Fitness videa z TikToku zhoršují nespokojenost s vlastním tělem, varují vědci
Zostřete dohled, radí vědci
„Naše studie upozorňuje na obavy z triggerujících a zavádějících informací, které šíří nekvalifikovaní influenceři, a zdůrazňuje, že potřebujeme podrobit fitness komunitu na TikToku mnohem větší kontrole," uvedla hlavní autorka Samantha Pryde ve svém prohlášení. Dodala také, že inkriminovaný obsah přispívá k nadměrné sexualizaci žen. Po analýze 200 tiktokových „fitspo“ videí, označených populárními hashtagy (fitness, fitspo, gymtok či fittok) vědecký tým zjistil, že více než 60 % z nich obsahuje nesprávné nebo škodlivé informace týkající se stravy, zdraví a kondice. Většina těchto videí byla zveřejněna nekvalifikovanými fitness influencery.
Samozvaní fitness „odborníci“
Socioložka a spoluautorka studie Eva Kempsová dále uvedla: „K našemu znepokojení jsme zjistili, že naprostá většina influencerů, kteří za daným obsahem stáli, neměla důvěryhodnou kvalifikaci v oblasti zdraví a fitness. To jedině podtrhuje hojně rozšířený nešvar, kdy popularita influencerů zastiňuje přesnost a bezpečnost informací, jež poskytují." Podle čerstvých zjištění figurovaly v 55,7 % obsahu silně sexualizované nebo objektivizované ženy. Stejně tak se objektivizace dočkaly i jejich tělesné partie, zejména stehna a hýždě, což přiživuje představu, že ženský typ těla musí být štíhlý a fit.
Místo inspirace silná sexualizace
„Videa s tiktokovou fitspirací často propagují idealizovaný pohled na tělesné typy. Existují proto obavy, že mohou mít negativní dopady na body image, zejména u mladých žen," poznamenala Samantha Pryde s dodatkem, že tento jev více škodí ženskému publiku než mužskému. „Obsah obvykle předváděl a propagoval ideální ‚štíhlý‘ typ těla, což naznačuje, že štíhlost je pro ženy stále hlavním spouštěčem negativního vnímání vlastního těla, které může negativně dopadat i na jejich fyzické a duševní zdraví."
Zdroj: Giphy
Ani muži nejsou imunní
Muži byli ve zkoumaných videích také objektivizováni, přičemž mnoho influencerů ve videích inklinovalo k příliš svalnatým postavám, čímž místo silných těl propagovali těla dehydratovaná. Ve 20 % veškerého obsahu se objevoval body shaming a 8,6 % propagovalo patologické stravovací návyky. „Tato rozvíjející se objektivizace v nás vyvolává obavy, že fitspirace úplně stejně dopadá i na sebepojetí mužského těla. Stále více důkazů naznačuje, že mužští diváci jsou idealizovanými obrazy ovlivněni podobně," komentovala Samantha Pryde. „Většina videí předává negativní poselství, od sexualizace, před body shamingu až po nadměrné hubnutí. To je alarmující zjištění."
Tým vědců varoval platformy, aby pečlivě monitorovaly fitspo stránky, omezily tak problémy s negativním vnímání těla, a navíc zajistily, že budou podporovat zdravější pohled na fitness. Deník The Independent již kontaktoval společnost TikTok s žádostí o vyjádření.