Funkční prádlo jistě znáte – a co funkční jídlo? Potraviny lze volit i dle jejich účinku: od posílení imunity a mozku až po hubnutí
Straight friendly
Zdroj: AdobeStock

Funkční prádlo jistě znáte – a co funkční jídlo? Potraviny lze volit i dle jejich účinku: od posílení imunity a mozku až po hubnutí

Přívlastek „funkční“ je v dnešní době často spojován s dříve netušenými pojmy. Funkční může být prádlo (ačkoliv o tom, které by bylo „nefunkční“, jsme ještě neslyšeli), ale také jídlo. Pohled na něj se totiž s postupem doby mění a konzumace potravin již nestojí a nepadá pouze na nasycení. My lidé jednoduše chceme víc. A to včetně jídla, které má pro náš organismus určité (funkční) benefity. Které potraviny něco takového zajistí?
Mirka Dobešová Mirka Dobešová Autor
12. 6. 2024

Jídlo jako „lék“?

Dalo by se říci, že za zbrusu novou kategorií „funkčních potravin“ stojí do jisté míry nejasně vymezená hranice mezi potravinami a potravinovými doplňky, na něž někteří nahlíží také jako na určitou formu „léku“. A jelikož roste zájem o podporu aktivního životního stylu, logicky stoupá také zájem o potraviny s konkrétními funkčními výhodami. Vlastně je to docela dobře, jelikož odborníci čekají, že během následující dekády se bude více jak polovina celosvětové populace potýkat s obezitou nebo nadváhou (a snad ani nemá smysl zdůrazňovat, jaký bude mít tento stav dopad nejen na veřejné zdraví, ale i finance). Nahlížet na jídlo jako na „lék“, se tedy v tomto kontextu jeví jako poměrně přijatelné – a tato perspektiva je vlastní čím dál většímu množství lidí.

Podle souvisejících statistik počty spotřebitelů, kteří tvrdí, že si aktivně vybírají potraviny a nápoje pro jejich preventivní zdravotní přínosy a také pro specifické lékařské účely, jsou totiž na historickém maximu (a logicky raketově rostou také tržby v daném segmentu). Více než polovina spotřebitelů na celém světě si tak dnes vybírá potraviny vzhledem ke zlepšení výkonu, nálady, duševního zdraví, ale i pro relaxaci a podporu kvalitního spánku či regulaci hmotnosti.

To, co dříve měly zajistit doplňky stravy – tedy podporu imunity, hydrataci, navýšení výkonu, předtréninkovou výživu, ale třeba i cílené řízení hmotnosti – dnes mají za úkol potraviny. Ty „funkční“ jsou pak obecně definovány jako „potraviny, které příznivě ovlivňují jednu nebo více cílových funkcí v těle, a to nad rámec adekvátních nutričních účinků, způsobem, který je relevantní buď pro zlepšení zdravotního stavu a duševní pohody a/nebo snížení rizika onemocnění.“ V základu pak platí, že typicky jsou ve funkčních potravinách ve významném množství přítomny bioaktivní složky, vláknina, omega-3 polynenasycené mastné kyseliny apod. A co všechno dokáží?

Tipy redakce

Řízení hmotnosti a zdravé zažívání

Snižování glukózy v krvi a také cholesterolu, stejně jako snižování příznaků zácpy – to vše zvládá vláknina. Ta se „skrývá“ v ovesných vločkách, cereáliích, celozrnné mouce, ale také v ovoci a zelenině, vítanými pomocníky jsou také fermentované mléčné nápoje obsahující laktobacily apod. Samostatnou kapitolou je pak vláknina rozpustná (např. psyllium), kterou lze konzumovat např. přidanou do jogurtu či v podobě nápoje. Právě psyllium je oblíbené také v případě různých typů diet.

Zdroj: Giphy

I když se to na první dobrou může zdát zvláštní, vhodně zvoleným jídlem lze podpořit i pocit sebeúcty a posílit sebevědomí. Vlastně dokonce šest z deseti amerických spotřebitelů tvrdí, že právě dobrý pocit ze sebe sama je základem pro obecně pociťovanou pohodu a štěstí, přičemž nedílnou součástí je také princip tzv. „řízení hmotnosti“ a systematický zájem o vlastní vzhled. I k tomu lze využívat funkční potraviny, které dokáží zasytit a potlačit další chuť k jídlu – ty obsahující vlákninu jsou pak nepochybně skvělou volbou.

<Path> Mám nadváhu, protože můj metabolismus je pomalý! Pravda o metabolismu je ale od výmluv pro nadbytečná kila na míle dalekoZdroj:

Vylučování a imunita

Zlepšení celkové imunity je připisováno probiotikům, která zároveň pomáhají při různých trávicích a vylučovacích potížích – konkrétně při léčbě zácpy, průjmu i dalších onemocnění dráždivého tračníku. Vstřebávání vápníku, železa či horčíku pak podporují zase prebiotika (která se vyznačují také vysokým obsahem již zmiňované vlákniny). Základní rozdíl mezi probiotiky a prebiotiky tkví v tom, že zatímco první zmiňované jsou přátelské bakterie, ty druhé jsou jejich potravou. Prospěšné jsou ale oboje. A kde tyto látky – probiotika a prebiotika, resp. fruktany, inulin a rezistentní škrob – hledat? V zeleninových šťávách, sýrech, fermentovaných mléčných výrobcích, ale i fermentovaném ovoci, v kombuše apod.

Zdraví srdce i posílení kognitivních schopností

Kardiovaskulární potíže, arytmie, ale třeba i stárnutí mozku – rizika vzniku všech těchto problémů narůstají ruku v ruce s věkem. Jak tato rizika snížit? Pomocí konzumace omega-4 polynenasycených mastných kyselin (tzv. PUFA). Ty jsou obsažené v olejích, margarínu, ale také v těstovinách, mléčných nápojích, čokoládě… Přitom bylo prokázáno, že právě tento typ mastných kyselin efektivně snižuje koncentraci krevních triglyceridů a slouží jako prevence před oběhovými potížemi. Zdraví ale PUFA zlepšují i díky regeneraci membrán nervových buněk, což v praktické rovině znamená, že zpomalují stárnutí mozku, a dokonce mohou zabránit vzniku demence.

Zdroj: news-medical.net, worldobesity.org, sciencedirect.com, ift.org, healthline.com, medicalnewstoday.com

Populární
články

Suvenýry si na dovolené raději kupte...
SUMMER VIBES

Bačkory, župan, fén či ručníky – co si lze při odjezdu z dovolené vzít z hotelového pokoje a co je už přes čáru?

Autor: Mirka Dobešová
Ne každý podpatek musí úplně škodit
TĚLO & MYSL

Skutečně podpatky nohám i zádům jen škodí? Vědci nově doložili, že jeden typ podpatků zdraví prospívá. A nosit by je měli i muži

Autor: Mirka Dobešová
Podle učitelky žákovské kolektivy odlišnosti zvládají zpracovat
LIDÉ

„Místo výuky dětí o homosexualitě a trans lidech je učme o sexu,“ vyzývá učitelka a přidává i překvapivé zkušenosti s trans žáky

Autor: Mirka Dobešová
Průzkumy opakovaně potvrzují, že manželství je tím nejdůležitějším pro pocit štěstí
LIDÉ

Peníze štěstí nezaručí. Receptem na spokojený život je manželství, potvrzují výzkumy

Autor: Mirka Dobešová
Plavání bez plavek je oblíbená kratochvíle, ovšem pobyt na sluníčku bez plavek není bez rizik
SUMMER VIBES

Chystáte se vyrazit opalovat „na ostro“? Nezapomeňte věnovat potřebnou péči vašemu nádobíčku, jedině tak se vyhnete velkému utrpení

Autor: Mirka Dobešová
Téměř polovina lidí z generace Z uvádí, že se necítí být plně heterosexuální. Co to v budoucnu přinese?
AKTUALITY

Téměř polovina lidí ve věku 18 až 24 let není „zcela heterosexuální“, ukazuje nový průzkum

Autor: Michal Černý
Štěpán Ježek alias DJ Tokátko a Matyáš Sichrovský – duo, které se posledních několik měsíců snaží dát Radosti FX novou tvář
KULTURA

„Aby k nám lidi chodili jen proto, že jde o Radost, to je musíme zase naučit. Tentokrát chceme jít spíše komunitní cestou,“ shodují se majitel hudebního klubu Radost FX Matyáš Sichrovský a produkční Štěpán Ježek

Autor: Michal Černý
I lenoši mohou být výkonní, jen musí vědět, jak na to
TĚLO & MYSL

Pět snadných triků pro lenochy, jak zvýšit vlastní výkonnost. Odkládání úkolů „na potom“ už nebude mít šanci

Autor: Mirka Dobešová
Ikonické boty, které se pro mnohé staly životním stylem
STYL

Měsíc hrdosti je vždy bohatý na nové kolekce, ani výrobce ikonických tenisek letos nezahálel

Autor: Michal Černý
Letní měsíce údajně prospívají nejen celkovému vzhledu, ale i intimním partiím
TĚLO & MYSL

Teplé letní dny prý svědčí mužskému nádobíčku. Je „letní přirození“ jen toužebné přání, nebo realita?

Autor: Mirka Dobešová

E-Shop