Sadbait je jízda na emoční horské dráze, podle psychologů nám ale sledování cizí bolesti a tragédií prospívá
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Sadbait je jízda na emoční horské dráze, podle psychologů nám ale sledování cizí bolesti a tragédií prospívá

Pokud jste uživateli některé ze sociálních sítí, jistě sami víte, jaký obsah vás ve feedu zajímá nejvíce. Zatímco Facebook se stal v určitém ohledu spíše názorovou arénou, kde se všichni vyjadřují ke všemu (nezřídka aniž by měli o tématu hlubší povědomí), na Instagramu mnozí hledají „potěchu pro oči a duši“. Algoritmy každé sociální sítě přitom na základě příspěvků, které se člověku líbí, začnou ve feedu nabízet podobný obsah. Takže pokud jste už párkrát nadšeně zareagovali na vtipná zvířecí videa, můžete si být jistí, že podobného obsahu se následně budete už jen těžko zbavovat. A podobně jako lze hovořit třeba právě o popularitě příspěvků se zvířátky (které obvykle bývají zábavné a pozitivní), je nyní na vzestupu obsah v jistém slova smyslu zcela odlišný. Takový, který uživatele dojme, rozbrečí či přímo rozesmutní. A už pro něj vzniklo i speciální označení: sadbait.
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
28. 1. 2025

Co je sadbait?

Mohou to být videa tvořená depresivními filmovými záběry či zpravodajskými klipy zachycujícími různé typy tragédií (z poslední doby můžeme zmínit např. záběry tragických požárů v Los Angeles). Ponuré obrázky s emotivními titulky či citáty. Záběry na lidi, kteří pláčí. Nebo klidně i umělou inteligencí generovaný obsah cílící na lidské emoce. Přesně tak vypadá sadbait. Pokud jste na něj ještě nenarazili, možná si říkáte, proč by lidé v době, kdy je tragédií v reálném světě nespočet, toužili sledovat ještě další tragédie online? A proč by chtěli být smutní a brečet nad svým mobilem? I když se to může zdát neuvěřitelné, miliony lidí přesně tohle chtějí. A rostoucí popularita „sadbaitového“ obsahu tak dle odborníků dává nahlédnout nejen do těžce uchopitelné mechaniky algoritmů sociálních médií, ale také do lidské psychiky…

Online tragédie táhnou

Dnešní doba je v mnoha ohledech specifická. I když by se mohlo zdát, že v podstatě nic již není tabu, opak je pravdou. Zrovna projevování emocí se přílišné popularitě netěší – a v některých situacích může být přímo tabu. Ale svět digitálních médií se pro mnoho lidí stal každodenní žitou realitou a nabídl jim nové možnosti – a to včetně možnosti nejen začít něco cítit, ale také dát této emoci volný průchod. Na jednu stranu je to pláč, na stranu druhou také potřeba nějak se slovně vyjádřit – což je možné provést formou komentáře, příp. diskusí s dalšími uživateli. A jelikož platformy sociálních médií mají tendenci propagovat obsah, který generuje vysoké uživatelské zapojení, je jasné, že sadbait se postupně ocitá na výsluní.

Zdroj: Giphy

„Projevy jakéhokoliv druhu silných emocí – hněvu, smutku, znechucení, nebo dokonce i smíchu – vždy diváky upoutají,“ potvrzuje i výzkumnice online médií Soma Basu, která působí na univerzitě ve finském Tampere. A dodává, že tvůrci mediálních obsahů vědí, že publikum je v dnešní době informacemi i zábavným obsahem doslova zahlcováno. Jak tedy publikum přimět, aby sledovalo to, co tvůrci chtějí? Od toho je tu jasná a naléhavá emocionální přitažlivost. Podle Basu však sadbaitové obsahy mají také zajímavou schopnost smazat hranice mezi publikem a obsahem a vytvořit příležitost pro zvláštní druh spojení – a zmiňované uživatelské interakce.

Falešný obsah, pravé emoce

Se sadbaitem je to ale nakonec podobné jako třeba s knihami, při jejichž četbě pláčete do polštáře, nebo s filmy, u nichž padne klidně celé balení papírových kapesníků. Lidé jsou fiktivními smutnými příběhy fascinováni – Shakespearovými tragédiemi počínaje, filmovými ztvárněními tragédií konče. A je to sice paradoxní, že „pro zábavu“ sledujeme něco, co nás spíš rozesmutní, než pobaví, ale psychologové poskytují snadné vysvětlení této situace. Kromě toho, že díky smutným mediálním obsahům můžeme smutek prožívat bez úzkosti (a tedy s vědomím, že se s následky tragédie ve vlastním životě nemusíme potýkat), zároveň tím získáváme pocit vděčnosti za vše dobré, co v životě máme. Odborníci také naznačují, že smutné příběhy nám pomáhají vážit si věcí, které dávají našim životům smysl.

<Path> Když se naučíme správně ventilovat svůj hněv, budeme prý šťastnější. Jak ale neřízený vztek proměnit v pozitivní sílu?Zdroj: Mirka Dobešová, whatisstoicism.com, apa.org, psycnet.apa.org, psychologytoday.com, business.pitt.edu, gavinsolmonese.com, greatergood.berkeley.edu

Nakonec tedy vůbec nezáleží na tom, jestli tento obsah staví na pravdě, nebo je od počátku do konce smyšlený. Hlavní jsou pořád emoce. Ostatně, na jaře loňského roku ovládly sociální sítě obrázky různě poraněných válečných veteránů a zbídačených dětí – všechny tyto obsahy byly generovány umělou inteligencí. A interakce uživatelů byla enormní.

Tipy redakce

V USA se pak virálním stal obrázek, na němž byly zachyceny domnělé oběti hurikánu Helene. I v tomto případě bylo vše vytvořeno pomocí AI. Když tato informace vyšla najevo, někteří influenceři, a dokonce i někteří z politiků poměrně překvapivě reagovali slovy, že na tom, že obrázek nezachycuje skutečnost, nezáleží. Záleží prý jen na tom, že rezonuje mezi lidmi. Podtrženo-sečteno: lidé milují emoce. Bez ohledu na to, co je vyvolá. A jak známo, účel světí prostředky...

Zdroj: newsbreak.com, linkedin.com, hemodernmusemagazine.com.au, bbc.com, x.com, verywellmind.com

Populární
články

Život v kvantovém světě začal stejně jako u tisíců dalších lidí, tedy zvýšeným zájmem o matematiku a fyziku
LUI BALANCE

„To, čím v životě procházíme, jsou lekce. Když je zvládneme, dosáhneme vnitřní harmonie a nekonečné lásky,“ říká kvantový fyzik Jan Rak

Autor: Michal Černý
„Nikdy bych nečekal, že se z běžné návštěvy očního rozjede takové kolečko,“ vypráví muž
LIDÉ

„Nikdy bych nečekal, že se z běžné návštěvy očního rozjede takové kolečko,“ vypráví muž. „Tělo se mi mstí. Nenávist se projeví,“ varuje

Autor: Irena Piloušková
Tomio Okamura si ze spontánní brněnské debaty se skupinou mladých lidí s duhovými vlajkami pořídil video na své sociální sítě
AKTUALITY

„Můj bratr je homosexuál,“ vyprávěl LGBT aktivistům Okamura. „Navrhoval jsem rozšíření partnerství, ale média to schválně umlčela“

Autor: Veronika Košťálková
Andrew Tate a jemu podobní influenceři jsou nejpopulárnější mezi mladými muži s vysokoškolským vzděláním, kteří finančně nijak nestrádají
TRENDY

6 z 10 mladých můžu ovlivňují „influenceři maskulinity“, varuje nová studie

Autor: Veronika Košťálková
Michaela Mrázková odhalila tajemství léčivého úklidu – méně věcí v domácnosti znamená menší chaos. A to jak doma, tak celkově v životě.
LUI BALANCE

„Zkroťte svou přeplněnou šatní skříň! Tento malý krok může podpořit větší životní změnu,“ říká autorka projektu Léčivý úklid

Autor: Bohdana Rambousková
Někdy může stres člověka úplně paralyzovat
LUI BALANCE

Potřebujete ulevit od stresu? Čelte duševnímu napětí třemi „ezo“ technikami, které vás postaví pevně na nohy

Autor: Martin Lyko
Žijeme ve velmi náročné době, a proto není divu, že tzv. syndrom vyhoření už není jen výsadou starších lidí, ale může nás postihnout v jakémkoliv věku
TĚLO & MYSL

Jak rozpoznat příznaky vyhoření a jak s nimi pracovat podle odborníků na duševní pohodu

Autor: Michal Černý
Před necelými šesti lety začala v Polsku úřední šikana LGBT lidí, která byla konečně zrušena. Tím ale boj za jejich práva teprve začíná
AKTUALITY

Konec „zón bez LGBT“ v Polsku: Symbolický pád bariér a vítězství důstojnosti

Autor: Michal Černý
Některé matky se úplně mateřsky nechovají
LIDÉ

„Pro matku jsem nikdy nebyl dost dobrý, vše jen kritizuje. Já jsem utekl, o tátu se bojím,“ popisuje Jan toxické rodinné vztahy

Autor: Mirka Dobešová
Eva Kadlecová nově vede česko-slovenskou zmrzlinovou divizi The Magnum Ice Cream Company
LIDÉ

Zmrzlinový boj o rovnost: „Zisk z prodeje příchutě Bohemian Raspberry jde do Mercuryho nadace,“ říká šéfka česko-slovenského zmrzlinového byznysu

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop