Není mléko jako mléko. Proč (ne)měnit to kravské za rostlinné varianty?

Konzumace kravského mléka je v posledních letech jedním z témat, které dokáže názorově znesvářené tábory doslova rozpálit doběla. Bez ohledu na to, zda přistoupíme na tvrzení, že žádný jiný dospělý jedinec z živočišné říše mléko přirozeně nekonzumuje, či zda budeme prosazovat tezi, že člověk je svým způsobem specifickým druhem, výživová hodnota kravského mléka je nezpochybnitelná.

Autor: Mirka Dobešová / Zdroj: bbc.co.uk / 22. 2. 2019

Mléko je zdrojem mnoha důležitých živin, včetně bílkovin, vápníku a také vitamínu D. I navzdory tomu se jej někteří vzdávají, ať už dobrovolně (např. vegani), či nedobrovolně (lidé s alergií na laktózu) a ve snaze naleznout podobný nutriční profil jako má mléko kravské, se uchylují k jeho rostlinným náhražkám – mléku sójovému, mandlovému, rýžovému či kokosovému. Jak je to ale s živinami a také chutí těchto alternativních mlék?

22. 2. 2019Muži, kteří nestojí o vztahy: Silní chlapi, kteří se nebojí ukázat ženám prostředníček, nebo parta láskou zhrzených?

Rostlinná mléka jsou bezpochyby stále populárnější. Např. v USA je již pravidelně konzumuje polovina populace, a to včetně dětí a dospívajících. Kravské mléko je přitom z hlediska výživového jistým „zlatým standardem“ – díky obsahu všech esenciálních aminokyselin je považováno za vysoce kvalitní zdroj bílkovin a poskytuje vyváženou kombinaci živin, jako je vápník, hořčík, draslík, riboflavin, folát a vitamin B12. Podle Vandany Sheth, výživové specialistky, pak právě bílkoviny mléčným náhražkám z rostlinné říše fatálně schází. „Ačkoliv jiné mléčné nápoje často nahrazují kravské mléko, nemohou napodobit jeho nutriční profil,“ shrnuje. Pokud se i tak držíte od kravského mléka dál, jasnou volbou by mělo být mléko sójové.

Podle studie publikované v Journal of Food Science and Technology, která srovnávala nutriční profily rostlinných mlék, je „sójové mléko výživově nejlepší alternativou pro náhradu kravského mléka v lidské stravě.“ Je však třeba věnovat pozornost tomu, aby sójové mléko bylo obohaceno o vápník a vitaminy D a B12, a to zejména v případě veganů.

Jelikož někteří vybírají mléko také podle obsahu kalorií, mohou preferovat mléko mandlové (pozor však na slazené verze, ve kterých je přidán cukr). To je dobrým zdrojem zdravých tuků a vitamínu E a A. Ovšem právě kvůli nízkému obsahu kalorií obsahuje mandlové mléko také méně živin, bílkoviny nevyjímaje. Proto ti, kdo konzumují mandlové mléko, musí myslet na to, že bílkoviny je třeba získat z jiného zdroje.

Naopak mléko rýžové je bohaté na sacharidy (a je tedy kaloričtější), kromě toho je přirozeně sladké a může být řešením pro každého, kdo je alergický na sóju a ořechy. Kombinace vyššího obsahu kalorií s minimem bílkovin a tuků však není zrovna ideální. Podobně je na tom i mléko kokosové (žádné bílkoviny, minimum sacharidů), které se na pultech obchodů vyskytuje jak neslazené, tak i s přidaným cukrem. Většina kalorií kokosového mléka pak pochází z nasycených tuků, což může negativně ovlivňovat také hladinu cholesterolu.

14. 3. 2019Sex, drogy a swing: Za první republiky gayům hrozilo vězení i vydírání, herci po sobě stříleli a po kokainu se jen zaprášilo

Atraktivní volbou se tak pro mnohé vegany stalo mléko konopné, jelikož je zdrojem omega 3-tuků. Podle Vandany Sheth je však třeba zajistit, aby bylo obohaceno o vápník a vitamin D a B12. A jako na zdroj bílkovin je na konopné mléko opět třeba rychle zapomenout.

Nejnovější alternativou je nyní mléko založené na bílkovinách z hrachu, jeho nutriční složení se údajně velmi blíží mléku kravskému a mohlo by se tak v budoucnu stát jeho plnohodnotnou rostlinnou náhradou. Dle vyjádření specialistů je však třeba tento nový typ mléka ještě z hlediska výživového důkladně prozkoumat, než bude možné učinit relevantní závěry.

Ačkoliv odborníci se shodují, že nejvhodnější alternativou k mléku kravskému je to sójové, zejména kvůli jeho specifické chuti od jeho konzumace mnozí ustupují. Právě proto na popularitě získává především mléko mandlové, ale i ostatní zmiňované varianty. Ať už ale konzumujete kterékoliv mléko, v případě těch rostlinných platí, že je nutné je před konzumací důkladně protřepat, jelikož vitamíny a minerální látky se mohou usazovat na dně.