Víte, jak spíte? Poloha těla při spánku ovlivňuje vaše zdraví a může dokonce podpořit hubnutí
Straight friendly
Zdroj: Adobe Stock

Víte, jak spíte? Poloha těla při spánku ovlivňuje vaše zdraví a může dokonce podpořit hubnutí

Když se řekne „hubnutí“, většině lidí se logicky vybaví dieta a hodně pohybu. Ovšem konkrétně ke spalování tuků kupodivu nedochází jen v posilovně – tento proces totiž probíhá i během spánku. A dokonce existují metody, jak noční spalování tuků podpořit a vlastně tak hubnout prakticky bez vynaložení jakéhokoliv úsilí.
Redakce Redakce Autor
22. 5. 2024

To, v jaké poloze spíme, ovlivňuje celou řadu věcí ve zdravotní rovině. Poloha ve spánku tedy může pozitivně, ale i negativně ovlivnit např. bolesti krku a zad (za účelem jejich eliminace je doporučováno spát na zádech, příp. na boku), průtok krve v těle (zejména těhotným ženám je právě proto doporučován spánek na levém boku), chrápání (to může zmírnit spánek na břiše, v tzv. poloze plodu či na boku), pálení žáhy (v takovém případě je prospěšné spát s hlavou víc podloženou a na levém boku), ale i trávení (za účelem jeho zlepšení byste měli spát na břiše).

Výjimkou pak podle spánkové expertky a členky American Sleep Association Terry Cralle není ani spalování tuku, což je proces, který v těle probíhá v noci, v rámci metabolických funkcí. Tedy, vaše spánková poloha vám samozřejmě nepomůže k tomu, abyste se jako mávnutím kouzelného proutku změnili v „Twiggy“ (či jakýkoliv její mužský ekvivalent), na druhou stranu k úbytku tuku v noci dochází v oblasti žaludku, což je z hlediska redukce tukových zásob partie naprosto nejproblematičtější.

Jak spíme?

To, v jaké poloze usínáme, o nás podle vědců může mnoho prozradit. Výzkum realizovaný organizací Better Sleep Council prokázal, že spánková poloha člověka může souviset nejen s jeho zdravím, ale také věkem či úrovní vzdělání. Největší rozdíly ale vzhledem k preferované spánkové pozici daná studie prokázala v souvislosti s rozdílnými generacemi, kdy  mileniálové a příslušníci generace X častěji než tzv. boomeři spí na břiše. Boomeři pak s větší pravděpodobností než předchozí zmiňované skupiny spí zase na boku.

<Path> Snížení zdravotních rizik, bílá sklovina, společenská tolerance – to jsou hlavní důvody, proč Češi místo cigaret volí nikotinové alternativyZdroj: BAT/Spolupráce

Podle studie zveřejněné v časopisu Nature and Science of Sleep v roce 2017 pak více jak 60 % lidí spává na boku, což z této polohy činí tu nejběžnější – a vlastně k tomu mohou být dle autorů i objektivní důvody. Nejenže spánek na boku snižuje riziko chrápání, ale také prospívá zdraví střev (trávicí systém totiž v této poloze funguje efektivněji). Oblíbenost polohy na boku pak roste s věkem – ačkoliv souvisejícím problémem mohou být bolesti ramen v případě, že člověk setrvá dlouho v jedné pozici, stejně tak se zvyšuje riziko vzniku vrásek v oblasti obličeje. Poloha na boku je ale jen jednou z možností – přitom ty další dvě, tedy spánek na břiše a zádech, může mít dle dr. Cralle pozitivní dopad i na redukci tuku v oblasti břicha.

Tipy redakce

Spánek na břiše

Vodorovné uložení se na břicho obecně platí za jednu z nejhorších spánkových poloh vůbec – důvodem je mj. zátěž na důležité tlakové body v těle (a vašemu obličeji bezprostřední kontakt s polštářem také zrovna neprospěje). Na druhou stranu při bolestech v dolní části zad se člověku může v této poloze ulevit, což platí i pro ty, kteří ve spánku trpí obstrukčním dýcháním. A tato poloha je ku prospěchu i při redukci tuku.

Při spánku na břiše vyvíjí váha vašeho těla tlak na danou oblast, a tak vlastně zabraňuje hromadění tuku. Aby ale spánek na břiše negativně neovlivňoval vaše zdraví, je namístě snažit se tuto polohu nezaujmout na celou noc – aby se dostavily kýžené „hubnoucí účinky“, dle doktorky Cralle bohatě postačí, když na břiše strávíte 2-4 hodiny. Zvážit byste měli také pořízení vhodného podpůrného polštáře pro hlavu a krk. A ti, kdo na spaní na břiše nejsou zvyklí, by nejprve před usnutím měli chvilku „trénovat“, aby našli polohu, která bude pohodlná.

Spát na zádech je obecně považováno za nejlepší variantu, dejte si ale pozor na výběr matrace
Foto: Adobe Stock

Spánek na zádech

Poloha na zádech (s nohama rovně nataženýma před sebe či mírně pokrčenýma v kolenou) je obecně označována za tu nejzdravější. Pokud má člověk vhodnou matraci, poloha na zádech uleví páteři, ale pomůže i s bolestmi zad, kolen i nohou. Co se týče souvislosti se zbavováním se břišního tuku, tělo má v této poloze údajně větší problém proměnit konzumované pokrmy v tuk – a místo toho je tak promění v energii či vše špatné vyloučí. Pro spánek na zádech ale existuje i určitý „upgrade“ – ten spočívá v podložení kolen polštářem tak, aby byla ohnutá. Díky tomu údajně dojde k odstranění tuku také z dolní části zad a uvolnění tlaku vyvíjeného na žaludek. V případě, že se spánkem na zádech máte potíže, zkuste zapracovat na správné poloze hlavy (a její podpoře v podobě polštáře) – pak se vám bude lépe dýchat.  

<Path> Nejpodivnější poruchy sexuálního zdraví: Záhadné zmenšování penisu, nekontrolovatelný chtíč či orgasmus v nedohlednuZdroj: my.clevelandclinic.org, ncbi.nlm.nih.gov, verywellhealth.com, healthline.com

Spánková hygiena jako základ

I když samozřejmě díky zaujmutí určité polohy v posteli můžete spalování tuků lehce podpořit, existuje i mnoho dalších tipů, jak daný proces právě během spánku ještě více stimulovat. V prvé řadě byste spánku měli mít dostatek (kdy méně než 7 hodin spánku je dle odborníků málo). Přitom přibývají důkazy o tom, že právě scházející spánek je problém, jenž se týká lidí, kteří mají potíže zhubnout. Podle dr. Richarda K. Bogana, spánkového odborníka, je „spánek nezbytný pro normální funkci tělesných hormonů a imunitního systému – a nevyspalý mozek je hladový mozek,“ což znamená, že špatný spánek vede k přibývání na váze.

Tipy redakce

Naopak se spalováním kalorií může pomoci důkladné větrání ložnice, kdy teplota v ní nepřekročí 19 stupňů. Dle souvisejícího výzkumu lidé, kteří v takto nízké teplotě spali, po měsíci zvýšili spalování tzv. hnědého tuku až o 42 % a jejich metabolismus se také o 10 % zrychlil. A samozřejmě byste měli myslet i na klid v ložnici a ideálně absenci tzv. modrého světla, jehož zdrojem je v posteli nejčastěji mobilní telefonPokud se vám tedy podaří veškeré poznatky adekvátně zkombinovat a uvést do praxe, budete mít přinejmenším dobře nastartováno ke zdravě vypadající figuře.

Zdroj: Mirka Dobešová, bistromd.com, terrycralle.com, bettersleep.org, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, healthline.com, sleepfoundation.org, cdc.gov, today.com, nih.gov

Populární
články

Některé mučicí nástroje se dochovaly dodnes
LIDÉ

Hrozivé sexuální mučení praktikované v minulosti se týkalo především žen a gayů. Jak si naši předci představovali správné „tresty“?

Autor: Mirka Dobešová
Stomie dnes neznamená konec světa ani života
LIDÉ

„Od svých třiceti let mám vývod. Nejprve jsem myslel, že můj život skončil,“ vzpomíná Zdeněk. Jak jej dnes tzv. stomie omezuje?

Autor: Mirka Dobešová
Vaše dovolená nemusí být jen o vyhledávání památek, ale i neobvyklých sexuálních zážitcích
HOT!

Sexuální turistika: Spojte potěšení z cestování s prohlubováním své intimity. Které světové destinace jsou ty nejoblíbenější?

Autor: Michal Černý
Mít v 90 letech svůj první veřejný coming není jednoduché, ale Kenneth Felts svůj strach překonal a změnil tím zbytek svého života
LIDÉ

V 90 letech se rozhodl pro veřejný coming out a změnil tím zbytek svého života. Příběh Kennetha Feltse inspiruje tisíce lidí po celém světě

Autor: Michal Černý
Krása Dolomit láká na idylickou glamsport dovolenou
LUXURY TRAVEL

Nový trend „glamsport“ láká na spojení aktivní dovolené s luxusem. Vyzkoušet jej můžete třeba s kolem v italských Dolomitech

Autor: Redakce
Je-li čištění intenzivní, může pastu i nahradit
TĚLO & MYSL

Je zubní pasta pro zdraví chrupu nezbytná? Podle odborníků ne – a vznikla jen kvůli zisku výrobců. Zdravé zuby lze zajistit i jinak

Autor: Mirka Dobešová
Pokud se budou pozitivní výsledky klinických testů opakovat, mohou se muži těšit na své „antikoncepční Eldorádo“
TĚLO & MYSL

Zapomeňte na kondomy či vasektomii, vědci přichází s revolučním řešením. Antikoncepční gel pro muže se na trh dostane za pár let

Autor: Michal Černý
Emerald Kaia se vydá na první plavbu v dubnu 2026
LUXURY TRAVEL

Nahlédněte za oponu luxusního cestování. Jak probíhá plavba jednou z nejexkluzivnějších jachet současnosti?

Autor: Redakce
V rámci festivalu se představí i španělská primabalerína Cristina Aguilera
KULTURA

Co má společného Morava s iberoamerickou kulturou? Víc, než byste mysleli. Dokazuje to již 21. ročník festivalu Ibérica!

Autor: Redakce
Součástí vzrušení může být i dominantní postavení muže, kderý kompliment „uděluje“
HOT!

„Miliony žen“ mají v posteli úchylku, o které většina mužů ani netuší. Provazy ani důtky k tomu přitom nejsou potřeba

Autor: Martin Lyko

E-Shop