„Takhle (hrozně) přece nevypadám!“ Proč se na fotkách sami sobě nelíbíme, má svůj důvod. Je jím „expoziční efekt“
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

„Takhle (hrozně) přece nevypadám!“ Proč se na fotkách sami sobě nelíbíme, má svůj důvod. Je jím „expoziční efekt“

Jistě to sami znáte – na všech oficiálních fotografiích (na pase, občance či řidičáku) vypadáte jako masový vrah vyhlížející si svou příští oběť. A byť zrovna tento typ portrétní fotky je specifickým žánrem, situace se nelepší ani na snímcích z dovolené, z oslavy narozenin nebo víkendu s přáteli. Ať už se nám do ruky dostane jakákoliv naše fotka, máme jednoduše pocit, že na ní vypadáme (na rozdíl od ostatních) skutečně hrozně. Tak hrozně, že ani nelze uvěřit, že bychom tak vypadali ve skutečnosti. Stručně řečeno: najít fotku, na které se sami sobě líbíme, to může být opravdu nadlidský úkon. Pokud byste si ale mysleli, že se jedná jen o váš „problém“, opak je pravdou. To, že se sami sobě na fotkách nelíbíme, nejenže je naprosto „normální“, ale má to dokonce i vědecké zdůvodnění.
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
7. 11. 2024

Opakování není jen „matka moudrosti“…

Když se před nedávnem sociálními sítěmi prohnal mem, na němž byla zachycena žena ohánějící se mobilním telefonem s popiskem: „Někdo, kdo mi zcela bez postranních úmyslů ukáže mou fotku, kterou pořídil, mi může na příštích pár dní kompletně zničit duševní zdraví,“ opět se rozpoutala diskuse nad tím, jak sami sebe vnímáme a jak se sami sobě na fotkách (ne)líbíme. Upřímně řečeno, jen málokdo může říct, že je s tím, jak jej fotoaparát zachytil, spokojen. Není v tom ale ani špetka marnivosti nebo nevyrovnanosti s vlastním vzhledem. Jedná se o jev zcela přirozený, jehož psychologické kořeny vědci popsali již před několika desítkami let.

Nemusí jít jen o zachycení naší podoby, ale třeba o preferovanou hudbu, jídlo apod. – lidé při výběru nezřídka „přirozeně“ upřednostňují to, co už znají, před tím, co je pro ně nové. Právě k tomuto zjištění dospěli odborníci již ve druhé polovině minulého století. Psycholog Robert Zajonc pak v dané souvislosti publikoval svou výzkumnou práci, v níž zavádí termín „efekt (pouhé) expozice“ (či „efekt pouhého vystavení“, v anglickém originále „mere exposure effect“). A v čem spočívá? Dle Zajoncovy hypotézy k tomu, aby se nám něco líbilo, stačí, když tomu budeme opakovaně vystaveni. Nezáleží pak ani na tom, o jaký typ vjemů půjde, princip totiž funguje v případě všech našich smyslů.

Může za to zrcadlo!

 „Zrcadlo, zrcadlo, řekni mi, kdo je na světě nejkrásnější,“ vybízí královna v pohádce o Sněhurce. Ačkoliv zrovna královna není postavou nejkladnější, po mnoho dní se dozvídá, že právě ona je tou, jejíž krása je na celém světě největší. I když k témuž pocitu nutně všichni při pohledu dojít nemusíme (zejména po ránu), je právě zrcadlo hlavním strůjcem problému s vnímáním toho, jak vypadáme na fotkách. Ostatně, prokázal to již výzkum, který vznikl v roce 1977. Ukázal totiž, že když už se na fotce sami sobě mají lidé líbit, musí jít o autoportrét, tedy zachycení podobizny, které je v mnohem větším souladu s obrazem zrcadlovým než tím skutečným. Právě „zrcadlový obraz“ je pak hlavním kamenem úrazu.

Když nevíme, jak vypadáme

Přemýšlíte, proč je zrcadlo naším nepřítelem č. 1, pokud jde o naše vnímání sebe sama? Je to vlastně docela snadné, problém je, že tvář, kterou každý den vidíme v zrcadle, vlastně není naše pravá tvář, tedy ta, kterou vidí druzí, ale je jejím zrcadlovým obrazem. To v praktické rovině znamená, že odraz v zrcadle, který vidíme, není tím, co vidí zbytek světa – a co následně zachytí hledáček fotoaparátu. Protože ať se nám to líbí, nebo ne, my sami vlastně nevíme (a ani to vědět nemůžeme), jak naše tvář vypadá – vždy ji totiž vidíme jen obráceně (zrcadlově). A vzhledem k tomu, že lidský obličej nikdy není dokonale symetrický, je jasné, že pohled na fotku, která „zrcadlové obrácení“ v potaz nebere, může být pro člověka nejen matoucí, ale prostě šok. „Normálně se nejčastěji vidíte ve stále stejném zrcadle se stejným osvětlením, ze stejné perspektivy a pod stejným úhlem. Když vás ale někdo druhý vyfotí, může vás zachytit také v okamžiku a perspektivě, v jaké jste svou tvář a tělo nikdy dřív neviděli,“ doplňuje psychoterapeutka Eloise Skinner, která také pracovala jako modelka.

<Path> Královna Alžběta II. a její vliv na rovnost pro LGBTQ+ lidi: Podporu vyjádřila tiše i explicitně. Ustála i obvinění z homofobieZdroj: Them.us, Royal.uk, PinkNews.co.uk, DailyMail.co.uk, thedailybeast.com, TheGuardian.com, queergeography.cz, IG: @buckinghampalaceroyal

Přidá-li se k tomu ještě skutečnost, že lidé mají na základě vnímání svého obrazu v zrcadle pocit, že jsou atraktivnější, než ve skutečnosti jsou, což již také vědci prokázali, je vlastně úplně pochopitelné, že se většina z nás nad zachycením vlastní podoby pozastaví a ptá se: „Jsem tohle opravdu já?“. A na potíže se sebepřijetím je zaděláno.

Na druhou stranu, kromě toho, že náš mozek tak úplně „nezvládá“ přijmout to, jak vypadáme, potažmo to, jak nás vidí druzí, dokáže i jiný zázrak, který může být pro všechny nespokojence s vlastním vzhledem útěchou. I když my sami se vnímáme atraktivnější, než jsme, to, jak nás vidí druzí, zase ovlivňují jejich mozky. A překvapivě ku našemu prospěchu. „Lidský mozek má tendenci zpracovávat obličeje, které vídáme často, s větší lehkostí – takže vnímání dané osoby bývá lichotivější,“ uzavírá neurovědec Matt Johnson. Až se tedy příště leknete vlastní fotky, buďte si jistí, že i ostatní jejich fotky děsí – ale zatímco vy se „nepoznáváte“, ostatním na vaší podobizně nepřijde divného vůbec nic. Ještě aby! Vždyť sami mají plnou hlavu toho, že vůbec nevypadají… tak, jak si mysleli…

Zdroj: independent.co.uk, thoughtco.com, psycnet.apa.org, bigthink.com, researchgate.net

Populární
články

Takzvaní „treatleři“ si hlasitě stěžují na dovážkové služby – často jim však nedochází, v jakých podmínkách kurýři pracují
TRENDY

Napůl zákazník, napůl Hitler. Tzv. „treatleři“ jsou postrachem kurýrů i sociálních sítí. Jak rozvážkové služby mění běžné lidi na tyrany?

Autor: Veronika Košťálková
I když některé studie říkají, že žádný gay gen neexistuje, ještě pořád zůstává poměrně velký prostor pro to, abychom zjistili opak
TĚLO & MYSL

Moje rodina je důkaz, že existuje „gay gen“, říká bisexuální TikToker Sam Williams. A není sám

Autor: Michal Černý
Talentovaná zpěvačka a reklamní herečka nenáviděla queer lidi, což jí stálo kariéru a následně i potíže v osobním životě
LIDÉ

Zemřela Anita Bryant, zpěvačka, která pohřbila svoji nadějnou kariéru kvůli nenávisti k LGBTQ+ komunitě

Autor: Michal Černý
Londýnská restaurace The Fair Pour chce upozornit na majetkové nerovnosti – i proto bude otevřena ve speciálně vybraném termínu
FUN

„Platím dvě piva a příplatek za vilu s bazénem!“ Jak to chodí v hospodě, která majetným schválně účtuje vyšší částky?

Autor: Veronika Košťálková
Pes jako dítě? I to se může stát
TRENDY

Pes či kočka místo dětí: Mladí lidé nemají (a nechtějí) potomky, do mazlíčků investují majlant. Kdo jsou „příslušníci generace Fido“?

Autor: Mirka Dobešová
Může láska vést k popření veškerých doposud vyznávaných hodnot?
LIDÉ

„Má nejlepší kamarádka se zamilovala do muže, který nenávidí gaye. Kvůli své orientaci o ni asi přijdu,“ bojí se Filip

Autor: Mirka Dobešová
Průvodce Karel, který si prošel mnoha pekelnými situacemi, ze kterých si dnes umí udělat legraci
LIDÉ

Bezdomovec nemusí smrdět, žebrat a může být i hezky oblečený, pokud skutečně chce, říká speciální pražský průvodce Karel

Autor: Michal Černý
Příběh o devítiletém školákovi, který měl přijít ze školy s čerstvým poznatkem, že si může „vybrat pohlaví“, znovu ukazuje, jak potřebná je osvěta o genderu. S tímto termínem totiž leckdy nepracují správně ani odborníci
AKTUALITY

„Manžel se směje, že doma máme mořského koníka,“ tvrdí rozčílená matka, kterou devítiletý syn poučil o svobodné volbě genderu

Autor: Veronika Košťálková
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI

E-Shop