Mileniálové mají jasno: krizi středního věku si nemůžeme dovolit. Drahá auta a milenky mění za terapii a alkohol, ukázal výzkum
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Mileniálové mají jasno: krizi středního věku si nemůžeme dovolit. Drahá auta a milenky mění za terapii a alkohol, ukázal výzkum

O krizi středního věku si každý může samozřejmě myslet cokoliv. Obvykle se ale jedná o životní období, v němž se člověk zmítá ve svých nejistotách, bilancuje a má pocit, že předešlý život „promarnil“. Jednoduše – nic pěkného. Způsoby vyrovnávání se s těmito stavy pak lidé volí různé, a to i vzhledem ke svým (finančním) možnostem. Ovšem jak ukazují nejnovější data, generace mileniálů nad klasickou „krizí středního věku“ mává rukou. A má k tomu i docela pádný důvod: prostě si ji „nemůže dovolit“…
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
21. 11. 2024

Jak je to s krizí středního věku?

Krize středního věku je opředena celou řadou mýtů. V prvé řadě je namístě ptát se: kdy přesně přichází střední věk? A jak tato krize vypadá? Dle všeobecných definic platí, že „krize středního věku je definována jako období emocionálního zmatku ve středním věku, mezi 40 a 60 lety, charakterizované silnou touhou po změně.“ Střední věk je totiž unikátním obdobím, kdy v lidském životě dochází k zásadním přechodům, a člověk si začíná uvědomovat také vlastní smrtelnost. V rovině určení „kritérií“ krize středního věku lze však říct jen to, že prožívání souvisejících stavů se člověk od člověka liší.

Ať už je to jakkoliv, faktem je, že tato krize nutně nepostihuje každého. Výzkumy v tomto případě docela variují a uvádějí odhady, že krize středního věku dolehne přibližně na 15-25 % dospělé populace. Ovšem vzhledem k tomu, že krize středního věku nejčastěji nastupuje po čtyřicítce, samozřejmě je namístě zaměřit se na generaci, která se této hranici bezprostředně blíží, resp. ji již lehce překračuje. Mileniálové. To jsou všichni ti, kteří se narodili mezi lety 1981 a 1996 a aktuálně je jim tedy mezi 28 a 43 lety. Takže stárnou. S věkem sice obvykle přichází moudrost, ale narůstající léta také často vedou k (sebe)lítosti, nostalgii a různým introspektivním otázkám. A to je jeden tlak za druhým. Jak tedy krizi středního věku mileniálové vnímají? A proč ji v její vlastní podstatě nejspíš kompletně redefinují?

„Běžná“ krize středního věku vs. mileniálové

Pořízení nejnovějšího modelu sportovního auta. Změna účesu (či v případě mužů snaha začít zakrývat šediny či objevující se pleš). Hledání milence/milenky. Nové záliby v podobě extrémních sportů… To vše jsou poměrně klasické „projevy krize středního věku“. Člověk jednoduše začne dělat věci, které nikdy nedělal. Snaží se sobě i okolí „dokázat“, že ještě zdaleka nepatří do starého železa. Jenže ať už jsou to auta, změny životního stylu, vzhledu, nebo dokonce i milenecké poměry, ve všech případech se mileniálové domnívají, že kvůli aktuální ekonomické situaci jsou na tom tak špatně, že si nic z toho nemohou dovolit. Pokud bychom to měli shrnout stručně a jasně, nejnovější rozsáhlý výzkum prokázal, že 81 % mileniálů se domnívá, že jsou příliš chudí na to, aby si mohli dovolit psychické zhroucení, kvůli němuž se předešlým generacím vysmívali.

Zdroj: Giphy

Zmiňovaný výzkum zahrnul na tisíc mileniálů, kteří byli požádáni, aby se podělili o své stávající životní zkušenosti týkající se životních krizí, a to samozřejmě včetně krize středního věku. Kromě hlavního zjištění, že drtivá většina z dané generace si nemůže dovolit jakkoliv svou životní krizi „kompenzovat“, výzkum ukázal, že poměrně velká část mileniálů je přesvědčena, že svou životní krizi již mají za sebou. Přesně to si myslí na 64 % zahrnutých účastníků (a nutno dodat, že 2 z 5 dotazovaných si touto zkušeností dle vlastního názoru prošli letos). A ti, kteří si krizí ještě neprošli, se obávají, že se s ní setkají nejpozději ve 44 letech. Jenže – jak také výzkum prokázal – na ni nebudou mít peníze a vlastně ani čas.

Tipy redakce

Nejčastěji se pak tato generace potýká s úzkostmi, depresemi, ztrátou smyslu života, smutkem a vyhořením. „Mileniálové zažívají tyto příznaky z různých důvodů – mj. vyrůstali s očekáváním, že se v mladém věku odstěhují z domova a budou soběstační. Jenže vydělávají mnohem méně peněz, než je k samostatnému životu nezbytné. Kromě toho se vypořádávají s neustálým srovnáváním svých životů s životy jiných, které mají jako na stříbrném podnose na sociálních sítích,“ vysvětluje tak licencovaný klinický psycholog Tirrell de Gannes. Se souvisejícími duševními potížemi se tato generace ale nevyrovnává díky Ferrari a bungee jumpingu, ale spíš prostřednictvím terapie či konzumace alkoholu…

<Path> „Progresivní“ generace Z má jasno: v partnerských vztazích má dominovat muž, žena patří k dětem a plotně. Je to návrat k „tradičním“ modelům soužití?Zdroj: jstor.org, ft.com, joincake.com, news.stanford.edu, bumble.com, cnbc.com, 96krock.com, insidehook.com

Střet s realitou

Zatímco v minulosti se lidé s krizí středního věku potýkali proto, že měli pocit, že již mají „odžito“ a nic moc hezkého v budoucnu je nečeká, dnešní příslušníci mladší generace čelí zcela jiným potížím. Vyrůstali v jiném světě, než v jakém žijí. „Od dětství slýchali, jak založí rodinu, budou mít dobrou práci, bydlení… jenže nic z toho z řady objektivních důvodů nenastává. To v důsledku vede k řadě pocitů nedostatečnosti,“ vysvětlil de Gannes. Navíc pro mnohé je nedosažitelnou i již zmiňovaná podpora duševního zdraví, takže se často cítí jen lapeni v pasti, z níž není úniku. Problémem je i to, že se mileniálové cítí staršími generacemi nepochopeni, resp. mají pocit, že starší generace jejich potížím vůbec nerozumí. A to je do jisté míry fakt.

Jak ale nakonec na „nemožnost dovolit si krizi středního věku“ reaguje další odborník, Andrew Latham, „i když klasický obraz krize středního věku může zahrnovat extravagantní utrácení, tím, co tuto zkušenost skutečně definuje, je emocionální a psychologický zmatek. Ať už jde o utrácení za luxusní věci, nebo impulzivní životní změny, podstata krize středního věku spočívá v hledání smyslu, identity a osobního naplnění – a ne v zůstatku na účtu.“ Takže ani mileniálové neuniknou. Jen i v tomto „krizovém módu“ se budou muset uskrovnit…

Zdroj: forbes.com, midlifefulfilled.com, independent.co.uk, thrivingcenterofpsych.com, pctonline.com, fortune.com

Populární
články

Takzvaní „treatleři“ si hlasitě stěžují na dovážkové služby – často jim však nedochází, v jakých podmínkách kurýři pracují
TRENDY

Napůl zákazník, napůl Hitler. Tzv. „treatleři“ jsou postrachem kurýrů i sociálních sítí. Jak rozvážkové služby mění běžné lidi na tyrany?

Autor: Veronika Košťálková
I když některé studie říkají, že žádný gay gen neexistuje, ještě pořád zůstává poměrně velký prostor pro to, abychom zjistili opak
TĚLO & MYSL

Moje rodina je důkaz, že existuje „gay gen“, říká bisexuální TikToker Sam Williams. A není sám

Autor: Michal Černý
Talentovaná zpěvačka a reklamní herečka nenáviděla queer lidi, což jí stálo kariéru a následně i potíže v osobním životě
LIDÉ

Zemřela Anita Bryant, zpěvačka, která pohřbila svoji nadějnou kariéru kvůli nenávisti k LGBTQ+ komunitě

Autor: Michal Černý
Londýnská restaurace The Fair Pour chce upozornit na majetkové nerovnosti – i proto bude otevřena ve speciálně vybraném termínu
FUN

„Platím dvě piva a příplatek za vilu s bazénem!“ Jak to chodí v hospodě, která majetným schválně účtuje vyšší částky?

Autor: Veronika Košťálková
Pes jako dítě? I to se může stát
TRENDY

Pes či kočka místo dětí: Mladí lidé nemají (a nechtějí) potomky, do mazlíčků investují majlant. Kdo jsou „příslušníci generace Fido“?

Autor: Mirka Dobešová
Může láska vést k popření veškerých doposud vyznávaných hodnot?
LIDÉ

„Má nejlepší kamarádka se zamilovala do muže, který nenávidí gaye. Kvůli své orientaci o ni asi přijdu,“ bojí se Filip

Autor: Mirka Dobešová
Průvodce Karel, který si prošel mnoha pekelnými situacemi, ze kterých si dnes umí udělat legraci
LIDÉ

Bezdomovec nemusí smrdět, žebrat a může být i hezky oblečený, pokud skutečně chce, říká speciální pražský průvodce Karel

Autor: Michal Černý
Příběh o devítiletém školákovi, který měl přijít ze školy s čerstvým poznatkem, že si může „vybrat pohlaví“, znovu ukazuje, jak potřebná je osvěta o genderu. S tímto termínem totiž leckdy nepracují správně ani odborníci
AKTUALITY

„Manžel se směje, že doma máme mořského koníka,“ tvrdí rozčílená matka, kterou devítiletý syn poučil o svobodné volbě genderu

Autor: Veronika Košťálková
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI

E-Shop