„Maminko, kup mi make-up a krém proti vráskám,“ dožadují se již 11leté děti. Nový trend je důsledek toho, jak odmítáme stárnutí
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

„Maminko, kup mi make-up a krém proti vráskám,“ dožadují se již 11leté děti. Nový trend je důsledek toho, jak odmítáme stárnutí

Skvělý účes, dokonalé nehty, upravené obočí a případně také zákroky estetické medicíny – to jsou faktory, které údajně mají zvyšovat šance na lepší společenský život, pracovní kariéru, ale i osobní vztahy. Nejvíce pak této představě, jež se na internetu docela spokojeně zabydlela, podléhají příslušníci generace Z, kteří jsou moderními technologiemi a sociálními sítěmi obklopeni v podstatě od narození. Nutno dodat, že generaci Z tvoří lidé narození v období let 1997-2012, což v praktické rovině znamená, že do ní spadají i děti. Právě ty nutně nesledují svůj potenciální pracovní úspěch, ale velmi intenzivně vnímají to, jak ve společnosti rezonuje otázka stárnutí. A to je prostě nežádoucí, takže je nezbytné proti němu zakročit.
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
10. 9. 2024

Tvrdá data

I když každý, kdo měl příležitost projít se obchodním centrem, si jistě již povšiml, že obchody s kosmetikou a make-upem jsou hojně navštěvovány také dětmi, které jako by si prohlížením (a nákupem) blyštivých produktů krátily školní obědovou pauzu, nedávný průzkum realizovaný americkou neziskovou mediální organizací NPR vše podložil tvrdými daty. Dospívající v letošním roce za kosmetiku utratili o 33 % více a za péči o pleť o 19 % více než v loňském roce. Klíčová otázka je pak nasnadě: jak a proč v podstatě děti pečují o svou pleť (pomineme-li tedy problémy s akné…)?

„Fascinace zbožím z obchodů s kosmetikou dnes začíná již ve věku kolem 11 let,“ potvrzuje interní lékařka Rosy Sandhu. Dle jejích slov je tomu tak i kvůli tlaku vrstevníků, kteří jsou každodenními konzumenty obsahů sociálních sítí. Jednoduše řečeno, i děti dnes touží po tom, strávit odpoledne v nákupním centru prohlížením a nákupem kosmetických produktů – na jednu stranu kvůli vidině pomyslného lepšího vzhledu, na jehož propagaci online naráží na každém kroku, na stranu druhou kvůli tomu, aby byly součástí „party“ a zapadly do kolektivu.

Tipy redakce

Sama zmiňovaná lékařka pak uvádí příklad s vlastní dcerou. „Všimla jsem si nedávno, že dcera má zarudlé oči, tak jsem se jí zeptala, co se děje. Odpověděla, že si koupila nový oční krém, protože měla pocit, že má kruhy pod očima.“ Krém byl samozřejmě určený pro lidi ve věku od 30 let, jejichž pokožka je zcela odlišná než citlivá pleť dětí – pro které jsou podobné produkty logicky nevhodné. Přesto si je ale pořizují…

„Rozhodně chci hydratovanější pleť,“ uvedla tak např. v rámci zmiňovaného průzkumu 15letá Jocelyn s tím, že většinu inspirace v tom, po jakých produktech touží, nachází na TikToku. Právě tam je k nalezení nespočet influencerů, kteří o souvisejících produktech a jejich účincích mluví. Danému trendu se pak postupně začínají podřizovat také kosmetické společnosti. „Toho, že se změnily obaly, si musí všimnout každý. Přípravky jsou vyráběny v atraktivních neonových barvách, růžové, žluté, přizpůsobuje se i jejich parfemace, aby odpovídala přáním mladších uživatelů,“ shrnula Natalie Kotlyar, která se v oboru pohybuje.

Zdroj: Giphy

Do boje proti stárnutí

Ačkoliv nejstarším příslušníkům generace Z je nyní 26 let, i přesto se bojí stárnutí. A řešením je „prevence“. Ostatně prevence stárnutí se dokonce již stala jedním z nejnovějších trendů kosmetické dermatologie. Stále více mladých lidí tak používá make-up s výhodami proti stárnutí, jako je redukce jemných vrásek, a na 70 % příslušníků generace Z dokonce aktivně užívá séra proti stárnutí. Nutno dodat, že zájem o ně mají skutečně již teenageři, a to právě pod vlivem influencerů. Ne náhodou se tedy na počátku roku jedním z hitů na TikToku stalo (dnes již smazané) video s názvem „Věci, které dělám pro zpomalení procesu stárnutí ve 14 letech“… Podle kosmetické poradkyně Larissy Jensen tak již generace dětí převzala rutinu péče o pleť, která je vhodná pro osoby o generaci či dvě starší. Dle jejích slov je pak právě mládí těchto nových uživatel kosmetických produktů tím, co předurčuje jejich strach ze stárnutí.

<Path> Blogerka a herečka Ivet Bendlová o světě sociálních sítí: „Vše není tak hezké, jak se na první pohled zdá. Slavní influenceři většinou se světem sdílejí jen radostné chvilky života.“Zdroj: Jan Witek, VIDEO: Oliver Cuadra

Krása = úspěch

Kromě odmítání stárnutí je tu však ještě jeden aspekt, který „nutí“ příslušníky generace Z k tomu, aby se zaměřovali na svůj vzhled. Týká se těch starších, kteří již míří na trh práce a jsou přesvědčeni o tom, že péče o sebe sama a vzhled předznamenají jejich úspěchy. „Když pravidelně zajdu ke kadeřnici, na nehty, řasy a botox, mám pocit, že druhým ukazuji své nejlepší já. Naopak pokud sama nemám pocit, že vypadám dobře, mám problém cítit se sebevědomě, snižuje se moje produktivita a také hůře komunikuji s druhými,“ popsala tak pro britský portál Guardian své potíže jedna z mnoha milionů mladých influencerek. Její slova pak potvrzuje autorka knihy Perfect Me: Beauty as an Ethical Ideal, když říká, že dnešní společnost skutečně dospěla k závěru, že lepší vzhled znamená lepší vztahy i práci, a tak se právě krása stala pro řadu lidí dominantní hodnotou.

Ať už je to ve skutečnosti s přínosy krásy pro osobní a pracovní život jakkoliv, konkrétně hashtag #beautymaintenance aktuálně na online platformách opravdu letí. Jeho základní myšlenkou pak je, že pokud člověk pravidelně navštěvuje různé odborníky v oblasti krásy a podstupuje rozličná semipermanentní ošetření (např. barvení obočí ad.), vlastně tak šetří svůj čas v rámci každodenní péče. Docela paradoxní pak je, že cílem těch, kdo se snaží vypadat konstantně dokonale, je nezřídka i to, aby jejich dokonalost byla „přirozená“. „Ironií na dnešním nošení make-upu je, že často usilujeme o to, aby to vypadalo, že vlastně žádný nemáme,“ uvádí tak k danému trendu Vogue. Takže by se dalo říci, že lidé vynaloží poměrně velké množství času a peněz na to, aby vypadali… přirozeně. Až tedy na ulici potkáte docela přirozeně a mladě vypadající školáky, vězte, že je to dost možná výsledkem jejich poměrně nákladného úsilí…

Zdroj: npr.org, salon.com, edition.cnn.com, theguardian.com, jstor.org, vogue.com, beautyheaven.com.au

Populární
články

Kdo tvoří "správnou" rodinu? A nakolik je důležité, co je o rodičích uvedeno v rodném listě?
AKTUALITY

Konec tradiční rodiny? „Z některých rodných listů zmizeli matka a otec,“ reagovali konzervativci na ocenění, které získal Vít Rakušan

Autor: Mirka Dobešová
Světoznámý model a umělec Shaun Ross se na sociální síti rozepsal o svém dávném coming outu v rámci rodiny. Prvním příběhem mnoho sledujících dojal, druhým zase leckoho pobouřil
LIDÉ

„Děda vtipkoval, jestli umím vařit, a máma mi koupila boty značky Dior. Prý ať jsem ten nejlepší gay,“ vzpomíná slavný model na svůj coming out

Autor: Veronika Košťálková
V erotickém thrilleru Babygirl sehraně excelují Nicole Kidman a Harris Dickinson
KULTURA

Babygirl bude (poslušně) stát v koutě – a vy za to Nicole Kidman zatleskáte. V novém thrilleru má erotický náboj i sklenice mléka

Autor: Veronika Košťálková
Volvo XC90 okouzlí stejně jako známý most
STYL

S Volvem XC90 přes ikonický most Öresund aneb Severská preciznost v praxi, bezpečí pro každého a malé nahlédnutí „za oponu“

Autor: Mirka Dobešová
Stylové Volvo XC40
CESTOVÁNÍ

Na velikosti záleží – zejména když jde o vůz a jeho úložný prostor. Mild-hybridní Volvo XC40 ale zvládne i rodinný výlet do hor naprosto hravě

Autor: Redakce LUI
Javorina dbá na využití přírodních materiálů a také udržitelnost
Living 2/24

Revoluce v domácím fitness: „Naši zákazníci častěji pracují a aktivně žijí v domácím prostředí,” vysvětluje obchodní ředitelka Javorina GYM

Autor: Redakce LUI
Mnohé studie i mediální titulky líčí generaci Z jako „kutilsky neschopnou“. Často ale zapomínají na fakt, že pronajímatelé DIY projektům příliš nefandí – a s vlastním bydlením to mají „sněhové vločky“ těžší než generace jejich rodičů
LIDÉ

Každá pátá „sněhová vločka“ se bojí vyměnit žárovku. Důvody, proč generace Z radši volá na pomoc řemeslníky, vás pobaví i rozesmutní

Autor: Veronika Košťálková
I když spal dvanáct hodin denně, stále byl vyčerpaný a nešťastný
LIDÉ

„Na vyhoření je nejhorší, že vám ho lidi nevěří,“ vypráví Daniel o dnech na dně. „U mě to odstartoval coming out,“ dodává

Autor: Irena Piloušková
Ketamin, původně vyvinutý jako anestetikum, se v posledních letech dostává do popředí jako kontroverzní nástroj pro léčbu deprese
TĚLO & MYSL

„Bral jsem 3 gramy za noc“: Proč muži používají ketamin k léčbě deprese

Autor: Michal Černý
Sopečná La Palma nutně nadchne každého
CESTOVÁNÍ

„To není mráček, ale sopečné plyny.“ Krása ostrova La Palma, který v roce 2021 zalila žhavá láva, je drsná a překvapivá

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop