiet,nejoblíbenějších česká proteinová dieta, je proto dietou, jejíž součástí by měl být pozvolný přechod k vyvážené stravě, když se nám daří hubnout. Bude to znít možná zváštně, ale KetoDiet v podstatě napodobuje hladovění, s tím obrovským rozdílem, že tělu dodá všechny ostatní potřebné nutriční látky, jako jsou minerály, esenciální tuky, vláknina či vitamíny a proteiny, abychom minimalizovali ztrátu vlastních. Takového složení je velmi těžké dosáhnout běžnou stravou, proto jsou jídla dodávána ve formě speciálních potravin, doplňuje odbornice.

9. 5. 2019I muži hubnou do plavek! Chcete i vy shodit pár kil a mít do léta vyrýsovaný six-pack? Řešením je ketóza

Pokud se dáte na ketodietu, připravte se, že budete zpočátku unavení, malátní a třeba se vám bude hůře usínat. Těmto příznakům se říká „ketochřipka“. Ale stejně jako dobře známá „mužská smrtelná nemoc“ tyto příznaky odezní přibližně do týdne, když si tělo přivykne na nové palivo. Pro zvládnutí nesnadných počátků pak stačí dostatečně odpočívat, hydratovat tělo vodou a nijak se nepřepínat.

A jestli na vás přijde hlad, stále si můžete dopřávat zdravé mlsání. Ať už v podobě různých Ketopochutin, jako jsou proteinové tyčinky, pudinky nebo třeba proteinové croissanty,  tak i nejrůznějších oříšků, či avokáda. A podle Martiny Dvořákové, hlavní výživové poradkyně KetoDiet, je prý povolena i domácí majonéza! Například k výborným celerovým hranolkům.