Zapomeňte na ranní sprchu, snídani i „nakopávací“ šálek kávy. Vědci připravili plán, jak by měl vypadat váš „ideální den“
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Zapomeňte na ranní sprchu, snídani i „nakopávací“ šálek kávy. Vědci připravili plán, jak by měl vypadat váš „ideální den“

Možná si stále lámete hlavu s tím, jak by měl vypadat váš denní režim, abyste byli fit a v pohodě. Ode dneška nemusíte. Vědci (kteří ostatně mají odpověď prakticky na cokoliv) to udělali za vás!
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
16. 12. 2022

Máte ve zvyku probudit se po ránu sprchou? Pokud jste se sprchovali i předchozího večera, před ulehnutím, ranní sprchu rovnou eliminujte. Bylo totiž dokázáno, že přílišná hygiena tělu škodí, z kůže je odstraňován ochranný filtr, nemluvě o jejím zbytečném vysušování. Říkáte si, že tedy nahradíte sprchu kávou? Další fail. Lidské tělo funguje na základě velmi propracovaných mechanismů, k mnoha specifickým procesům pak dochází záhy po probuzení. Jedním z nich je produkce hormonu kortizolu, což je vlastně druh přirozeného kofeinu. Nejvyšší hladina kortizolu v těle je obvykle mezi osmou a devátou hodinou ranní. Podle Stephena Millera, specialisty z lékařského centra v Marylandu, má smysl dát si kávu nejdříve hodinu poté, co se vzbudíte.

<Path> Zlepšení kondice nesmí být dřina. Trenéři hvězd se shodují, že po roční pauze pomohou i aktivity, které lze zvládnout při čištění zubůZdroj:

Jestli vám kromě zdravého životního stylu jde také o shození pár nadbytečných kil, místo sprchy a kávy byste si měli zacvičit. Jak totiž naznačují výsledky výzkumů, ranní cvičení (tedy na lačno) pomáhá urychlit úbytek hmotnosti a naopak navýšit energii – tělo se tak připraví na celodenní spalování tuku.

A jak je to se snídaní? Pověstným základem dne? Pokud obvykle snídáte, neměli byste nikdy zapomenout na bílkoviny, vlákninu a zdravé tuky. Ideální snídani tedy tvoří např. vajíčka s pár plátky avokáda nebo řecký jogurt s ořechy ad.  Ovšem pozor – snídaně se můžete klidně i vzdát! Aktuálně je totiž hitem „přerušovaný půst“. Ačkoliv jejích podob je spousta, ta nejpopulárnější zahrnuje 16 hodin hladovění a konzumaci několika jídel během zbytku času. Klasický model má pak „jídelní okno“ právě do 12 hodin (tedy do pravého poledne), což znamená, že snídani přeskočí. Jak naznačují průběžné výzkumy, právě toto přerušované stravování při hubnutí skutečně funguje.

V práci byste neměli zapomínat na správné držení těla, zejména, pokud je vaše zaměstnání sedavé. Samozřejmostí by mělo být, že se minimálně každou hodinu zvednete a tělo protáhnete. Toto doporučení plyne pro změnu ze souboru pokynů vědců z roku 2015, zjistili totiž, že u lidí, kteří se každou hodinu alespoň dvě minuty protahovali, je o 33 % nižší riziko předčasného úmrtí. Pokud navíc máte pohled stále upřený do monitoru, myslete na pravidlo 20-20-20 – každých 20 minut se na 20 vteřin podívejte na objekt vzdálený alespoň 20 stop (tj. cca 6 metrů).

Váš oběd by pak měl – z hlediska složení – vypadat prakticky jako snídaně. Jídlo by vás mělo „nakopnout“, ne utlumit. Vysoký obsah cukru a nízký obsah bílkovin je pak hlavním „zabijákem“, proto zapomeňte na pizzu, sendviče a cokoliv smaženého. Dejte si třeba libové maso, luštěniny, ryby…

Odpoledne si klidně dejte kávu, ale nezapomeňte sledovat, jaký je váš příjem kofeinu. Pokud do sebe lijete kávu po litrech, spíše si uškodíte – přivodíte si bolesti hlavy, podrážděnost, žaludeční obtíže a dokonce i svalový třes. Pro zvýšení energie v odpoledních hodinách však můžete využít také svačinu – ideálně takovou, kterou jste si předtím doma připravili (ovoce, zeleninový salát, jogurt…).

Zdroj: Giphy

Vědci zároveň upozorňují na škodlivost dalšího trendu, který dnešní společnost postihuje – přílišnou posedlost hygienou. Pokud si tedy po každé cestě MHD roztíráte po rukou desinfekční gel, věřte, že si spíše škodíte. Ano, v MHD se skutečně vyskytují bakterie, ovšem jak opět vědci vybádali, drtivá většina z nich je naprosto neškodná. Naopak bylo prokázáno, že pravidelná expozice bakteriím pomáhá stimulovat imunitní systém a připravuje ho na rozpoznání bakterií, které jsou skutečně nebezpečné.

<Path> Jak si udržet novoroční předsevzetí po celý rok? Stanovte si realistické cíle a získejte trvalou motivaciZdroj: discoverhappyhabits.com

Plánujete-li strávit večer venku a např. zamíříte na večeři s přáteli, rovnou si nechte třetinu jídla zabalit s sebou. Jak totiž ukazují rozličná srovnání, nejen velikost porcí našich jídel, ale i talíře a šálky se za posledních 40 let významně zvětšily. Průměrná velikost konzumovaných potravin ve srovnání se 70. lety dokonce údajně vzrostla o 138 %! S třetinou večeře tedy šup do krabičky…

A aby váš spánek byl skutečně kvalitní a vaše tělo si odpočinulo, zbavte se „modrého světla“. To produkují všechny obrazovky, které nás obklopují a zabraňují produkci melatoninu, což je klíčový hormon, který říká mozku, aby se začal připravovat na spánek. Minimálně půl hodiny před ulehnutím byste tak všechny technické hračky měli odklidit z dosahu. A klasická rada na závěr – klidný spánek zajistí také čisté lůžko. Výměnu ložního prádla byste tak ideálně měli provádět jednou za týden.

Zdroj: smithsonianmag.com, bustle.com, runtastic.com, hopkinsmedicine.org, businessinsider.com, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, mayoclinic.org, ncbi.nlm.nih.gov,

Populární
články

Užívá si, že nemusí nervózně čekat u telefonu, oba preferují aktivní udržování neustálého kontaktu
LIDÉ

„Potřebujeme vidět a slyšet, že nás ten druhý taky chce,“ říká v rozhovoru o lásce muž, který roky bojoval s ghostingem

Autor: Irena Piloušková
Těžko říci, zda změnit přátelství v přátelství se sexem, je zrovna výhra
LIDÉ

Je „přátelství s výhodami“ skutečně výhodné? Podle odborníků nejsou nezávazné vztahy pro každého a často končí špatně

Autor: Mirka Dobešová
Sezení při močení má pozitivní účinky na zdraví i hygienu
TĚLO & MYSL

Při močení si raději sedněte, doporučují lékaři mužům. Aneb proč není tato mužská „výhoda“ záviděníhodná

Autor: Mirka Dobešová
Zbiroh je krásné malé městečko vzniklé už ve 13. století. I díky Jamisonovi Youngovi má opět šanci vejít do většího povědomí celé republiky
LIDÉ

Australan spravuje bývalou vlakovou stanici ve Zbirohu. Chce z ní vytvořit velkolepé regionální kulturní centrum

Autor: Michal Černý
Josef Šálek je doslova ztělesněním toho, že když se pro něco skutečně rozhodnete, můžete dokázat „nemožné“
LIDÉ

„Člověk dokáže úplně cokoliv, když se pro to rozhodne a přestane pochybovat,“ říká Josef Šálek, pokořitel několika světových rekordů

Autor: Michal Černý
Štěpán Ježek alias DJ Tokátko a Matyáš Sichrovský – duo, které se posledních několik měsíců snaží dát Radosti FX novou tvář
KULTURA

„Aby k nám lidi chodili jen proto, že jde o Radost, to je musíme zase naučit. Tentokrát chceme jít spíše komunitní cestou,“ shodují se majitel hudebního klubu Radost FX Matyáš Sichrovský a produkční Štěpán Ježek

Autor: Michal Černý
Ikonické boty, které se pro mnohé staly životním stylem
STYL

Měsíc hrdosti je vždy bohatý na nové kolekce, ani výrobce ikonických tenisek letos nezahálel

Autor: Michal Černý
Mladí LGBTQ+ lidé mají ve spojení s klimatickou změnou z více než poloviny vážné obavy o svoji budoucnost, často i oprávněně
AKTUALITY

Mladí LGBTQ+ lidé se o klima bojí víc než hetero většina, čelí proto i depresím. Klimatická změna totiž vystaví komunitu větším rizikům

Autor: Michal Černý
Ne každý podpatek musí úplně škodit
TĚLO & MYSL

Skutečně podpatky nohám i zádům jen škodí? Vědci nově doložili, že jeden typ podpatků zdraví prospívá. A nosit by je měli i muži

Autor: Mirka Dobešová
Jaroslav Reich Lorman
LIDÉ

„Starší LGBTQ+ lidé jednoduše nejsou tolik vidět, ne že by nebyli,“ myslí si ředitel organizace ŽIVOT 90

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop