„Maminko, kup mi make-up a krém proti vráskám,“ dožadují se již 11leté děti. Nový trend je důsledek toho, jak odmítáme stárnutí
Tvrdá data
I když každý, kdo měl příležitost projít se obchodním centrem, si jistě již povšiml, že obchody s kosmetikou a make-upem jsou hojně navštěvovány také dětmi, které jako by si prohlížením (a nákupem) blyštivých produktů krátily školní obědovou pauzu, nedávný průzkum realizovaný americkou neziskovou mediální organizací NPR vše podložil tvrdými daty. Dospívající v letošním roce za kosmetiku utratili o 33 % více a za péči o pleť o 19 % více než v loňském roce. Klíčová otázka je pak nasnadě: jak a proč v podstatě děti pečují o svou pleť (pomineme-li tedy problémy s akné…)?
„Fascinace zbožím z obchodů s kosmetikou dnes začíná již ve věku kolem 11 let,“ potvrzuje interní lékařka Rosy Sandhu. Dle jejích slov je tomu tak i kvůli tlaku vrstevníků, kteří jsou každodenními konzumenty obsahů sociálních sítí. Jednoduše řečeno, i děti dnes touží po tom, strávit odpoledne v nákupním centru prohlížením a nákupem kosmetických produktů – na jednu stranu kvůli vidině pomyslného lepšího vzhledu, na jehož propagaci online naráží na každém kroku, na stranu druhou kvůli tomu, aby byly součástí „party“ a zapadly do kolektivu.
Sama zmiňovaná lékařka pak uvádí příklad s vlastní dcerou. „Všimla jsem si nedávno, že dcera má zarudlé oči, tak jsem se jí zeptala, co se děje. Odpověděla, že si koupila nový oční krém, protože měla pocit, že má kruhy pod očima.“ Krém byl samozřejmě určený pro lidi ve věku od 30 let, jejichž pokožka je zcela odlišná než citlivá pleť dětí – pro které jsou podobné produkty logicky nevhodné. Přesto si je ale pořizují…
„Rozhodně chci hydratovanější pleť,“ uvedla tak např. v rámci zmiňovaného průzkumu 15letá Jocelyn s tím, že většinu inspirace v tom, po jakých produktech touží, nachází na TikToku. Právě tam je k nalezení nespočet influencerů, kteří o souvisejících produktech a jejich účincích mluví. Danému trendu se pak postupně začínají podřizovat také kosmetické společnosti. „Toho, že se změnily obaly, si musí všimnout každý. Přípravky jsou vyráběny v atraktivních neonových barvách, růžové, žluté, přizpůsobuje se i jejich parfemace, aby odpovídala přáním mladších uživatelů,“ shrnula Natalie Kotlyar, která se v oboru pohybuje.
Zdroj: Giphy
Do boje proti stárnutí
Ačkoliv nejstarším příslušníkům generace Z je nyní 26 let, i přesto se bojí stárnutí. A řešením je „prevence“. Ostatně prevence stárnutí se dokonce již stala jedním z nejnovějších trendů kosmetické dermatologie. Stále více mladých lidí tak používá make-up s výhodami proti stárnutí, jako je redukce jemných vrásek, a na 70 % příslušníků generace Z dokonce aktivně užívá séra proti stárnutí. Nutno dodat, že zájem o ně mají skutečně již teenageři, a to právě pod vlivem influencerů. Ne náhodou se tedy na počátku roku jedním z hitů na TikToku stalo (dnes již smazané) video s názvem „Věci, které dělám pro zpomalení procesu stárnutí ve 14 letech“… Podle kosmetické poradkyně Larissy Jensen tak již generace dětí převzala rutinu péče o pleť, která je vhodná pro osoby o generaci či dvě starší. Dle jejích slov je pak právě mládí těchto nových uživatel kosmetických produktů tím, co předurčuje jejich strach ze stárnutí.
Krása = úspěch
Kromě odmítání stárnutí je tu však ještě jeden aspekt, který „nutí“ příslušníky generace Z k tomu, aby se zaměřovali na svůj vzhled. Týká se těch starších, kteří již míří na trh práce a jsou přesvědčeni o tom, že péče o sebe sama a vzhled předznamenají jejich úspěchy. „Když pravidelně zajdu ke kadeřnici, na nehty, řasy a botox, mám pocit, že druhým ukazuji své nejlepší já. Naopak pokud sama nemám pocit, že vypadám dobře, mám problém cítit se sebevědomě, snižuje se moje produktivita a také hůře komunikuji s druhými,“ popsala tak pro britský portál Guardian své potíže jedna z mnoha milionů mladých influencerek. Její slova pak potvrzuje autorka knihy Perfect Me: Beauty as an Ethical Ideal, když říká, že dnešní společnost skutečně dospěla k závěru, že lepší vzhled znamená lepší vztahy i práci, a tak se právě krása stala pro řadu lidí dominantní hodnotou.
Ať už je to ve skutečnosti s přínosy krásy pro osobní a pracovní život jakkoliv, konkrétně hashtag #beautymaintenance aktuálně na online platformách opravdu letí. Jeho základní myšlenkou pak je, že pokud člověk pravidelně navštěvuje různé odborníky v oblasti krásy a podstupuje rozličná semipermanentní ošetření (např. barvení obočí ad.), vlastně tak šetří svůj čas v rámci každodenní péče. Docela paradoxní pak je, že cílem těch, kdo se snaží vypadat konstantně dokonale, je nezřídka i to, aby jejich dokonalost byla „přirozená“. „Ironií na dnešním nošení make-upu je, že často usilujeme o to, aby to vypadalo, že vlastně žádný nemáme,“ uvádí tak k danému trendu Vogue. Takže by se dalo říci, že lidé vynaloží poměrně velké množství času a peněz na to, aby vypadali… přirozeně. Až tedy na ulici potkáte docela přirozeně a mladě vypadající školáky, vězte, že je to dost možná výsledkem jejich poměrně nákladného úsilí…