Muži hubnou snáze než ženy! Ale často se jim do toho nechce…

Může se to zdát jako protimluv. Podle nejrůznějších studií muži hubnou snáze než ženy. Jenomže zároveň také platí fakt, že pro muže je obezita výrazně rizikovější než pro dámy...Čím to je a jak s obezitou bojovat? Inu, čtěte a nechte se inspirovat.

Autor: Petr Opršal / Zdroj: Česko v datech, KetoDiet / 29. 4. 2019

Je teprve konec dubna, ale počasí už některé dny připomíná to letní. Leckdo proto odhazuje svetry a jiné těžké svršky a převléká se do letního modelu. Někdy tak má člověk možnost zahlédnout to, co skrývaly kabáty či neforemné mikiny. Čili to, že se zdaleka ne všichni zbavili „zimního tuku“. A platí to jak pro muže, tak pro ženy. Jenomže každé pohlaví se tuku zbavuje trochu jinak.

25. 3. 2019Ženský orgasmus je věda, mužský samozřejmost. Většina žen tak není se svým sexuálním životem spokojena

Složení těla muže a ženy je odlišné. Zatímco mužské tělo má více svalové hmoty, ženské tělo má více hmoty tukové. Je to proto, že ženský hormonální systém potřebuje dostatek tukové tkáně kvůli správnému fungování menstruačního cyklu, a tedy i možné reprodukce. Ženský a mužský metabolismus proto funguje odlišně.  Obecně platí, že muži jsou přirozeně nastaveni tak, že spálí přijaté kalorie rychleji než ženy. Právě proto, že mají více svalové hmoty, ve které se kalorie pálí, uvádí výživová poradkyně Martina Dvořáková.

Jenomže tenhle fakt rozhodně není důvodem usnout na vavřínech, ideálně ještě s porcí guláše a šesti knedlíky k tomu. „Mužské a ženské hormony fungují rozdílně. Mužský testosteron podporuje ukládání tuku v oblasti břicha, ženský estrogen a progesteron podporuje hromadění tuku na bocích, stehnech a zadečku. Z toho plyne, že ženská obezita není pro naše zdraví tolik nebezpečná. Tuk, který se mužům usazuje v oblasti břicha a vnitřních orgánů, totiž komplikuje jejich funkci. Má vliv možný vznik kardiovaskulárních onemocnění včetně infarktu,“ doplňuje výživová poradkyně.

Podle studie Česko v datech jsou na tom muži s obezitou výrazně hůře než ženy. Zatímco nadváhou či obezitou trpí přibližně 57 % českých žen, u mužů je procentuální podíl 71 %. Podle Martiny Dvořákové za to může zejména mužská lenost a pohodlnost, i to, že zdaleka tolik nedbají na krásu jako ženy. „Muži se nechtějí omezovat, jsou větší požitkáři a ´pár kilo navíc´ tolik neřeší,“ myslí si výživová poradkyně. A popravdě, kolik znáte pánů, kteří by si koupili nějaký kousek do šatníku s tím „že do toho přece zhubnou“? Rozhodně méně než žen.

Rozdílný metabolismus mužů a žen také znamená trochu jiný jídelníček, pokud se rozhodnou hubnout. „Pokud budeme hodnotit redukční jídelníček muže a ženy, je logické, že muži by měli sníst více než ženy,“ říká výživová poradkyně, ale zároveň upozorňuje na jednu výjimku.

„Neplatí to v případě proteinové diety. Pro vznik ketózy je zásadní snížení sacharidů. Při proteinové dietě nehlídáme denní příjem kalorií. Tělo si v ketóze vytváří energii z vlastních tukových zásob. Proto může být v počátku hubnutí jídelníček velmi podobný. Pokud je muž aktivní, můžeme přidat jedno bílkovinné jídlo denně navíc, abychom ochránili svalovou hmotu. V tomto případě nemusíme být ani tolik striktní, co se týče množství přijatých sacharidů. Např. žena by měla udržet sacharidy pod 30 gramů denně, aby dostala organismus do ketózy.  Mužům většinou stačí, aby příjem sacharidů klesl pod 50 gramů.“

26. 4. 2019Období pikniků zahájeno: buďte styloví! Kromě koše s dobrotami a deky se vybavte trendy kloboukem!

Pokud chcete zhubnout, je také potřeba začít se hýbat. Zde ovšem neplatí žádné omezení, jen si prostě vybrat tu činnost, která vám nejvíce vyhovuje. „Setkala jsem se se ženami, které si libují ve zdvihání stokilových činek, stejně tak jako s muži, kteří rádi chodí na pilates či jógu. Každý by si měl najít takovou fyzickou aktivitu, která mu bude přinášet radost a u které je schopen vydržet dlouhodobě. Ideální je samozřejmě kombinovat více druhů pohybu, aby naše tělo dostávalo stále nové podněty a cvičení se nestalo stereotypem,“ zakončuje své vyprávění Martina Dvořáková.